Trendy e-commerce w 2021 roku

Trendy e-commerce 2021 — sklep internetowy, który przyciągnie klientów


Ten tekst przeczytasz w 18 minut.

Za nami pierwszy kwartał 2021 roku. Przez minione 4 miesiące mogliśmy obserwować dynamicznie zmieniające się trendy e-commerce w projektowaniu stron sklepowych zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Jak co roku, już pod koniec ubiegłego roku mówiono (i pisano) wiele o trendach e-commerce na 2021 rok. Obecnie jest to dość ryzykowne, gdyż znajdujemy się w bardzo specyficznej sytuacji, w której przewidzenie czegoś graniczy z niemożliwym. W grudniu 2019 roku żaden z ekspertów e-commerce nie spodziewał się pandemii, która wpłynie znacząco na całą branżę. Część z nich była naprawdę ciekawa, jednakże nie wszystkie przewidywania w projektowaniu stron sprawdziły się w bieżącym roku.

Branża e-commerce to niezwykle dynamicznie rozwijająca i zmieniająca się gałąź gospodarki, w szczególności w czasie pandemii. Według portalu Statista, do 2023 roku sprzedaż online ma stanowić 22% udziału we wszystkich sprzedażach detalicznych, natomiast Nasdaq przewiduje, że 95% transakcji detalicznych będzie zawieranych online do 2024 roku. Już od ponad roku żyjemy w tzw. nowej rzeczywistości, która to wpłynęła na życie codzienne każdego z nas. Polega ona między innymi na cyfryzacji czynności, które dotychczas dokonywano offline. Zakupy internetowe również są częścią zmian w tych nawykach. Kupujący znacznie zwiększyli swoje oczekiwania odnośnie do sklepów, co spowodowało konieczność mobilizacji i adaptacji wśród sprzedawców. Jakie zatem najważniejsze trendy e-commerce czekają nas jeszcze w bieżącym roku?

Trendy e-commerce w designie stron sklepowych

Jeżeli estetyka ma dla Ciebie duże znaczenia, zapewnij swojemu sklepowi internetowemu wygląd, który Cię zadowoli. Jeżeli liczy się dla Ciebie spójność i dbałość o szczegóły, Twój sklep internetowy powinien być zaprojektowany w jednym, konkretnym stylu lub według wytycznych danego nurtu. W 2021 roku jednym ze stylów, na który warto zwrócić uwagę, jest brutalizm. Jak sama jego nazwa wskazuje, witryna sklepowa powinna oddawać wrażenie surowości, prawie jakby była jeszcze w budowie. Przykładowo, może sprawiać wrażenie niedokończonej. Zastosuj kontrastowe kolory na stronie, jednakże w tym przypadku nie musisz martwić się, że nie współgrają one ze sobą. Wręcz powinny być nieprzyjemne. Ważnym elementem jest również typografia, czyli odpowiedni dobór i zastosowanie czcionek. Tak, jak kontrastowe kolory, one również mogą sprawiać wrażenie nieprzyjemnych.

Vaporwave kontra minimalizm

Na kolejne trendy e-commerce w designie stron sklepowych duży wpływ miał powstały w 2011 internetowy gatunek sztuki vaporwave. Łączy on style lat 60, 70, 80 i 90, a dokładniej elementy surrealizmu, futuryzmu i psychodelii. Strony WWW wykonane w nurcie vaporwave  przypominają muzykę elektroniczną przeniesioną na grafikę. W czcionkach wykorzystywanych w takich witrynach można zauważyć duży wpływ lat 60 i 70, a w szczególności japońskiego alfabetu. Strony charakteryzują się również widocznym gradientem i abstrakcyjnymi kształtami rodem z lat 80 i 90.

Vaporwave to jeden ze stylów powracających w tym roku

Często stosuje się również animacje w stylu glitch art, czyli przypominające wyglądem błędy cyfrowe. Do glitch art można zaliczyć np. niepoprawne załadowanie grafiki, zmianę kolorów czy „rozpikselowanie” lub „rozjechanie” się zdjęcia. Na tego typu stronach często znajdują się również grafiki zawierające rzymskie rzeźby. Zazwyczaj strony w tym stylu do złudzenia przypominają witryny z początkowych lat komercyjnego działania stron internetowych. Wraz z vaporwave na stronach sklepowych pojawiają się coraz częściej pastelowe kolory. Szczególnie dominują wszystkie odcienie przypominające kolory gum do żucia. Pastele mają swoje zastosowanie, nawet gdy cała witryna nie jest stworzona w nurcie vaporwave. Vaporwave to jednak niejedyny nurt, który współgra z pastelowymi kolorami — jeżeli nie przepadasz za dużą ilością kolorów i elementów na stronie, wypróbuj minimalizm.

