Zdjęcia produktowe

Zdjęcia produktowe, które przyciągną uwagę klientów


Ten tekst przeczytasz w 14 minut.

Jak zdjęcia produktowe wpływają na sprzedaż?

Nie jest tajemnicą, że w większości produkty w sieci kupujemy „oczami”. Atrakcyjnie wyglądające przedmioty o wiele szybciej przyciągają naszą uwagę, niż te, które wyglądają tanio i niekorzystnie. 93% użytkowników podejmuje decyzje o zakupie na podstawie wyglądu produktu*. Jak więc zatem przedstawić produkt w sklepie internetowym, aby zainteresował on użytkownika i zachęcił do kupna? Wystarczy dobrze wykonać zdjęcia produktowe. Brzmi prosto, ale jak to zrobić szybko i tanio?

Przede wszystkim, warto pamiętać, że szybko i tanio nie zawsze znaczy poprawnie. Owszem, im szybciej wykonasz zdjęcia, tym szybciej możesz zacząć sprzedawać swoje produkty w sieci, niezależnie, czy posiadasz własny sklep internetowy, czy chcesz wystawić przedmiot na aukcję. I to właśnie od przeznaczenia zdjęć zależeć będzie, jaki budżet powinno się przeznaczyć na zdjęcia produktowe. W poniższym artykule postaram się przedstawić zarówno propozycje zarówno dla bardziej doświadczonych sprzedawców, jak i dla początkujących oraz dla osób dorywczo wystawiających przedmioty na sprzedaż w sieci, które nie posiadają oraz nie planują zakupić profesjonalnego sprzętu fotograficznego.

Dlaczego warto wykonywać profesjonalne zdjęcia produktowe? Jest wiele argumentów przemawiających za wykonywaniem takich fotografii. Przede wszystkim, dobrze wykonane zdjęcia pozytywnie wpływają na konwersje. Co więcej, warto mieć na uwadze, że niezgodność produktu ze zdjęciem czy opisem jest odpowiedzialna za 22% wszystkich zwrotów produktów**. W związku z tym jeśli będą one maksymalnie oddawały rzeczywisty wygląd produktu, zmniejszy się ilość ich zwrotów. Dodatkowo zmniejszy się również liczba zapytań o produkt, a co za tym idzie — koszty związane z obsługą klienta. Oprócz zwiększenia konwersji i znajomości produktu profesjonalne zdjęcia produktowe budują znajomość marki i zaufanie wśród kupujących. Dzięki nim użytkownicy zwiększą swoje zaangażowanie na stronie i spędzą na niej więcej czasu.

Zdjęcia produktowe — rodzaje

Profesjonalne zdjęcia produktowe możesz wykonać na kilka sposobów. Przy wyborze typu zdjęcia wiele zależy od rodzaju działalności, którą prowadzisz oraz jakie zdjęcia wcześniej sprawdzały się podczas sprzedaży produktów. Poniższe rodzaje zdjęć produktowych możesz dowolnie łączyć w taki sposób, aby najlepiej przedstawić Twój produkt użytkownikowi:

  • packshoty — zdjęcia przedstawiające tylko i wyłącznie jeden konkretny produkt. Zazwyczaj packshoty wykonywane są na białym tle, jednak zdarza się, że wykonywane są na tle kolorowym. Najczęściej tę technikę stosuje się do prezentacji ubrań oraz bielizny. Prezentowane produkty powinny wyglądać tak, jakby były prezentowane na modelu;
  • lookbooki — zdjęcia ukazujące różne zastosowanie produktu przy prezentacji jego dokładnego wyglądu. Zadaniem lookbooków nie jest bezpośrednie zachęcenie do kupna, a pokazanie pełnego wyglądu produktu. Początkowo lookbooki stosowane były wyłącznie przy zdjęciach z branży modowej, obecnie jednak coraz częściej wykorzystywane są w branży spożywczej czy wnętrzarskiej. Lookbooki bardzo spopularyzowano w mediach społecznościowych — są one idealnym kanałem do prezentacji produktów w takiej formie;
  • zdjęcia 360° (zdjęcia obrotowe 2D/3D) — jedne z najnowszych typów zdjęć produktowych. Pozwalają na obejrzenie produktu z każdej strony, co ma za zadanie imitować doświadczenia użytkownika ze sklepu stacjonarnego. Wyglądem przypominają packshoty, różni je jednak możliwość obrócenia zdjęcia pod dowolnym kątem po najechaniu na produkt na stronie sklepowej.

