PrestaShop

PrestaShop — dla kogo? Od czego zacząć?


Ten tekst przeczytasz w 8 minut.

PrestaShop

O „preście” usłyszeliśmy pierwszy raz już 13 lat temu. Od tego czasu sztab programistów i UX designerów pracuje nad ciągłym rozwijaniem tego rozwiązania. PrestaShop jest idealnym oprogramowaniem dla osób, które chcą zacząć sprzedawać lub rozwinąć sprzedaż swoich produktów w internecie. Dzięki tej aplikacji każdy może uruchomić i prowadzić swój własny, responsywny e-sklep. Korzystanie z tej platformy znacznie ułatwia duża ilość dedykowanych dla niej wtyczek. Sklepy internetowe tworzone na silniku PrestaShop wyróżniają się swoją nowoczesnością, innowacyjnością i skutecznością niezależnie od wielkości Twojego biznesu. PrestaShop pozwala na maksymalne wykorzystanie możliwości Twojego e-sklepu. Przede wszystkim jednak to rozwiązanie pozwala na łatwe, szybkie i proste założenie własnego sklepu w sieci. Jak wobec tego rozpocząć sprzedaż w internecie?

Od czego zacząć?

Hosting

Tak jak w przypadku sklepów stacjonarnych, sklepy internetowe również potrzebują miejsca, w którym można przechowywać pewne produkty. Takim miejscem jest hosting, który udostępnia bazy danych Twojego sklepu, w których będą znajdować się wybrane przez Ciebie produkty. Dlatego pierwszym krokiem do rozpoczęcia sprzedaży Twoich produktów w sieci jest zakup odpowiedniego hostingu.

Na co zwrócić uwagę przy doborze hostingu dla PrestaShop?

Ważnym czynnikiem przy doborze odpowiedniej dla Twoich potrzeb usługi hostingowej jest oczywiście pojemność serwera, na którym będzie znajdował się Twój sklep. Kolejnym aspektem jest dostęp do biznesowej poczty. Im większa pojemność, tym większa ilość skrzynek pocztowych i przestrzeń na produkty oraz dodatkowe strony lub e-sklepy. Istotna jest również możliwość obsługi Twojej platformy przez dyski SSD. Zapewniają one o wiele szybszy dostęp do plików znajdujących się na Twoim serwerze niż tradycyjne dyski twarde. Dzięki dyskom SSD Twoje strony załadują się znacznie szybciej, jak również poprawi się prędkość działania PrestaShop. Warto również zwrócić uwagę na wymagania oprogramowania. Zwróć uwagę w szczególności na wersję interpretera PHP oraz wersję systemu bazodanowego, które wymaga specyfikacja rozwiązania. Przykładowo, wersja PrestaShop 1.7 wymaga minimum PHP 7.1, oraz MySQL 5.6.

Dodatkowym atutem dla hostingu jest wbudowany instalator PrestaShop, który ułatwi instalację oprogramowania na hostingu. Warto również zwrócić uwagę, czy interesujący Cię hosting oferuje automatyczne wykonywanie kopii zapasowych Twoich danych na serwerze. Wybierz usługodawcę, który zapewnia możliwość odzyskania kopii zapasowej sprzed kilku dni. Przydatnym może być również oferowanie przez Twojego usługodawcę bezpłatnej pomocy technicznej, w szczególności szybkiego kontaktu telefonicznego na wypadek trudności z instalacją czy innych problemów natury technicznej.

Przy doborze hostingu pamiętaj również, aby sprawdzić SLA (ciągłość usług), którą gwarantuje Twój operator. Dobierz usługodawcę, który gwarantuje jak największe SLA w skali miesiąca (np. na poziomie 99%).

Instalacja PrestaShop

Jeżeli posiadasz hosting dla e-commerce w AZ.pl, instalacja omawianej platformy odbywa się automatycznie przez Panel Klienta. Nie musisz samodzielnie pobierać skryptu i rozpakowywać go na hostingu. Po zalogowaniu się do Panelu przejdź do sekcji usługi WWW i odnajdź usługę powiązaną z aplikacją. Z tego miejsca możesz zarządzać swoim hostingiem — przypisać lub zakupić domenę, dodawać i usuwać konta pocztowe czy zarządzać certyfikatami SSL.