Kolory pastelowe w minimalizmie idealnie wyróżniają najważniejsze elementy na stronie, takie, jak przyciski czy ramki. Minimalizm zakłada jak najmniejszą ilość elementów, dlatego ich wybór do wyróżnienia może okazać się w tym przypadku kluczowy. Sprawiają one wrażenie uporządkowanej i „czystej” witryny. Co więcej, pastelowe kolory wzbudzają pozytywne odczucia i emocje. Duża ilość elementów nie sprawi, że Twój sklep będzie wyglądał estetycznie dla klientów.

Trendy e-commerce widoczne w kształtach?

Ciekawym trendem w designie e-commerce okazało się również używanie gradientów. Wpływ tego trendu widoczny jest nie tylko w sklepach internetowych, ale też w ikonkach popularnych aplikacji, takich, jak np. Messenger czy Instagram. Gradienty stały się popularne już na początku lat 90, jednakże podobnie do vaporwave, przeżywają obecnie swój renesans. Przy stosowaniu gradientów warto pamiętać o unikaniu jaskrawych kolorów oraz stosowaniu łagodnych, nadających wrażenie głębi przejść. Do stworzenia gradientu dla Twojego sklepu wykorzystaj kolory, które się uzupełniają. Jeżeli masz taką możliwość, mogą to być kolory, które składają się na logo Twojego e-sklepu. Przy tworzeniu gradientu pamiętaj również o psychologii kolorów.

Pewne trendy e-commerce zauważalne są również w elementach graficznych na stronie. Coraz częściej zdjęcia, grafiki i ramki mają owalne kształty. Nie jest to żadna nowość, jednak nowe trendy e-commerce oznaczają nowe podejście do pewnych elementów na stronie, w tym właśnie do owalnych kształtów. Warto z nimi eksperymentować, zmienić ramki dla przycisków czy zdjęć. Nie muszą mieć one kształtu okręgu, mogą być połączone np. z kształtem prostokąta. Coraz częściej spotykamy się z zaokrągloną górą przy jednoczesnej ostrej dolnej krawędzi, lub z kształtem „miękkiego prostokąta”, czyli prostokąta z zaokrąglonymi rogami. Takie kształty powodują wrażenie zarówno przyjazności, jak i profesjonalizmu. Oprócz owalnych kształtów warto również poeksperymentować z dającymi wrażenie uporządkowania innymi kształtami geometrycznymi. Jeśli chodzi o typografię, trendy e-commerce na 2021 rok zapowiadają wzrost popularności dużych, ekstrawaganckich czcionek.

Pamiętaj jednak, że nie jest konieczne stworzenie witryny w jednym, określonym stylu. Wybrane gatunki możesz dowolnie łączyć, lub wybierać ich charakterystyczne cechy czy elementy w jak najbardziej odpowiadający Twojej witrynie sposób.

Funkcjonalności sklepu internetowego

Wraz z rozwojem technologii projektowania stron WWW, istnieje coraz większy wachlarz możliwości w ich tworzeniu. Obecnie sklepy internetowe prześcigają się w innowacyjnych funkcjonalnościach stron WWW, które zaciekawiają i przyciągają klientów. Dzięki ciekawym i nowoczesnym elementom klienci zapamiętają Twój sklep internetowy właśnie dzięki tym „smaczkom”. Jednym z ciekawych rozwiązań jest wielokierunkowy układ strony WWW. Dzięki niemu po przesunięciu kursora w pewne miejsce przesunie się za nim cała strona. Podążanie strony za kursorem sprawi wrażenie „pływającego” tła witryny. Ten efekt możesz również zastosować dla wyskakujących okienek na stronie. Oczywiście taki efekt powinien być dostępny zarówno dla użytkowników desktopowych, jak i mobilnych. Strona powinna przesuwać się nie tylko w standardowych kierunkach (diagonalnie, góra/dół czy lewo/prawo), ale też do przodu i do tyłu. Przy stosowaniu wielokierunkowego układu ważne jest, aby skorzystać z unikatowej typografii i kolorów. Im bardziej oryginalne elementy, tym większe prawdopodobieństwo, że zapadną one użytkownikom w pamięć.