Jak wykonać zdjęcia produktowe?

Dokonywanie zakupów przez Internet niestety pozbawia użytkownika możliwości fizycznego dotknięcia i obejrzenia produktu. Dlatego zdjęcia, które umieszczasz w swoim sklepie internetowym lub w serwisie aukcyjnym powinny jak najlepiej odwzorowywać faktyczny wygląd produktu — powinny być jak najbardziej realistyczne. Rób dodatkowe ujęcia z bliska, aby pokazać małe elementy będące częścią produktu lub fakturę materiału, z którego produkt jest wykonany. Pamiętaj jednak, że nie ma uniwersalnego przepisu na wykonanie dobrego zdjęcia produktowego. Konieczne jest eksperymentowanie, czy to z kolorem tła, czy z ustawieniem świateł. Następnie ważnym etapem jest analiza, które zdjęcia przyciągają więcej klientów do Twojego sklepu.

Jeśli wykonujesz zdjęcia ubrań, zaprezentuj je zarówno na osobie modelującej, jak i na wieszaku czy w inny sposób. Pamiętaj również o inkluzywności — zaprezentuj każdy rozmiar produktu, tak, aby odbiorcy mogli sprawdzić, jak ubranie może wyglądać na nich. Nie zawsze konieczne jest uchwycenie twarzy osoby modelującej — spróbuj skupić się na detalach w Twoim produkcie. Pamiętaj również o prezentacji różnych wariantów wzorów i kolorów.

Aby jeszcze lepiej zaprezentować swój produkt, możesz nakręcić krótkie wideo prezentujące produkt w użyciu.

Przed wykonaniem zdjęć

Dobierz kąty dla zdjęć

Najczęściej zdjęcia wykonywane są pod jednym z trzech kątów:

  • 0 stopni — najpopularniejsze ustawienie aparatu, najlepiej oddaje rozmiar i wygląd produktu;
  • 90 stopni — idealnie sprawdza się w przypadku płaskich produktów, które należy fotografować na leżąco;
  • 45 stopni — nadaje zdjęciom głębi oraz bardzo dobrze oddaje faktyczne wymiary produktu.

Przygotuj odpowiedni sprzęt

Jeśli sprzedajesz produkty sporadycznie (np. wystawiasz je na portalach aukcyjnych) nie jest konieczne zaopatrywanie się w drogie wyposażenie. W tym wypadku zdjęcia możesz wykonać smartfonem z dobrym aparatem. Większość nowych urządzeń posiada rozbudowane funkcje, które pomogą Ci osiągnąć wygląd przypominający profesjonalne zdjęcia produktowe. Jeśli jednak posiadasz sklep internetowy, prawdopodobne jest, że konieczne będzie aktualizowanie wyglądu produktów oraz dodawanie nowych przedmiotów do asortymentu. W tym przypadku warto zakupić podstawowy sprzęt do wykonywania fotografii produktowych, a w miarę rozwoju sklepu zaopatrzyć się w bardziej profesjonalne urządzenia.

Aparat fotograficzny lub telefon

Podstawowe urządzenie, bez którego nie wykonasz żadnej fotografii. Profesjonalny aparat fotograficzny otwiera wiele możliwości w wykonywaniu zdjęć, jednakże samym smartfonem również można wykonać ciekawie wyglądające fotografie. Nowoczesne smartfony posiadają szeroki wachlarz konfiguracji (np. kątów czy doświetlania zdjęć), które pomogą Ci w wykonaniu profesjonalnej fotografii. Jeżeli zdecydujesz się na zakup aparatu fotograficznego, zwróć uwagę na ilość dostępnych wymiennych obiektywów. W miarę nabrania pewności za obiektywem oraz rozwoju Twojego biznesu możesz potrzebować nowych rozwiązań i akcesoriów. W szczególności prawdopodobne jest, że będziesz potrzebować obiektywu typu macro do wykonywania zdjęć małych produktów (np. biżuterii i jedzenia) oraz ich detali. Aparat powinien również posiadać ekran odchylany na wszystkie strony, nie tylko w górę i w dół.

