Własna strona internetowa - czy warto?

Własna strona internetowa — czy warto?


Ten tekst przeczytasz w 17 minut.

Własna strona internetowa — czy warto?

W 2021 roku własna strona internetowa nie jest czymś niezwykłym. Wiele osób zakłada strony zarówno dla swoich działalności, jak i dla samych siebie. Jednak posiadanie nieintuicyjnej lub nieprzyjaznej dla użytkownika strony sygnowanej Twoim nazwiskiem, lub nazwą Twojej organizacji może przynieść więcej problemów niż korzyści. Nowoczesna strona internetowa powinna być wykonana z pomysłem i wyróżniać się na tle innych. Masz wątpliwości, czy własna strona internetowa jest dla Ciebie? Poniżej przedstawiam cztery obszary, w których dobrze wykonana strona WWW jest nie tylko dużym atutem, ale też często koniecznością.

Sklep internetowy

Handel w Internecie miał swoje początki już w latach 60 ubiegłego wieku. Jednak swój rozkwit zarówno w Polsce, jak i za granicą osiągnął na przełomie XX i XXI wieku. Od tamtej pory coraz więcej gospodarstw domowych uzyskuje dostęp do sieci. Szacuje się, że 99% amerykanów chociaż raz w życiu dokonało zakupów przez Internet. W październiku ubiegłego roku liczba e-sklepów tylko na terenie naszego kraju wynosiła około 40 tysięcy. Konkurencja wydaje się więc ogromna, dlatego wiele osób decyduje się zostać przy tradycyjnej formie sprzedaży dóbr i usług.

Własna strona internetowa - e-sklep
Pamiętaj o bezpieczeństwie danych Twoich klientów

Wszystko zmieniła jednak w 2020 roku pandemia koronawirusa. Przez obowiązujący zakaz przemieszczania się wiele osób robiło zakupy przez Internet w celu unikania kontaktów z innymi. Duże sieci sklepowe rozwinęły wówczas znacznie możliwości dostawy produktów do domu lub ich odbioru w sklepie. Mimo zniesienia zakazu znacznej ilości e-konsumentów pozostał nawyk robienia zakupów bez wychodzenia z domu. Dlatego własna strona internetowa w postaci sklepu może być dobrym pomysłem. Rozważ przeniesienie sprzedaży do sieci — może ono być korzystniejsze, niż Ci się wydaje.

Jeśli nie posiadasz sklepu stacjonarnego, a chcesz zacząć sprzedawać swoje produkty, pamiętaj, że otwarcie sklepu internetowego to znacznie mniejsze koszty niż w przypadku tradycyjnego. Część z nich jest jednorazowa, a inne (np. domena czy hosting) ponosisz za cały rok z góry. Nie musisz płacić za wynajem lokalu czy przestrzeni magazynowej (w przypadku niewielkich sklepów). Własna strona sklepowa w szczególności może się sprawdzić gdy odnajdziesz odpowiednią dla siebie niszę. Warto jest przed założeniem sklepu zbadać konkurencję i popyt na produkty, które masz zamiar sprzedawać.

Własna strona sklepowa — jaką platformę wybrać?

Kiedy zakładasz własny sklep internetowy, stajesz przed wyborem rozwiązania, które pozwoli Twojemu sklepowi na poprawne działanie. Sklep różni się od tradycyjnej strony pod pewnymi względami. Przetwarza on dane wrażliwe Twoich klientów (m.in. numery kart płatniczych, ich adresy itp.), przez co jego zabezpieczenia muszą być niezawodne. Bezpieczeństwo stron internetowych zapewniają np. certyfikaty SSL czy aktualne komponenty. Odpowiednie zabezpieczenia wpływają na zadowolenie osoby przeglądającej Twój sklep, co następnie przekłada się na częstotliwość ich zakupów w Twoim sklepie. Równie ważnym jest wygląd sklepu, jego szybkość działania, intuicyjność i nowoczesność. Na sukces Twojego e-sklepu w Internecie wpływ ma również rozwiązanie, które wybierzesz jako podstawę do jego działania. Do najpopularniejszych rozwiązań można zaliczyć:

Dedykowane platformy

e-sklep
Sklep internetowy jest dostępny 24/7

Najdroższe z omawianych rozwiązań. Platforma dedykowana to własna strona sklepowa w postaci aplikacji napisanej dokładnie tak, jak ustalisz wcześniej z osobami odpowiedzialnymi. Taki sklep będzie posiadał dokładnie takie funkcjonalności, jakich potrzebujesz. Nie będzie on posiadał funkcjonalności niepotrzebnych, które mogłyby jedynie spowolnić działanie sklepu. Wszystkie decyzje dotyczące wyglądu i funkcjonalności Twojego sklepu podejmujesz samodzielnie i omawiasz je z osobą odpowiedzialną za projekt. Właśnie dlatego dedykowany sklep internetowy znacznie wyróżnia się na tle konkurencji. Dzięki spersonalizowanym rozwiązaniom możesz bez problemu zintegrować sklep z niestandardowymi metodami płatności, dostawy czy oprogramowaniem koniecznym do funkcjonowania sklepu. Z powodu konieczności zaangażowania dużej ilości osób i czasu potrzebnego na stworzenie platformy, rozwiązanie jest kosztowne i wymaga czasu na jego wykonanie.

Platformy abonamentowe SaaS (ang. software as a service — oprogramowanie jako usługa)

W tym przypadku mamy do czynienia z miesięcznymi opłatami za korzystanie z platformy. Może się również zdarzyć, że usługodawca będzie chciał pobierać prowizję od sprzedaży (zamiast opłat miesięcznych lub dodatkowo). Usługodawca zapewnia wówczas dostęp do platformy po uiszczeniu opłat. Niestety w tym wypadu nie ma możliwości edycji kodu źródłowego lub wyników z baz danych. W związku z tym jedyną opcją personalizacji sklepu jest skorzystanie z gotowych rozwiązań dostarczanych przez twórców oprogramowania, czyli np. szablonów czy motywów.

Aby zacząć korzystać ze sklepu wystarczy zarejestrować się na danej platformie i uiścić konieczne opłaty. Następnie należy przejść do konfiguracji sklepu (dodania produktów, personalizacji wyglądu, ustalenia sposobów płatności i dostaw itp.) i możesz zacząć sprzedawać swoje produkty w sieci. Dzięki uproszczonemu procesowi konfiguracji platformy jest to szybki sposób na rozpoczęcie działalności w Internecie, jednakże wiąże się on z regularnymi opłatami. Dodatkowo dostępność sklepu jest zależna od dostawcy usług. Posiadanie dostawcy może być jednak zaletą rozwiązania jeśli mówimy o aktualizacjach. Ich wykonywanie leży bowiem właśnie po jego stronie.

Systemy CMS typu open source

Otwarte oprogramowanie dla sklepów internetowych. Kod źródłowy tego rozwiązania jest dowolnie edytowalny. Otwarty kod może jednak generować potencjalne podatności na ataki hakerskie, które negatywnie wpływają na bezpieczeństwo sklepu. Korzystając z tego typu rozwiązań, zaoszczędzisz nie tylko czas, ale też fundusze potrzebne na wdrożenie sklepu. W przypadku rozwiązań open source istnieje bardzo duża dowolność w personalizacji wyglądu sklepu nie tylko dzięki możliwości edycji kodu, ale też rozmaitych dodatkach oferowanych przez twórców i społeczność zgromadzoną wokół rozwiązań. Dzięki tej społeczności część podatności na ataki odnajdowana jest na bieżąco, a zespół programistów może daną podatność szybko usunąć. Z powodu występowania takich podatności konieczne jest samodzielne i regularne aktualizowanie sklepu. Sklepy oparte o rozwiązania open source są idealnym rozwiązaniem dla osób, które w przyszłości planują rozwój swojego biznesu.

koszulka wordpress
WordPress to najpopularniejszy CMS na świecie

Ze sklepów opartych o platformy CMS korzystają zazwyczaj osoby, które posiadają już strony internetowe, najczęściej również oparte o ten system. Przykładowo, jeśli posiadasz już stronę opartą o system WordPress, z łatwością możesz w jej obrębie założyć sklep internetowy dzięki wtyczce WooCommerce. Wdrożenie sklepu w przypadku sklepów CMS jest dość szybkie i nie wiąże się z miesięcznymi opłatami.