Usprawnij obsługę strony

Równie ciekawą możliwością wpisującą się w trendy e-commerce w tym roku jest możliwość wyszukiwania produktów za pomocą zdjęć. W poprzednich latach rozwijano wyszukiwanie głosowe nie tylko na stronach sklepowych, ale też poprzez inteligentne głośniki (np. Alexa czy Google Home). Trend ten jest bezpośrednio związany z ciągłym rozwojem sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości. Coraz więcej sklepów testuje na swoich stronach możliwość wyszukiwania konkretnego (lub podobnego) produktu za pomocą zdjęcia czy zrzutu ekranu. Co więcej, niektóre sklepy meblowe (np. IKEA) testują możliwość wirtualnego umieszczania mebli w pomieszczeniu, aby sprawdzić, jak będą wyglądały po zakupie.

Warto zaznaczyć, że mimo iż na rynku nie ma jeszcze głośnika „mówiącego po polsku”, przewiduje się, że 75% amerykanów będzie miało inteligentne głośniki do 2025 roku. Z tego powodu zarówno wyszukiwanie głosowe, jak i za pomocą obrazu mogą okazać się przyszłością e-commerce. Wyszukiwanie głosowe jest wygodne, ponieważ nie wymaga używania klawiatury, myszki, a nawet rąk, a do tego jest bardzo intuicyjne. Z tego powodu warto zastosować długi ogon podczas opracowywania słów kluczowych na Twoją stronę sklepową i skupić się na pytaniach dotyczących produktów. W ten sposób zoptymalizujesz swój sklep pod kątem wyszukiwania głosowego.

Coraz silniej rozwijającym się trendem na przestrzeni ostatnich kilku lat są chatboty. Dzięki uczeniu maszynowemu chatboty są ciągle usprawniane, a ich odpowiedzi wydają się coraz bardziej ludzkie. Warto wprowadzić tę funkcjonalność na swojej stronie sklepowej, aby uniknąć natłoku zapytań spływających droga mailową, telefoniczną lub przez media społecznościowe. Jednakże mimo usprawnień technologicznych chatboty nadal nie działają idealnie, dlatego w razie konieczności powinny przekierowywać do kontaktu z odpowiednimi konsultantami.

Trendy e-commerce: cechy atrakcyjnego sklepu internetowego

W 2021 roku zarówno każdy nowy, jak i odświeżony e-sklep powinien posiadać pewne cechy, aby być odbierany przez klientów jako nowoczesny:

  • Unikalność — idealnym stanem rzeczy byłoby, gdyby Twój sklep internetowy był w 100% inny, niż sklepy konkurencji, przy jednoczesnym zachowaniu zasad użyteczności. Dlatego pamiętaj, aby Twój sklep był zaprojektowany w zgodzie z Twoją estetyką i Twoimi unikalnymi pomysłami. Nie bój się podejmować ryzyka — jeżeli rozwiązanie okaże się niewypałem, zawsze możesz przecież wrócić do poprzedniej wersji strony dzięki regularnie tworzonym kopiom zapasowym. Zaryzykuj z nowym stylem — stwórz iluzję niekompletnego sklepu czy zastosuj nowoczesne rozwiązania w projektowaniu menu. Pamiętaj — każdy unikalny element sprawia, że użytkownik może Cię zapamiętać właśnie dzięki niemu. Pamiętaj jednak o zasadach umiaru i estetyki — „less is more”.
  • Dobry UX — przez UX, czyli User Experience, rozumie się ogół doświadczeń, jakie doznaje użytkownik od momentu wejścia na stronę internetową. Oczywiste jest, że tłumaczenie, dlaczego te doświadczenia powinny być jak najbardziej pozytywne, jest zbędne. Przy tak ogromnej konkurencji, jaka zazwyczaj panuje wśród sklepów internetowych, konieczne jest zadbanie o jak najlepszy odbiór witryny. Interakcja ze stroną powinna być łatwa, gdyż zmniejsza to współczynnik odrzuceń i zatrzymuje użytkownika na stronie.
  • Re-commerce — pokaż swoim klientom, że dbasz o środowisko. Daj im możliwość włączenia trybu ciemnego, z którego od dłuższego czasu korzystają już posiadacze urządzeń marki Apple. Tryb ciemny wspomaga wolniejsze zużycie baterii, a dodatkowo wygląda bardziej elegancko i wpisuje się w trend związany z minimalizmem. Dodatkowo tryb ciemny jest mniej szkodliwy dla oczu. Mimo niepodważalnych zalet trybu ciemnego warto dać użytkownikowi swobodę w jego użytkowaniu. Pamiętaj również o podkreślaniu każdego elementu w Twoim biznesie związanego z ekologią i dbaniem o środowisko: fair trade, ograniczanie emisji CO2 czy śladu węglowego: dostawy do paczkomatu lub odbiór w punkcie, stosowanie biodegradowalnych wypełniaczy, ekologiczni dostawcy prądu, prowadzenie firmy w duchu zero czy less waste, używanie papierowej taśmy, praktykowanie Click & Collect, ekologiczne opakowania produktów, wysyłka dokumentów w formie elektronicznej, marketing online: rezygnacja z ulotek, broszurek, bilbordów czy katalogów (śladem marki IKEA, która po przeszło 70 latach zrezygnowała z wydawania katalogu w formie papierowej) itp.
  • Transparentność — szczerość i przejrzystość to dwie bardzo doceniane przez klientów cechy. Informuj ich o dodatkowych kosztach związanych z zakupem (np. płatnych opakowaniach czy kosztach dostawy). Statystycznie kupujący porzucają koszyk właśnie w momencie, w którym dowiadują się o ukrytych, dodatkowych kosztach. Dlatego warto od razu informować, ile zakup faktycznie wyniesie klienta. Jednakże równie wartościowe jest informowanie klientów o wszelkich gratisach, dodatkach czy benefitach, które uzyskają, jeśli kupią dany produkt. Ważne jest również oferowanie różnych możliwości płatności. W tym wypadku równie ważne jest, aby zakomunikować o nich jak najwcześniej. Możesz to zrobić np. poprzez dodanie log obsługiwanych metod płatności na stronie głównej. Równie ważne są obszerne i dokładne opisy produktu. Jeżeli otrzymany przez klienta produkt będzie niezgodny z opisem, narazisz swój sklep na utratę reputacji i koszty związane ze zwróceniem produktu.

Elementy na stronach sklepowych

Obecnie zwykłe zdjęcia produktowe nie robią już żadnego wrażenia na użytkownikach — są one w zasadzie standardem i koniecznością w każdym sklepie internetowym. Obecnie jednak o wiele większą wartość mają zdjęcia 3D oraz fotografie sferyczne. Nazywamy nimi zdjęcia wykonywane w 360 stopniach w poziomie i 180 stopniach w pionie, które obracają się po najechaniu na nie kursorem. Nowe podejście do wykonywania zdjęć pozwala na przełamanie monotonności klasycznych zdjęć, dzięki czemu daje użytkownikom poczucie nowoczesności. Co więcej, w formacie 3D możesz umieścić nie tylko zdjęcia, ale też tekst na stronie. Innym, jednak równie interesującym podejściem, jest stworzenie wizualizacji używania produktu. Możesz ją wykonać w formie wideo. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy zdjęcia i filmy wykonane taką techniką spodobają się Twoim klientom, możesz zacząć od wdrożenia ich na landing page’ach konkretnych produktów, aby początkowo nie było konieczności ponoszenia kosztów dla każdego produktu na stronie.

Takie zdjęcia zazwyczaj wykonuje profesjonalny fotograf, dlatego koniecznie sprawdź, czy zostaną one dobrze odebrane przez Twoich klientów. Jeżeli tak, koszty związane z fotografem nie tylko szybko się zwrócą, ale też zaoszczędzisz wiele na potencjalnych zwrotach spowodowanych niezgodnością produktu z opisem. Dobrą praktyką jest również wykonywanie zdjęć na białym tle, w duchu minimalizmu. Dają one wrażenie ekskluzywności produktu, dzięki czemu użytkownik jest bardziej skłonny do zakupu (w szczególności, jeżeli produkt jest przeceniony). Po dodaniu zdjęć na stronę koniecznie sprawdź, czy istnieje możliwość ich powiększenia oraz, czy działa ono poprawnie. Aż 22% zwrotów ma miejsce ze względu na niezgodność produktów z opisem (wg Business 2 Community), jednakże często zdarza się również, że przez źle wykonane zdjęcia produkt nie spełnia ich oczekiwań, dlatego dokonują zwrotu. Profesjonalnie wykonane fotografie pozwalają zatem na zaoszczędzenie nie tylko czasu, ale też kosztów związanych ze zwrotami.