Najważniejsze parametry, które musisz ustawić przed rozpoczęciem zdjęć, to:

  • wartość ISO — wrażliwość matrycy na światło, powinna być niska — w innym przypadku na zdjęciach będzie widoczne tzw. ziarno;
  • czas naświetlania — może być wyższy, jeżeli produkt znajduje się na białym tle;
  • wartość przesłony — jeśli chcesz uzyskać efekt wyraźnego produktu na rozmytym tle, najlepszym ustawieniem przesłony może być stosunkowo niska wartość, np. f/1.8;
  • format — koniecznie zapisuj pliki w bezstratnym formacie RAW, ponieważ daje on największe możliwości w edycji; umieszczając zdjęcia produktów na stronie, stosuj formaty JPEG2000 lub WebP;
  • wbudowana stabilizacja obrazu — jeżeli korzystasz ze statywu, powinno się ją wyłączyć, w innym przypadku może pozostać włączona.

Tło

W większości przypadków zdjęcia produktowe prezentowane są na białym tle. Często wybierane są również jasne kolory. Niektórzy jednak decydują się na czarne, ciemne lub ciemnoszare tło. Ważne jest jednak, aby tło było czyste i gładkie. Przy ustalaniu koloru tła warto sugerować się psychologią kolorów oraz pamiętać o grupie docelowej. Nie bój się eksperymentować z kolorami tła — spróbuj zastosować kolory kontrastowe do kolorów Twoich produktów. Jeśli Twoje tło nie jest jednolitego koloru lub po wykonaniu zdjęć kolor się zmienił i wygląda niekorzystnie, konieczne będzie wycięcie produktu i wklejenie go na inne tło. Jest to bardzo żmudny i czasochłonny proces, dlatego warto zadbać o odpowiednie tło już na etapie przygotowań do zdjęć.

Jeśli wykonujesz zdjęcia sporadycznie, za tło może posłużyć zwykła kartka z bloku A3, biały stolik, karton lub ściana. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze zdjęciami produktowymi, na start wystarczy Ci cienki, biały t-shirt lub lniany materiał (np. pościel). Dla zwiększenia profesjonalizmu zdjęć możesz jako tło wykorzystać akrylową lub winylową płytę, karton czy papier do plotera. Zaletą płyt jest możliwość ich łatwego wyczyszczenia w przypadku powstania zabrudzeń.

Zdjęcia produktowe - przykład zastosowania kontrastowego tła
Przykład zastosowania kontrastowego tła

Koszt profesjonalnego tła fotograficznego nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Wybrane tło rozłóż na stole lub dużym krześle i przypnij klipsami od góry. Możesz je również umocować za pomocą taśmy — pamiętaj jednak, aby nie była ona widoczna na zdjęciach. Produkty postaw na przezroczystej pleksi, którą również w razie potrzeby łatwo wyczyścisz. Jeśli chcesz zmiękczyć światło padające na produkt, możesz po bokach ustawić białe pleksi. Dla uzyskania efektu gradientu eksperymentuj z ustawianiem ich pod różnymi kątami. Kąt pomiędzy tłem a podstawką powinien być niewidoczny, a przejście między nimi płynne. Odpowiednie ustawienie materiału daje wrażenie czystości tła. Nie ustawiaj produktu przy samej ścianie — odsuń go od tła, tak, aby mogło ono być dobrze doświetlone i nie padało na produkt.

Lampy studyjne

Podstawowe urządzenie do doświetlania fotografowanych produktów. Jeśli nie jesteś profesjonalnym fotografem, unikaj energooszczędnych lamp — o wiele ciężej się z nimi pracuje. Jeżeli wykonujesz zdjęcia produktowe małych przedmiotów, wystarczą dwie lampy, natomiast przy  przedmiotach o większych gabarytach konieczny jest zakup czterech lamp. Dwie z nich powinny wówczas oświetlać tło, a pozostałe dwie produkt od góry (w przypadku małych produktów jedna lampa oświetla tło, a druga produkt).

Jeśli jako tło używasz materiałów uznawanych za łatwopalne, kontroluj, czy nie nagrzały się one za bardzo. Ciepło wytwarzane przez lampy jest potencjalnym zagrożeniem pożarowym.