Podstawowe opcje w systemach CMS są zazwyczaj darmowe. Dalsza personalizacja może jednak przynieść dodatkowe koszty (np. nowe szablony, wtyczki, motywy czy dodatki). Systemy CMS charakteryzują się stosunkowo dużą swobodą w ich personalizacji oraz łatwością obsługi, w szczególności dla osób mających wcześniej styczność z systemami CMS. Co więcej, platformy oferują dostęp do baz danych i kodu źródłowego, dzięki czemu zwiększysz możliwość personalizacji Twojego sklepu. Jeżeli samodzielnie zarządzasz swoim sklepem, rozwiązanie napotkanego problemu możesz odnaleźć na dedykowanych forach i grupach zazwyczaj w kilka minut. Wybierając system CMS dla sklepu internetowego, koniecznie pamiętaj o jego regularnej aktualizacji. Do najpopularniejszych systemów należą m.in. WordPress, Joomla, Drupal czy dedykowane sklepom Magenta i PrestaShop.

Jak wybrać odpowiednią platformę?

Każde z powyższych rozwiązań może okazać się dopasowane dla Twojego sklepu — musisz jedynie posiadać dobrą strategię jego wdrożenia i funkcjonowania. Działania z tych zakresów powinny być odpowiednio dobrane zarówno do rozmiaru organizacji, jak i charakterystyki jej działalności. Każde z powyższych rozwiązań pozwoli Ci na zarządzanie produktami, zamówieniami, stanami magazynowymi czy płatnościami. Przed wyborem rozwiązania dla Twojego e-sklepu rozważ wszystkie „za i przeciw” dla każdej z opcji. Weź pod uwagę takie czynniki, jak:

  • koszty związane ze sklepem (jego wdrożenie, miesięczne i roczne opłaty, prowizje, koszty utrzymania)
  • czas potrzebny na wdrożenie
  • nakład pracy (ilość osób potrzebnych do wdrożenia projektu/możliwość samodzielnego zarządzania sklepem)
  • popularność rozwiązania (im większa społeczność skupiona wokół rozwiązania, tym szybsza możliwość rozwiązania powstałego problemu natury technicznej oraz ilość opinii na jego temat)
  • możliwości rozwojowe (zwiększenie zasięgu działania sklepu)
  • wsparcie techniczne (infolinia, wsparcie poprzez czat/e-mail, pobierane opłaty)
  • możliwość personalizacji rozwiązania (zmiany w wyglądzie sklepu, dodanie formularza kontaktowego, kategorii produktów, wyszukiwarki czy filtrowania na stronie, dostępne dodatki typu programy lojalnościowe, integracja z portalami w mediach społecznościowych czy Mapami Google, jeśli posiadasz sklep stacjonarny)
  • ilość produktów, które można dodać w sklepie (czy większa ilość produktów nie wiąże się z dodatkowymi kosztami)
  • opcje płatności (integracja z systemami PayPal, PayU, Przelewy24, tpay, Dotpay, możliwość płacenia kartą, przelewem bankowym, blikiem, przelewem tradycyjnym, płatności ratalne i odroczone, automatyczne przekierowanie na stronę płatności w przypadku płatności elektronicznych, możliwość płatności z góry lub za pobraniem, kartą lub gotówką, karty podarunkowe)
  • opcje dostawy (firmy kurierskie takie, jak DHL, UPS, DPD, InPost, możliwość dostawy do paczkomatu, wysyłka Pocztą Polską w różnych wariantach z uwzględnieniem cen, możliwość odbioru w punkcie, np. w sklepie Żabka, na stacji Orlen czy w kiosku Ruchu lub odbioru osobistego w przypadku funkcjonowania sklepu stacjonarnego)

Własna strona Twojego biznesu

Twoja własna strona internetowa może również być stroną Twojej działalności. Jej wygląd i funkcjonalności powinny zależeć od charakteru Twoich usług. Wykorzystaj swoje miejsce w sieci, aby pokazać użytkownikom swój biznes od jak najlepszej strony. Im bardziej strona będzie nowoczesna, zgodna z trendami i przyjazna użytkownikowi, tym chętniej wrócą oni na Twoją stronę i polecą ją innym. Zaprezentuj swoje usługi w sposób atrakcyjny i zachęcający, a wyróżnisz się na tle konkurencji. Co zatem powinno znaleźć się na takiej stronie?