Po zakupie hostingu i instalacji PrestaShop możesz zacząć zarządzać swoim sklepem — dostosować motyw, dodawać produkty, zarządzać dostawami i płatnościami itp. Po ukończeniu personalizacji swojego sklepu i uruchomieniu go możesz zacząć sprzedawać swoje produkty w sieci!

Dlaczego warto wybrać PrestaShop?

To rozwiązanie jest przydatne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce. Jednakże sprawdzi się również dla tych, którzy otwierają kolejny sklep w sieci. Co sprawia, że to oprogramowanie jest jedną z najczęściej wybieranych platform e-commerce?

  • Duża społeczność — na tej aplikacji opiera się aż 36% sklepów internetowych w Polsce. Czyni ją to najpopularniejszą platformą sklepową w kraju. W 195 krajach na całym świecie liczba e-sklepów, które korzystają z PrestaShop, oscyluje wokół 300 000. Rozwiązanie jest dostępne w 70 językach. Dzięki popularności oprogramowania łatwo uzyskasz pomoc od społeczności powiązanej z tą platformą. Dodatkowo, dzięki społeczności możesz dołączyć do rozmaitych grup na Facebooku czy uzyskać wsparcie w serwisie https://prestashop.com.
  • Szeroki wachlarz możliwości personalizacji — PrestaShop daje Ci możliwość rozbudowania swojego sklepu o dodatkowe wtyczki. Co więcej, to rozwiązanie oferuje ponad 5000 profesjonalnych szablonów, dzięki którym możesz bez problemu dostosować swoją kolorystykę i logo do własnych potrzeb. Same szablony również mogą być edytowane — od nas samych zależy, jaką wybierzemy czcionkę czy kolorystykę. PresaShop jest aplikacją typu open source, co daje możliwość ingerencji w kod. Dzięki temu możesz dowolnie modyfikować sklep w zależności od Twoich indywidualnych potrzeb. Co to oznacza w praktyce? Niezależnie, czy chcesz sprzedawać fizyczne produkty, czy świadczyć pewne usługi, dzięki wielu wtyczkom i opcji modyfikacji kodu możesz dostosować omawiane rozwiązanie do typu świadczonych usług czy sprzedawanych produktów.
  • Wysoka wydajność — w porównaniu do innych rozwiązań e-sklepowych.
  • Prostota — oprogramowanie można modyfikować w bardzo prosty sposób. Panel administracyjny oprogramowania  jest niezwykle intuicyjny. Właśnie dlatego platforma jest świetnym rozwiązaniem również dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sprzedażą w sieci. Do korzystania z tej platformy nie potrzebujesz żadnych specjalnych umiejętności technicznych. Co więcej, z jednego miejsca możesz dodawać i usuwać produkty wraz z ich kategoriami i tagami oraz zarządzać magazynem, zamówieniami oraz relacjami z klientem.
  • Responsywność — ze względu na wzrastającą mobilność użytkowników, coraz więcej osób robi zakupy w sieci za pomocą smartfonów i tabletów. PrestaShop jest zoptymalizowane w sposób, który umożliwia korzystanie ze sklepu z dowolnego urządzenia. Co więcej, jest to również udogodnienie dla Ciebie. Dzięki aplikacji mobilnej możesz zarządzać swoim sklepem, gdziekolwiek jesteś (oczywiście jeżeli masz połączenie internetowe).