Softboxy

Softboxy to akcesoria umożliwiające wykonanie zdjęć produktowych przy użyciu miękkiego światła. W zależności od wielkości produktu możesz zaopatrzyć się w softboxy o wymiarach 50 × 70 cm, 60 × 90 czy 80 × 120 (dla produktów większych niż 70 cm). W zestawie z softboxem powinny się znaleźć niezbędne żarówki i statywy — koszt takiego zestawu to około 200 złotych. Softboxy działają niezależnie od używanego aparatu, dlatego nie musisz się martwić o konieczność ich wymiany podczas zmiany sprzętu. Dobrym rozwiązaniem jest zakup składanych softboxów, aby można je było bez problemu przetransportować w miejsce wykonywania zdjęć. Softboxy niwelują ostre cienie na zdjęciach, co ułatwia kupującym odczytywanie etykiet i dostrzeżenie szczegółów produktu.

Statyw

Dzięki użyciu statywu Twoje zdjęcia produktowe nie będą rozmazane. Najtańsze statywy możesz kupić już od kilkudziesięciu złotych — statywy dla smartfonów są tańsze niż dla aparatów fotograficznych. Watro zwrócić uwagę, czy dany statyw posiada uchwyt na telefon, aby nie było konieczności kupowania drugiego statywu. Dostosowując wysokość statywu, pamiętaj, aby aparat lub telefon znalazł się na wysokości produktu. Jeśli jest on wysoki, ustaw go na środku produktu.

Namiot bezcieniowy (lightbox)

Namiot bezcieniowy to kostka wyłożona białym materiałem w środku. Wykonywanie zdjęć w namiocie bezcieniowym pozwala na uzyskanie ładnego, miękkiego światła, które usunie twarde krawędzie i elementy produktów. Namiot bezcieniowy jest szczególnie przydatny przy wykonywaniu fotografii 3D. Dzięki niemu efekt „aureoli” na zdjęciach będzie łatwiejszy do uzyskania. Jeżeli jednak zależy Ci na wyraźnie zaznaczonych granicach lub wykonujesz zdjęcia aktywne, lepszym rozwiązaniem będzie użycie twardego światła, które nie jest możliwe do uzyskania w namiocie bezcieniowym.

Mobilny namiot bezcieniowy możesz wykonać samodzielnie z kartonu, przezroczystego papieru, taśmy i nożyczek:

Biała parasolka

Idealne rozwiązanie do odbijania światła lampy błyskowej. Nie sprawdzi się jednak podczas fotografowania błyszczących produktów, ponieważ żebrowanie parasola może się odbić na zdjęciu.

Samowyzwalacz

Jeżeli wykonujesz zdjęcia w ruchu, warto zaopatrzyć się w kabel do migawki, pilocik lub innego rodzaju samowyzwalacz. Tego typu urządzenia również przydadzą się w zdjęciach w studio — dzięki ich stosowaniu unikniesz rozmazania i nieostrości zdjęć.

Strumienica z plastrem miodu

Przykładowe studio fotograficzne
Eksperymentuj z ustawieniem lamp i softboxów

Strumienica ukierunkowuje światło lampy studyjnej. Pozwala na osiągniecie ostrego światła, skupiającego się wokół jednego elementu na zdjęciu. Warto zaopatrzyć się w strumienicę posiadającą w zestawie tzw. plaster miodu, czyli siatkę umożliwiającą rozchodzenie się światła.

Czarna pianka modelarska

Używana do zarysowania krawędzi.

Zestaw do czyszczenia

Podczas wykonywania zdjęć warto mieć w pobliżu chusteczki, nożyczki, płyny czyszczące oraz ściereczki do polerowania obiektywów. Jeżeli sprzedajesz ubrania, pamiętaj o ich wcześniejszym wyprasowaniu — każda niedoskonałość będzie widoczna na zdjęciu i trzeba ją będzie usuwać w postprodukcji, co jest niezwykle czasochłonnym procesem.

Profesjonalne zdjęcia produktowe

W artykule o trendach w e-commerce w roku 2021 wspomniałam o rozwijającym się obecnie minimalizmie. Ten trend przejawia się obecnie nie tylko w projektowaniu stron internetowych, ale też w wielu innych aspektach związanych z branżą e-commerce. Jednym z nich są właśnie zdjęcia produktowe. Więcej o minimalizmie przeczytasz w tym artykule.