Konieczne elementy na stronie

Strona główna

Własna strona internetowa
Strona główna to poniekąd wizytówka Twojej działalności

Prawdopodobnie na tę podstronę użytkownik trafi po wpisaniu odpowiedniej frazy w wyszukiwarkę. W przypadku stron, których celem jest zaprezentowanie własnego biznesu, na stronie głównej muszą się zaleźć elementy, dzięki którym użytkownik zapamięta Twoją markę. Mowa tu między innymi o wyróżnionej nazwie organizacji czy logo. Koniecznie opisz również, czym zajmuje się Twoja organizacja.

Od kilku lat w projektowaniu stron WWW panuje trend tworzenia stron typu one page, czyli stron, które po kliknięciu podstrony w menu przenoszą użytkownika w odpowiednie miejsce na stronie głównej. Oczywiście w to samo miejsce użytkownik może przenieść się poprzez przewinięcie strony, jednakże badania nad użytecznością stron internetowych jednoznacznie wskazują, że mało który użytkownik to robi. Co więcej — nawet jeśli użytkownik samodzielnie przejdzie do końca strony, nie skupia na nim swojej uwagi i szybko powraca na górę. Może się tak dziać, gdyż użytkownik nie znalazł na stronie interesujących go treści lub elementów. Dlatego warto na końcu strony dodać przycisk umożliwiający szybki powrót na górę witryny.

Podstrona „O nas”

Wykorzystaj to miejsce do opisania charakteru swojej działalności i historii Twojej marki. Nie pisz jednak za dużo. Skup się na najważniejszych wydarzeniach i osiągnięciach. To dobre miejsce, aby opisać nagrody i wyróżnienia, które otrzymała Twoja działalność. Pokaż, że w Twojej organizacji pracują realne osoby. Jeżeli masz taką możliwość, umieść na stronie zdjęcia pracowników i krótko opisz, za co są odpowiedzialni. Być może sami będą chcieli dodać kilka zdań od siebie na ten temat. Warto tu również zamieścić zdjęcia i grafiki, które pomogą użytkownikom zapamiętać Twoją markę.

Strona kontaktowa

Własna strona internetowa
Zapewnij swoim klientom profesjonalną obsługę

Klient jest zainteresowany Twoimi produktami lub usługami — ale co dalej? Powinien móc w łatwy sposób skontaktować się z Tobą lub przedstawicielem Twojej organizacji w celu ustalenia szczegółów współpracy. Dlatego informacje kontaktowe umieść w widocznym i wyróżnionym miejscu. Podaj kontaktowy numer telefonu, adres e-mail, lokalizację sklepu, biura lub gabinetu (jeśli istnieje) oraz numery NIP, REGON i KRS. Możesz również zaimplementować formularz kontaktowy, który znacznie ułatwi użytkownikom kontakt. Warto również zintegrować witrynę z mediami społecznościowymi. Dużym atutem strony jest przekierowywanie użytkownika do skrzynki pocztowej po naciśnięciu adresu e-mail oraz automatyczne wykonywanie połączenia po naciśnięciu numeru telefonu. Jeśli posiadasz sklep lub świadczysz usługi stacjonarnie, ważna jest również integracja z Mapami Google, aby użytkownik mógł je odnaleźć w łatwy sposób.

