Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.
SPIS TREŚCI
Bezpieczeństwo, authinfo – co zrobić, gdy upada dostawca usług hostingowych?
Korzystanie z usług dostawców hostingowych jest koniecznym rozwiązaniem, gdy chcesz założyć własną stronę internetową. Operatorzy zazwyczaj mają w swojej ofercie oprócz hostingów i serwerów również domeny. Jak postępować, gdy hostingodawca „odłączy wtyczkę” od swoich serwerów?
Jak zapewnić bezpieczeństwo swoim plikom?
Zgodnie z zasadą „lepiej zapobiegać niż leczyć” warto regularnie tworzyć kopię zapasową plików stron internetowych oraz skrzynek pocztowych. W przypadku domen jednakże najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest korzystanie z usług zaufanych, dostępnych na rynku od wielu lat operatorów. Jeżeli jednak zdarzyło się, że Twój dostawca z dnia na dzień zrezygnował ze świadczenia usług, możliwie jak najszybciej odzyskaj swoje dane.
Jak zapewnić bezpieczeństwo authinfo?
Kod authinfo jest to losowy ciąg znaków, którego uzyskanie uchroni Cię przed utraceniem domeny. Za jego pomocą możesz wykonać transfer danej domeny do innego usługodawcy. Ten kod pozwala na obsługę Twojej domeny przez innego rejestratora. Jest on wręcz kluczowy przy transferze domeny — powinien być przechowywany w sposób poufny, aby zapewnić mu bezpieczeństwo. Authinfo możesz uzyskać od swojego operatora. Sposób uzyskania takiego kodu różni się w zależności od usługodawcy — zazwyczaj należy złożyć specjalny wniosek o wydanie kodu authinfo. Procedura wydania takiego kodu powinna być jawna, więc możesz zapoznać się z zasadami wydania takiego kodu jeszcze przed zarejestrowaniem domeny. Jeżeli Twój rejestrator odmawia wydania Ci kodu authinfo, koniecznie złóż pisemną skargę do NASK-u (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej — rejestru domen najwyższego poziomu). NASK po wpłynięciu takiej skargi wyjaśnia sytuację z rejestratorem domen, a w szczególnych przypadkach może sam taki kod udostępnić.
W przypadku zaawansowanej konfiguracji domeny warto również zrobić kopię zapasową jej strefy DNS, aby nie utracić wartości poszczególnych rekordów.
Zabezpiecz swoje dane
Jeżeli nie posiadasz aktualnej kopii swoich plików stron internetowych oraz skrzynek pocztowych, koniecznie wykonaj je, jeżeli masz jeszcze taką możliwość. Możesz również zwrócić się o udostępnienie kopii zapasowej do swojego usługodawcy. Jeżeli nie masz dostępu do swoich plików, a usługodawca odmawia ich udostępniania lub nie ma z nim kontaktu, prawdopodobnie konieczna będzie pomoc prawna.
Stwórz listę adresów
Przygotuj listę adresów email, które mają zostać utworzone na Twoim nowym serwerze. Podczas konfiguracji nowego hostingu konieczne będzie utworzenie na nim nowych skrzynek pocztowych. Często liczba tych adresów jest bardzo duża (np. 1000), więc zapamiętanie ich rozmiarów i reguł (np. biała/czarna lista nadawców) często nie jest możliwe. Najprościej będzie taką listę wyeksportować. Taką możliwość umożliwiają niektórzy usługodawcy.
Przenoszenie certyfikatu
Aby przenieść certyfikat, potrzebujesz klucza publicznego i klucza prywatnego certyfikatu oraz certyfikatów pośrednich w celu wgrania ich na nowy serwer. Proces pobrania certyfikatu oraz kluczy jest różny w zależności od usługodawcy. Czasem jest on prosty, np. istnieje możliwość pobrania certyfikatu i kluczy z panelu.
Nowy dostawca usług
Ostatnim krokiem, gdy upada hostingodawca, jest przeniesienie swoich usług do innego dostawcy. Jak już wspominałam, ważne jest, aby wybrać operatora, którego można obdarzyć zaufaniem i działa na rynku od wielu lat. Po wybraniu odpowiedniego dostawcy usług hostingowych pozostaje jedynie zmigrować pliki stron internetowych oraz baz danych (jeżeli z nich korzystasz) na nowe serwery oraz przenieść domenę do nowego rejestratora.
Bezpieczeństwo authinfo i innych usług w AZ.pl
Jeżeli upadła firma hostingowa, z której usług dotychczas korzystałeś/aś i szukasz nowego dostawcy usług hostingowych, AZ.pl zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa swoich usług. Co to oznacza?
- zabezpieczenia administracyjne, techniczne i fizyczne danych osobowych
- pełna redundancja serwerów
- logowanie ruchu teleinformatycznego
- trzy lokalizacje datacenter, w tym jedno z najnowocześniejszych centrów danych w Europie
- wydawanie kodu authinfo po wypełnieniu odpowiedniego formularza
- SLA na poziomie 99%
- pomoc przy tworzeniu kopii zapasowej
- backup do trzech dni wstecz.
Wsparcie AZ.pl
Nasi konsultanci pomogą w transferze domeny od innego operatora, migracji plików stron internetowych i baz danych czy przeniesieniu skrzynek email. Konsultanci pomogą również w dobraniu odpowiedniej, dopasowanej do Twoich potrzeb usługi oraz konfiguracji domeny i hostingu. W razie jakichkolwiek pytań zachęcam do kontaktu z konsultantami AZ.pl. Możesz to zrobić telefonicznie pod numerem +48 570 510 570 od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00 oraz w soboty w godzinach 8:00-16:00, za pośrednictwem formularza kontaktowego lub Messengera od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.