Eksperymentuj ze światłem

W zależności od rodzaju zdjęć, jakie wykonujesz, możesz wykorzystać zarówno światło dzienne, jak i sztuczne. Opinie co do zdjęć w świetle dziennym są jednak bardzo podzielone — część profesjonalnych fotografów uważa, że zdjęcia produktowe w świetle dziennym są dla amatorów i nadają się jedynie dla zdjęć na aukcje internetowe. Światła dziennego nie warto stosować m.in. podczas fotografowania pojedynczych produktów. Warunki pogodowe mogą się bardzo szybko zmienić, przez co konieczne będzie wielokrotne powtarzanie zdjęć. Światło dzienne może okazać się również zbyt jasne, w szczególności w przypadku fotografowania odblaskowych i błyszczących produktów.

Stosowanie światła ciągłego, czyli światła stale emitowanego, jest dobrym rozwiązaniem, gdyż na ekranie aparatu widoczne jest dokładnie to samo, co finalnie znajdzie się na zdjęciu. Barwy i nasycenie fotografii są w tym przypadku bardzo dobrze odwzorowane.

Aktywne zdjęcia

Aktywne zdjęcia to fotografie tworzone w ruchu, z pomocą osób modelujących lub dodatkowych akcesoriów. Zdjęcia tego typu zwiększają zaangażowanie i potrafią lepiej przekazać rozmiar, wygląd, kolor i przeznaczenie produktu. Sednem zdjęć aktywnych jest pokazanie produktu będącego w użyciu lub ukazania jego atrybutów w inny, niekonwencjonalny sposób, np. poprzez postawienie obok innego przedmiotu. Dobrym rozwiązaniem jest również przedstawienie produktu w otoczeniu związanym z produktem, np. fotografia jesiennej kurtki w parku wśród pomarańczowo-czerwonych liści lub zdjęcie kawy w palarni wśród akcesoriów do jej parzenia.

Jak powinny wyglądać profesjonalne zdjęcia produktowe?

Profesjonalnie i poprawnie wykonane zdjęcia produktowe powinny być przede wszystkim czytelne i wyostrzone. Nie powinny być również przepalone, chociaż mogą być na granicy przepalenia. Na zdjęciach można uwydatnić wszystkie ważne elementy, np. fakturę produktu czy mało widocznych elementów. Nie warto wówczas używać autofokusu — zamiast tego ręcznie ustaw ostrość. Zdjęcia wykonuj w podobnym stylu, na tym samym tle oraz ustawiaj produkty w podobny sposób. Do zdjęć możesz dodać coś charakterystycznego dla Twojej działalności, co wyróżni Cię na tle konkurencji. Przykładowo, stosuj kolorystykę zgodną z Twoim logo czy brandbookiem lub wykonuj zdjęcia podczas procesu produkcji produktów, czy też w biurze.

Istnieją jednak pewne produkty, których fotografowanie może sprawiać problem. Jak poradzić sobie z odblaskowymi i świecącymi się materiałami?

  • napoje — przed wykonaniem zdjęć włóż je do lodówki; dzięki temu pojawią się na butelkach krople poprawiające wygląd butelki — krople wody „zmatowią” butelkę;
  • szkło — doświetl tło fotografii i wykonuj je na białej pleksi; wykorzystaj światło kontrowe, czyli światło oświetlające produkt lub osobę modelującą od tyłu;
  • białe produkty — użyj czarnej pianki modelarskiej jako krawędzi produktu, możesz ją przypiąć klipsami malarskimi i za pomocą tetheringu sprawdzać podgląd na żywo, aby produkt nie zniknął na białym tle lub nie wyglądał na zbyt szary; nie ustawiaj jednak pianki za blisko produktu, gdyż może się on wówczas wydać za ciemny.

Pamiętaj o zdjęciach testowych!