Dodatkowe elementy strony

Grafik

Dużym ułatwieniem dla użytkowników będzie możliwość zarezerwowania terminu (np. wykonania usługi) za pomocą grafiku. Musisz jednak zabezpieczyć się przed potencjalnymi oszustami i botami, które mogą rezerwować terminy bez chęci pojawienia się w lokalu w celu wykonania usługi. Pamiętaj również, aby grafik był przejrzysty i czytelny dla użytkowników. Prawdopodobnie konieczne będzie podanie przez użytkownika takich danych, jak imię i nazwisko, numer kontaktowy, data i godzina wykonania usługi oraz inne wymagane informacje. W przypadku tworzenia grafiku konieczne może być również wdrożenie modułów logowania i rejestracji na stronie. Możesz również skorzystać z gotowych, zewnętrznych rozwiązań.

Cennik

Przejrzystość jest jedną z cech, które użytkownicy najbardziej cenią sobie u usługodawców. Jeżeli użytkownik od początku będzie świadomy, ile dana usługa będzie go kosztować, będzie nią bardziej zainteresowany, lub wręcz przeciwnie — będzie szukał alternatyw u konkurencji. Dlatego warto na stronie zawrzeć informacje zachęcające go do zakupu, np. poprzez krótki tekst mówiący o tym, co wyróżnia Twoją organizację od konkurencji. Używaj wobec tego języka korzyści podkreślającego atuty Twoich produktów lub usług. Zdarza się, że usługodawcy unikają umieszczania cennika na stronie, co zmusza potencjalnego klienta do kontaktu z biurem obsługi. Jest to dla niego czasochłonne, a cały proces może spowodować irytację i zniechęcenie do marki. Nawet podanie „widełek” lub ceny minimalnej może zachęcić użytkownika do skorzystania z Twoich usług.

Aktualności

Własna strona internetowa
Przekazuj klientom informacje na bieżąco

Aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników i budować społeczność wokół marki, informuj swoich klientów na bieżąco o tym, co nowego wydarzyło się ostatnio wokół Twojej działalności. Być może Twoi pracownicy wzięli udział w interesujących warsztatach? Twoja organizacja otrzymała nagrodę lub wyróżnienie? Jest to dobre miejsce, aby poinformować klientów (również tych potencjalnych) o tych faktach. Wykorzystaj ten kanał również do informowania np. o przerwie w dostawie usług lub ewentualnych awariach. Jeżeli użytkownicy na bieżąco będą informowani, dlaczego nie mogą skorzystać z usług w danym terminie, wykażą większe zrozumienie dla Twojej marki.

Recenzje

Opinie innych klientów są niezwykle ważnym czynnikiem determinującym, czy użytkownik zdecyduje się na zakup usług. Jeżeli dany produkt, usługa lub nawet cała firma nie posiadają pochlebnych opinii, mało prawdopodobne jest, że nowy klient skorzysta z ich usług lub zakupi dany produkt. Dlatego warto dbać o zadowolenie klientów, relacje z nimi i zachęcać do wystawiania pozytywnych opinii. Nie warto jednak oszukiwać klientów. Bardziej doświadczeni użytkownicy szybko zauważą, że pozytywne opinie zostały zakupione lub nie są prawdziwe. A to na pewno zmniejszy ich zaufanie do marki czy produktu.

Sklep

Jeżeli masz możliwość sprzedaży swoich produktów przez Internet, nie ma do tego lepszego miejsca, niż Twoja własna strona internetowa. Moduł sklepowy bardzo łatwo wdrożysz na stronie opartej o system CMS, ale nie tylko. Podstronę możesz wykorzystać również jako przekierowanie na stronę sklepową — po kliknięciu napisu użytkownik zostaje na nią automatycznie przeniesiony.

Rozwój biznesu a własna strona internetowa

W miarę rozwoju Twojej strony WWW możesz rozszerzać oraz tworzyć w jej obrębie inne podstrony. Aby stale rozwijać stronę WWW, możesz rozszerzyć ją o:

  • Landing Page strona, której zadaniem będzie promowanie wybranego przez Ciebie produktu lub kategorii produktów. Taka strona powinna posiadać wiele odnośników do Twojego sklepu lub innych witryn z nią związanych. Zadaniem landing page jest przyciągnięcie klientów do Twojej strony, dlatego pamiętaj o odpowiednich słowach kluczowych. Pamiętaj również o zdjęciach i tekstach na stronie, które nie tylko opiszą prezentowany produkt, ale też zachęcą użytkownika do zakupu.
  • Blog — jeśli masz taką możliwość, stwórz na stronie bloga firmowego. Możesz na nim umieszczać zarówno treści związane zarówno z Twoimi produktami, jak i z Twoją działalnością.
  • Kariera — w tym miejscu możesz publikować oferty pracy w Twojej organizacji. Możesz również krótko opisać, czym zajmuje się firma i jakich pracowników poszukuje. W tym wypadku warto również umożliwić pozostawienie CV osobom, które wyrażają chęć pracy, jednak nieprowadzona jest obecnie żadna rekrutacja związana z ich kompetencjami.

Wspomniane aspekty to jedynie propozycje zawartości, jakie może posiadać Twoja własna strona WWW. W zależności od charakteru Twojej działalności możesz zrezygnować z niektórych z nich lub dodać własne w ramach potrzeb. Wykaż się kreatywnością, a klienci na pewno to docenią. Dostosuj również wygląd strony, szatę graficzną i wykorzystywane zdjęcia do rodzaju Twojej działalności i marki. Jeżeli masz taką możliwość, wykonaj zdjęcia samodzielnie lub zleć komuś ich zrobienie. Unikaj „gotowców” z banku grafik. Ich częstotliwość pojawiania się na stronach często drażni użytkowników. Co więcej, zapełnienie strony własnoręcznie wykonanymi zdjęciami pracowników lub przestrzeni biurowej może pomóc użytkownikom w zapamiętaniu Twojego biznesu. Pamiętaj również o widoczności Twojej strony w sieci. Aby jak najlepiej wykorzystać możliwości, jakie daje wyszukiwarka Google, zadbaj o pozycjonowanie i SEO dla Twojej strony.

CV, portfolio i wizytówka w sieci

Coraz bardziej popularnym dodatkiem dla klasycznego CV jest własna strona internetowa. Przedstawienie rekruterom strony WWW wskaże na Twoje zainteresowanie nowymi technologiami. Zastąpienie tradycyjnego CV samym linkiem do strony nie zawsze będzie jednak dobrym pomysłem, dlatego własna strona internetowa powinna być jedynie dodatkiem do wysyłanego pliku. W szczególności w sytuacji, gdy firma jasno podaje w wymaganiach konieczność przesłania CV lub listu motywacyjnego. Wobec tego potraktuj stronę-wizytówkę jako dodatek do CV, a nie jego zamiennik.

Co umieścić na stronie?

Zawartość danej strony zależy od branży, w której działasz. Twoja własna strona internetowa powinna przede wszystkim wskazywać na to, czym zajmujesz się na co dzień i uwydatniać Twoje umiejętności i zalety przydatne na stanowisku, o które się ubiegasz. Na stronie możesz umieścić np. zdjęcia, obrazy, rysunki czy grafiki Twojego autorstwa, projekty, którymi możesz się pochwalić czy wykorzystać sam wygląd strony jako Twoje CV (np. gdy ubiegasz się o pracę związaną z projektowaniem stron WWW — w tym przypadku koniecznie zaznacz, że cała strona jest Twoim autorskim projektem).

Oprócz prezentacji Twoich umiejętności zadbaj również o przykucie uwagi rekruterów. Umieść na stronie rozbudowaną sekcję związaną z Twoimi zainteresowaniami czy osiągnięciami, którymi możesz się poszczycić. Jeśli są tego warte, przedstaw je, nawet gdy nie są one bezpośrednio związane ze stanowiskiem, o które się ubiegasz. Jakie treści powinna jeszcze zawierać Twoja własna strona internetowa w postaci CV, portfolio lub wizytówki?