Współczesne trendy e-commerce

Podczas robienia zdjęć ubrań na modelkach czy modelach, warto również pamiętać o inkluzywności. Coraz częściej marki zatrudniają osoby modelujące o różnych sylwetkach, aby pokazać, jak produkt prezentuje się na wielu figurach. Zwiększającą się popularnością w ostatnim czasie cieszą się również zdjęcia niestandardowe, wykonywane poza studio. Warto zaprezentować produkt podczas jego codziennego użytkowania. Pomoże to w prezentacji przeznaczenia i faktycznego rozmiaru produktu. Packshoty, czyli zdjęcia produktów, koniecznie muszą być wykonane w dobrej jakości, tak, aby jak najbardziej oddawały doświadczenia klienta ze sklepu stacjonarnego. Zadbaj o jak najlepsze oświetlenie i nie zapominaj o prezentacji opakowania produktu. Ważne jest również, aby zdjęcia ładowały się szybko, dlatego unikaj formatu zdjęć JPG — zamiast tego zastosuj JPEG2000 lub WebP. Dobrze wykonane packshoty są bardzo ważne — według portalu emarketer.com, aż 83% użytkowników smartfonów w USA uważa, że zdjęcia produktów są kluczowe w podjęciu decyzji o ich zakupie.

Kolejnym niezwykle ważnym elementem graficznym są animacje. Zastosuj w swoim sklepie kreatywne przejścia między stronami oraz dla przycisków. Pamiętaj jednak o konsekwentności. Nie stosuj zbyt dużej ilości różnych przejść — spowoduje to wrażenie niechlujności. Dobre przejścia powinny łączyć minimalizm z nowoczesnością, być sprytne, unikalne i niespotykane. Oczywiście, jak wszystkie trendy e-commerce, nie są one konieczne do wdrożenia na stronie. Jednakże, jeśli są one dobrze wykonane, spodobają się użytkownikom, którzy następnie zapamiętają Twój sklep dzięki jego unikalności. Z pewnością docenią oni jego unikalność i spędzą więcej czasu na stronie. Animacje można zastosować nie tylko jako rozwiązanie kosmetyczne, ale też praktyczne — znajdź dla nich zastosowanie dla Twojego biznesu.

Kreatywne trendy e-commerce

Krótko mówiąc, najważniejsza jest kreatywna prezentacja wizualna Twoich produktów.

Kolejnym ważnym elementem na stronie jest dodanie sekcji z recenzjami klientów. Ponad połowa kupujących sprawdza opinie o produkcie, usłudze lub sklepie przed dokonaniem zakupu przez Internet. UGC (User Generated Content), czyli m.in. opinie, komentarze, recenzje czy nawet zdjęcia produktów od kupujących, mogą być czynnikiem determinującym decyzję o dokonaniu zakupu w danych sklepie przez klienta. Ważne jest, aby recenzje, które zamieszczasz na stronie, były prawdziwymi opiniami. Użytkownicy mogą to w łatwy sposób zweryfikować, a przez kłamstwo ucierpi reputacja Twojego e-sklepu. Aby uzyskać opinie od klientów, możesz poprosić ich o napisanie kilku zdań o produkcie np. drogą mailową. Cały proces można w łatwy sposób zautomatyzować.

Jeżeli chcesz zachęcić klientów do wystawiania opinii, zaoferuj w zamian rabat lub zniżkę na kolejne zakupy. Pamiętaj również o aktualizowaniu opinii. Wiele osób dokonuje zakupów w danym sklepie ze względu na polecenie witryny przez rodzinę czy znajomych. Jeżeli jednak szukają oni produktu w sieci bez polecenia, wysoce prawdopodobne jest, że sprawdzą oni opinie na temat danego sklepu. Szacuje się jednak, że potencjalni klienci uważają opinie starsze niż 3 miesiące za bezużyteczne. Pozytywne opinie wpływają na polepszenie zaufania do Twojej marki. Jeżeli współpracujesz z organizacjami, które cieszą się popularnością i dobrą opinią wśród konsumentów, warto wspomnieć o nich na Twojej stronie sklepowej. Możesz to zrobić, umieszczając ich loga w miejscach, w których Twoi klienci najczęściej przerywają zakupy. Być może zaufane organizacje wpłyną na ich decyzję o kontynuowaniu zakupów.