Zalety PrestaShop

  • Wygoda dla klientów — dzięki „preście” możesz wybrać, jakie opcje dostawy i płatności otrzyma Twój potencjalny klient. Przykładowo, to Ty decydujesz, czy klient może płacić za pomocą kodu Blik, czy przelewem internetowym. Dzięki wielojęzyczności, która charakteryzuje PrestaShop, Twój sklep przyciągnie klientów spoza granic Polski, ponieważ rozwiązanie umożliwia płatności nie tylko w rodzimych złotówkach, ale też w obcych walutach. Co więcej, skrypt aplikacji przetłumaczono na ponad 40 języków! Możesz korzystać z gotowych tłumaczeń lub samodzielnie przetłumaczyć każdy element Twojego e-sklepu. Warto w tym miejscu wspomnieć również o możliwości tworzenia kont o różnych uprawnieniach (np. dla administratora, sprzedawcy czy spedytora).
  • Integracje z partnerami — wybierając to oprogramowanie, w łatwy sposób przeprowadzisz integracje z oficjalnymi partnerami platformy, którymi są między innymi PayPal, PayU czy eBay. Dzięki otwartemu kodowi masz również możliwość zintegrowania swojego sklepu z firmami kurierskimi, bramkami płatniczymi czy innymi systemami zewnętrznymi (np. systemami magazynowymi, ERP czy księgowymi). Często wystarczy jedno kliknięcie, aby taką integrację uruchomić.
  • Duża ilość produktów — w „preście” możesz dodać nawet kilka tysięcy produktów w różnych wariantach (np. kilka rozmiarów czy kolorów).
  • Dodatkowe narzędzia marketingowe — PrestaShop pozwala na zarządzanie Twoimi akcjami marketingowymi. Dzięki temu narzędziu możesz rozprowadzać kody rabatowe do swojego sklepu czy promować programy lojalnościowe lub partnerskie, które mogą zachęcić klientów z ciężko dostępnych rynków. W ten sposób zaoszczędzisz na specjalnych kampaniach marketingowych. Korzystanie z tej platformy wpływa pozytywnie również na pozycję Twojego sklepu w wyszukiwarkach. Inną ciekawą możliwością, którą daje PrestaShop, jest funkcjonalność polecania produktu znajomym.
  • Statystyki w czasie rzeczywistym — na bieżąco sprawdzaj, które z Twoich produktów klienci kupują najczęściej oraz ilu z nich wraca po więcej.
  • Multistore — z jednego panelu zarządzającego możesz obsługiwać kilka sklepów naraz, każdy pod inną domeną i z własnym certyfikatem SSL.
  • Skalowalność — w miarę rozwoju Twojego e-sklepu możesz korzystać z wielu dostępnych modułów i funkcjonalności, tak, aby Twój sklep „nadążał” za rozwojem Twojej firmy.
  • Aplikacji zaufało wiele znanych firm: Carrefour, K-Way, Le chocolat des Français, Decathlon, akustyk.pl, AlleKurier, Footshop, Alpincars, Anoda-M, Art-Jewels, BIKEPART, Blanket Story, BLOSSOM BOX.

PrestaShop w AZ.pl

Jak już wspominałam wcześniej, do uruchomienia sklepu potrzebujesz hostingu i domeny. Jeżeli szukasz hostingu do „presty”, warto zaopatrzyć się w rozwiązanie zoptymalizowane pod kątem PrestaShop — przykładowo, posiadające automatyczny instalator e-sklepu na hostingu. Hosting Presta Start w AZ.pl jest doskonałym rozwiązaniem dla Twojego pierwszego sklepu. Jeżeli jednak jeden sklep to dla Ciebie za mało, rozważ Hosting Presta Premium. Oba pakiety oferują automatyczny instalator PrestaShop w polskiej wersji językowej i nielimitowany transfer. Otrzymasz również skrzynkę pocztową oraz możliwość odzyskania kopii zapasowej aż do 7 dni wstecz.

Jeżeli napotkasz problem, skontaktuj się z naszymi konsultantami. Możesz to zrobić telefonicznie pod numerem +48 570 510 570 od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00 oraz w soboty w godzinach 8:00-16:00, za pośrednictwem formularza kontaktowego lub Messengera od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00. Nie czekaj — zacznij sprzedawać w sieci już teraz!