  • dane kontaktowe (nie podawaj jednak danych wrażliwych, np. adresu)
  • doświadczenie
  • umiejętności
  • cel zawodowy
  • kilka słów o Tobie

Jednakże własna strona internetowa nie musi, a co więcej, nie powinna być zoptymalizowana pod konkretne stanowisko, tak jak często tworzone są tradycyjne CV. Własna strona internetowa sprawdzi się w szczególności w sytuacji, gdy interesuje Cię praca w firmie, która obecnie nie prowadzi rekrutacji. Wysyłając CV lub wiadomość do działu HR z linkiem do Twojej strony WWW z pewnością zaimponujesz rekruterom swoją oryginalnością i kreatywnością. Jeżeli nie potrafisz wykonać takiej strony samodzielnie, skorzystaj z pomocy specjalistów zajmujących się tworzeniem stron WWW.

Własna strona internetowa wykonana samodzielnie

Jeśli jednak zdecydujesz się na samodzielne wykonanie witryny, a nie posiadasz doświadczenia w tej dziedzinie, pamiętaj o kilku podstawowych kwestiach związanych z projektowaniem stron. Każda strona powinna być prosta w obsłudze i nawigacji — rekruterzy czytają dziennie wiele CV, dlatego zaciekawienie ich jest nie lada wyzwaniem. Na stronie możesz wykorzystać storytelling, czyli działanie marketingowe polegające na stworzeniu narracji za pomocą historii z Twojego życia. Przy przygotowywaniu tekstów dbaj o ich spójność i zwięzłość. Unikaj literówek oraz błędów ortograficznych czy interpunkcyjnych. Warto, aby osoba postronna przeczytała treści, które zamierzasz umieścić na stronie — łatwiej im jest zauważyć popełnione błędy. Pamiętaj, aby nie używać zbyt dużej ilości kolorów i postawić na stonowane barwy. Nie używaj więcej niż dwóch różnych czcionek. Grafiki dobieraj adekwatne do przedstawianej treści. Pamiętaj również, aby stale aktualizować treści na stronie w miarę zdobywania nowych osiągnięć i doświadczenia.

Własna strona w 100%, czyli blog

Własna strona internetowa
Systemy CMS charakteryzują się niezwykłą prostotą w użytkowaniu

Blog jest miejscem, w którym możesz w pełni zarządzać zamieszczanymi treściami i wyglądem strony. Na platformie tego typu to Ty decydujesz, co i w jakiej formie zamieszczasz. Bloga możesz wykorzystać nie tylko jako wspomnianą wcześniej promocję swojego biznesu, ale też miejsce, w którym dzielisz się swoimi przemyśleniami i zainteresowaniami. Samodzielnie ustalasz częstotliwość pojawiania się wpisów, ich treść i zdjęcia, które się na nim pojawiają.

Wcześniej wspomniałam o blogu jako podstronie na witrynie Twojej organizacji. Jednakże blog możesz wykorzystać również jako platformę związaną z Twoimi zainteresowaniami. Możesz go powadzić zarówno hobbystycznie, jak i jako formę dodatkowej pracy. Być może w przyszłości rozwój Twojego bloga spowoduje, że przerodzi się on w Twoją działalność. Wiele osobowości internetowych swoje działania w sieci rozpoczęło właśnie na platformie tego typu. Zazwyczaj pierwszy zarobek pochodzi z reklam na stronie. W przyszłości być może uda Ci się nawiązać współpracę z markami z obszaru działalności Twojego bloga. Do dzisiaj blogi kulinarne, modowe czy związane z innym hobby odwiedza wiele osób zainteresowanych tymi obszarami. W miarę upływu czasu możesz zbudować wśród swoich czytelników społeczność złożoną zarówno z pasjonatów, jak i ekspertów w danej dziedzinie.

Jedną z podstawowych funkcji bloga, zaraz po publikowaniu wpisów, jest ich komentowanie. Pamiętaj, aby zapewnić odpowiedni poziom komunikacji z Twoimi odbiorcami. Moderuj komentarze w taki sposób, aby nie pojawiały się w nich niestosowne treści. Jeżeli już posiadasz stronę WWW lub własny biznes, bloga możesz potraktować jako sekcję, w której odpowiesz klientom na najczęściej zadawane przez nich pytania. Przykładowo, jeżeli często pojawia się wśród klientów pytanie o dany produkt, możesz go dokładnie i w przystępnej formie opisać na swoim blogu. Jeżeli odpowiednio zoptymalizujesz artykuł, będzie on wyświetlał się wyżej w wyszukiwarce Google. Dzięki temu więcej osób dowie się o Twojej działalności.