Maksymalna personalizacja

Znaczna większość konsumentów preferuje, gdy odwiedzana przez nich witryna jest spersonalizowana tak, aby jak najlepiej odpowiadać ich potrzebom. Dzięki nowoczesnym technologiom (m.in. AR czy VR) na podstawie informacji dostarczanym przez użytkownika możliwe jest nie tylko dostarczanie mu automatycznie spersonalizowanych treści, ale także personalizacja obsługi klienta.

Każdy z produktów dostępnych na stronie powinien mieć możliwość jego uproszczonej personalizacji. Dobrą praktyką jest utworzenie szybkiego podglądu dla danego produktu. Przykładowo, może ono mieć formę okienka, w którym będzie możliwość jego personalizacji — zmiany rozmiaru, koloru itp. bez konieczności przechodzenia do strony produktowej. Znacznie skraca to ścieżkę zakupową dla osób, które kupują dany produkt po raz kolejny oraz dla użytkowników, którzy poszukują konkretnego rozmiaru lub koloru. Największym wyzwaniem jest jednak udostępnienie użytkownikowi dużej ilości opcji konfiguracji i personalizacji produktu przy jednoczesnym uproszczeniu ścieżki zakupowej.

Warto również zwrócić uwagę na trendy e-commerce w płatnościach internetowych. Coraz częściej użytkownicy zakładają portfele elektroniczne oraz posługują się kryptowalutami, dlatego warto umożliwić im te sposoby płatności. Rozbuduj swój sklep o nowe metody dostawy — użytkowników na pewno ucieszy kolejny krok w możliwościach personalizacji zamówienia. W okresie pandemii w szczególności ważne są dostawy do paczkomatów. Jest to wygodna metoda, gdyż klient może odebrać swoje zamówienie w dowolnym momencie i w bezpieczny sposób. Nie jest konieczny kontakt z kurierem, a w paczkomatach firmy InPost możliwe jest otwarcie skrytki bez jej dotykania. Jest to również rozwiązanie wpisujące się w trend ekologiczny. Zamawianie do paczkomatu zmniejsza ślad węglowy, gdyż kurier musi dowieźć paczki do jednego miejsca zamiast rozwozić je po kilku miejscowościach lub częściach miast.

Pozwalaj na wybór

Na zwiększenie personalizacji duży wpływ ma również rozbudowane filtrowanie produktów na stronie. Im więcej opcji użytkownik może zaznaczyć w wyszukiwarce, tym zwiększy się prawdopodobieństwo, że znajdzie on dokładnie ten produkt, którego szuka. A o to przecież właśnie chodzi — o maksymalizację wolności użytkownika przy jednoczesnym zachowaniu intuicyjności obsługi wyszukiwarki. Podczas jej tworzenia konieczne jest wykazanie się kreatywnością, aby całość została pozytywnie odebrana przez użytkowników.

Personalizację można również zauważyć w technologiach wykorzystywanych do użytkowania sklepu internetowego. Coraz częściej odchodzi się od gotowych sklepów na rzecz spersonalizowanych rozwiązań indywidualnych.

Trendy e-commerce a design strony sklepowej

Ważnym elementem przy projektowaniu sklepu internetowego jest obecnie spójność designu strony i oferowanych produktów. Co to oznacza w praktyce? Stosuj kształty charakterystyczne dla Twoich najbardziej rozpoznawalnych produktów, ich kolory czy unikatowe cechy. Być może uda Ci się nawet wkomponować produkt w tło lub w całość layoutu strony. Spraw, aby ten zabieg był przyjemny w odbiorze dla użytkownika i jak najbardziej kreatywny. Ostatecznie unikatowość to jeden z najważniejszych trendów w tym roku. Pamiętaj również o umieszczaniu najlepiej sprzedających się produktów w każde użyteczne miejsce na stronie (przy zachowaniu umiaru). Zbadaj również słowa kluczowe i pamiętaj o umieszczeniu ich jak największej ilości na stronie. Obecnie konkurencja jest tak duża, że każdy zabieg marketingowy poprawiający pozycjonowanie Twojej strony jest niemożliwy do pominięcia.