Przed wykonaniem zdjęć, stwórz listę ujęć, które chcesz wykonać oraz listę ujęć eksperymentalnych. Przykładowo, możesz spróbować umieścić kilka produktów na jednym zdjęciu. Pamiętaj, aby przetestować wiele ujęć, przestawiać produkty w trakcie oraz spróbować ich różne ustawienia. Eksperymentuj z dodatkami, ale rób to w przemyślany sposób. Przykładowo, jeśli sprzedajesz kosmetyki o zapachu różanym, umieść na zdjęciu płatki róż. Pamiętaj jednak, że jeśli umieścisz za dużo produktów za jednym ujęciu, odbiorcy mogą nie wiedzieć, co sprzedajesz. Jeżeli fotografujesz niewielkie produkty, możesz je umieścić na niewielkiej podpórce. Wykonaj od 3 do 9 zdjęć w podobnym ustawieniu, a następnie wybierz najlepsze z nich lub zmień ustawienie produktów.

Ostatni etap: obróbka

Etap obróbki jest koniecznym i ostatnim etapem w procesie wykonywania fotografii produktowych, którego nie można pominąć. Zawsze poddawaj zdjęcia obróbce przed umieszczeniem ich na Twojej stronie lub portalu aukcyjnym.

Najpopularniejsze narzędzia stosowane do obróbki zdjęć:

  • płatne: Photoshop
  • darmowe: GIMP, Photopea (Photoshop w wersji przeglądarkowej), Pinetools, Snapseed (aplikacja mobilna)

Podczas końcowej obróbki zwrócić uwagę na kolor produktu i jego cienie. Jeżeli kolor nie odzwierciedla rzeczywistości w wystarczający sposób, koniecznie popraw barwy, np. poprawiając oświetlenie. Pamiętaj jednak, aby nie edytować zdjęć za mocno w celu uniknięcia nienaturalnego wyglądu i efektu przerysowania. Zachowaj równowagę między jasnymi i ciemnymi obszarami na zdjęciach. Zastosuj korektę punktową, aby zniwelować niechciane odbicia i cienie. Wyostrz centralną część produktu w taki sposób, aby uwaga użytkownika była skupiona właśnie na produkcie.

Zdjęcia powinny mieć format dużego kwadratu. Kształt kwadratu wygląda bardziej profesjonalnie, natomiast większe zdjęcia mogą zwiększyć sprzedaż nawet o 9%***.

Jakie parametry należy koniecznie edytować podczas obróbki zdjęć?

  • balans bieli — jeśli zdjęcia wyglądają, jakby tło było szare, różowe lub niebieskie, po zapisaniu w formacie RAW można je bezstratnie poprawić;
  • głębia ostrości — im większa wartość przesłony, tym większa będzie głębia ostrości; wyostrza ona produkt, jego detale i krawędzie;
  • nasycenie kolorów — nasycenie powinno być zbilansowane, gdyż za wysokie będzie za jaskrawe, natomiast jeśli będzie za małe — zdjęcie będzie za szare;
  • kontrast
  • cienie
  • jasność.

Podczas końcowej edycji koniecznie wytnij również niepotrzebne na zdjęciu elementy.

Dobre zdjęcia produktowe to nie wszystko

Profesjonalne zdjęcia produktowe możesz wykonać zarówno samodzielnie, jak i może je za Ciebie wykonać fotograf. Decyzja powinna być zależna od finansów oraz czasu, jakim dysponujesz.

Wstawiając zdjęcia na portal  aukcyjny lub do sklepu internetowego, pamiętaj, aby nie stosować do opisu dużej ilości tekstu. Odbiorcy i tak prawdopodobnie w pierwszej kolejności zauważą zdjęcie, a dużą ilość tekstu zignorują. Mimo tego nie zapominaj o zachęcającym opisie, atrybutach alt i odpowiednich tagach zdjęcia. Pisz krótko, zwięźle i na temat. Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, sprawdź, jakie frazy kluczowe używają giganci w Twojej branży. Wybranie dobrego zdjęcia produktowego może znacznie zwiększyć Twoją sprzedaż. Dobrze wykonane zdjęcia wzbudzą zaufanie wśród odbiorców oraz powinny odzwierciedlać charakter Twojej działalności.

*65 E-Commerce Statistics about Consumer Psychology

**E-commerce Product Return Statistics and Trends

***Jak przygotować piękne zdjęcia Twoich produktów

Źródła: Zdjęcia do sklepu internetowego – jak zrobić je w domu, Fotografia produktowa – kompletny poradnik