Systemy CMS

Najczęściej wybieraną platformą do założenia bloga jest system WordPress. Z obsługą jego intuicyjnego panelu poradzą sobie nawet osoby, które na co dzień nie mają wiele wspólnego z tworzeniem stron internetowych. Wystarczy, że wybierzesz odpowiedni (płatny lub darmowy) motyw dla strony i możesz zacząć publikować posty. Z czasem możesz wzbogacać swojego bloga o nowe wtyczki, które usprawnią komunikację z Twoimi odbiorcami, integrację z mediami społecznościowymi i zaoferują wiele nowych, ciekawych rozwiązań dla Twojej strony WWW. Innymi popularnymi systemami CMS dla bloga są Joomla czy Drupal. Ich obsługa również odbywa się z poziomu panelu systemu.

Jak założyć własną stronę WWW?

Odpowiedź na to pytanie zależy od Twojego doświadczenia w projektowaniu stron WWW. Jeżeli posiadasz doświadczenie w programowaniu, założenie strony nie powinno sprawić Ci problemu. Jeśli jednak nie masz takich umiejętności, nic straconego. Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci w założeniu profesjonalnej i nowoczesnej strony internetowej.

Jednym z takich narzędzi są systemy CMS, czyli systemy do zarządzania treścią. Dzięki nim w szybki i prosty sposób stworzysz funkcjonalną i przyjazną użytkownikom stronę WWW. Najpopularniejszym systemem CMS jest obecnie WordPress. Dzięki intuicyjnemu i prostemu w obsłudze panelowi zebrał on wokół siebie niemałą społeczność użytkowników, która aktywnie wspomaga rozwój WordPressa. Dla osób planujących założenie sklepu internetowego szczególnie polecana jest wtyczka dla WordPressa o nazwie WooCommerce. To rozszerzenie znacznie ułatwia sprzedającym w sieci obsługę płatności, stanów magazynowych czy dostaw.

Dla bardziej wymagających podobnym rozwiązaniem jest platforma PrestaShop. Jest to oprogramowanie typu open source. Dzięki dużej ilości modułów i motywów pozwala na stworzenie wyróżniającego się na tle konkurencji sklepu internetowego. Oprócz platformy lub systemu CMS, do założenia strony WWW konieczne jest posiadanie domeny oraz hostingu. Przy ich wyborze kieruj się adekwatnością nazwy domeny do celu, jaki ma pełnić strona. Wybierz nazwę krótką i łatwą do zapamiętania. Pamiętaj również o odpowiedniej końcówce, wskazującej na cel i zakres Twojej działalności. Pakiety hostingowe natomiast różnią się od siebie parametrami, dlatego pamiętaj, aby wybrać rozwiązanie optymalne dla Twojej strony WWW.

Użyteczna i funkcjonalna strona WWW

Własna strona internetowa nie musi być trudna w założeniu i obsłudze. Jeśli chcesz szybko i łatwo założyć witrynę, dobrym rozwiązaniem jest Kreator stron. Tworzenie strony za pomocą dopasowanego do Twoich potrzeb kreatora jest bardzo proste — wystarczy, że przeciągniesz odpowiednie elementy (np. zdjęcia, filmy, moduły) w miejsce, w którym chcesz, aby się one znajdowały. Używając kreatora nie jest konieczna znajomość języków programowania, czy projektowania stron. Wystarczy, że strona będzie nowoczesna i funkcjonalna, dlatego warto śledzić najnowsze trendy w projektowaniu stron WWW. Jeżeli jednak nie masz czasu na samodzielne stworzenie strony, możemy to zrobić za Ciebie! Przekaż nam potrzebne informacje, a my skontaktujemy się z Tobą i przekażemy darmową wycenę.

W razie pytań nasi konsultanci z chęcią rozwieją wszelkie wątpliwości. Skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem +48 570 510 570 od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00 oraz w soboty w godzinach 8:00-16:00, za pośrednictwem formularza kontaktowego lub Messengera od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.