Jeśli chodzi o trendy e-commerce w wyglądzie sklepów internetowych w bieżącym roku, coraz częściej zauważalny jest również glassmofrizm. Jest to trend polegający na rozmyciu tła, wywodzący się z takich systemów operacyjnych, jak Windows Vista czy iOS 7. Elementy na stronie wyglądają jakby znajdowały się za szybą, dzięki zastosowaniu efektu rozmycia. Obecnie stosuje się również neutralne kolory tła. W minimalistycznych stronach można zauważyć najczęściej białe tło, jednakże coraz częściej projektanci decydują się na odcienie szarości, brązu, delikatnych odcieni żółtego czy piaskowego koloru. Takie tło rozwija dużo możliwości w obszarze kontrastowego wyróżniania najważniejszych elementów na stronie, takich, jak zdjęcia czy filmy wideo. Co więcej, neutralne kolory tła pozytywnie wpływają na doświadczenia użytkownika.

Progressive Web Apps (PWA)

Aplikacje progresywne to aplikacje wyglądające jak natywne aplikacje mobilne, jednak są one otwierane za pomocą przeglądarek internetowych. Są one tworzone w taki sposób, aby mogły dostosować się do każdego typu urządzeń. PWA tworzone są w oparciu o mobile first design, czyli zgodnie z podejściem zakładającym najpierw projektowanie aplikacji mobilnej, a następnie dostosowanie jej do standardów desktopowych. To podejście staje się coraz popularniejsze wśród programistów, gdyż z roku na rok coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania sieci. Obecnie 60% użytkowników robi zakupy przez Internet za pomocą urządzeń mobilnych, natomiast prognozy przewidują, że w 2021 ta liczba zwiększy się do 75%. PWA działają znacznie szybciej niż klasyczne strony WWW i aplikacje mobilne dzięki zapisywaniu danych w pamięci. Dodatkowo pozwala to na korzystanie z nich w trybie offline. Poprawa szybkości działania strony pozytywnie wpływa na konwersje, a co za tym idzie, zyski ze sprzedaży.

Uniwersalne trendy e-commerce

Każdego roku obserwujemy zmiany w trendach w designie stron internetowych, w tym witryn sklepowych. Jednakże są pewne kwestie, które niektórzy uznają za trend, natomiast dla większości jest to już podstawa projektowania każdej strony WWW. Jednym z takich haseł jest responsywność. Różnorodność urządzeń i ekranów, które posiadają, spowodowała, że konieczne jest dostosowanie Twojej strony sklepowej do szerokiego wachlarza dostępnych na rynku rozdzielczości. Strona powinna również działać szybko i bez nieplanowanych przerw technicznych. Konieczne jest również dostosowanie Twojej strony do każdej z popularnych przeglądarek internetowych.

Podsumowanie

Jak już wspomniałam we wstępie, obecnie ciężko jest przewidzieć cokolwiek nie tylko ze względu na specyfikę branży, ale także dynamicznie zmieniającą się sytuację na świecie. Portal Statista oszacował jednak, że w skali światowej dochody ze sprzedaży internetowej w 2021 roku sięgną nawet 4,5 tryliona dolarów, a z zakupów online skorzysta 2,14 miliarda osób! Jedno jest jednak pewne — przez minione lata zwiększyło się zaufanie użytkowników do zakupów przez Internet. Co ciekawe, według badań Divante, w tym roku na znaczeniu ma stracić VR (ang. Virtual Reality — wirtualna rzeczywistość), IoT (ang. Internet of Things — Internet rzeczy) oraz (o dziwo) aplikacje mobilne. Prawdopodobnie będą one powoli wypierane przez PWA, które jeszcze długo będzie cieszyć się wzrostem popularności. Jest to o tyle ciekawe, ponieważ znaczna większość posiadaczy urządzeń mobilnych korzysta z nich w celu zrobienia zakupów lub odnalezienia interesującego ich produktu czy też śledzenia zamówienia.

W tym roku trendy e-commerce w designie stron WWW charakteryzują się dużą różnorodnością — od cukierkowego vaporwave do szorstkiego minimalizmu czy ogromnym wachlarzem możliwości w personalizacji. Mimo pojawiania się nowych ścieżek warto pamiętać o tym, co w e-commerce działo się w poprzednich latach i mimo napływu nowości pielęgnować poprzednie rekomendacje w tworzeniu witryn sklepowych.

Źródła: 10 trendów w eCommerce w 2021 roku – Biznes Zoom, 9 exciting ecommerce design trends for 2021 – 99designs