Pandemia koronawirusa

Pandemia koronawirusa – kolejne pozytywne informacje


Ten tekst przeczytasz w 8 minut.

Pandemia koronawirusa — kolejne pozytywne informacje

Z dnia na dzień coraz więcej stacjonarnych biznesów otwiera się dla klientów. Jest to dobra informacja dla osób, które chcą wracać do swojej codzienności lub tęsknią za spędzaniem czasu poza domem. Niestety, pandemia koronawirusa i jej negatywne skutki są nadal głównymi tematami w mediach i najprawdopodobniej jeszcze przez długi czas tak zostanie. Nie daj się fali smutnych wiadomości — staraj się zwracać uwagę również na pozytywy płynące z zaistniałej sytuacji.

Pandemia koronawirusa a praca zdalna

W obecnych czasach wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na zalecenie swoim pracownikom pracy z domu. Między innymi cały zespół AZ.pl pracuje zdalnie. Jednakże nie tylko w Polsce wiele firm zdecydowało się na home office. Również za oceanem pandemia zmusiła wielu światowych gigantów do zmiany trybu pracy swoich pracowników.. Są to między innymi takie organizacje jak Google, Facebook czy Twitter. Pracownicy giganta z Mountain View oraz jednego z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie mogą pracować z domu do końca roku. Prezes Twittera natomiast zagwarantował swoim pracownikom pracę zdalną tak długo, jak będą chcieli — nawet po zakończeniu pandemii. Jak twierdzą przedstawiciele Twittera, ostatnie miesiące pokazały, że praca z domu nie wpłynęła negatywnie na produktywność ich pracowników. Z tego powodu prezes organizacji nie widzi przeciwwskazań, aby pracownicy nie mogli utrzymać takiego trybu pracy. Jeżeli jednak pracownik wykaże chęć powrotu do biura, będzie to możliwe po uspokojeniu się sytuacji na świecie.

Jak to wygląda w Polsce? Ponad połowa (67%) organizacji, które nie zakładały możliwości pracy zdalnej, zorganizowało swoim pracownikom możliwość przejścia na home office. Najszybciej na pracę zdalną zdecydowały się obszary nieruchomości, IT oraz usług dla biznesu. Ponad połowa, bo 65% pracodawców zapewniło swoim pracownikom środki do pracy z domu. Tylko 13% z firm pozostało przy klasycznym modelu pracy biurowej (według raportu Devire).

Zakupy i jedzenie w czasach pandemii

Jeszcze do niedawna wszystkie restauracje mogły oferować jedzenie wyłącznie w dostawie lub na wynos. 18 maja poluzowano obostrzenia dotyczące lokali gastronomicznych — posiłki można już spożywać na miejscu, jednak w lokalach musi panować reżim sanitarny. W tym ciężkim dla branży gastronomicznej czasie z pomocą przyszedł między innymi portal Pyszne.pl. Tylko w marcu do współpracy z serwisem zgłosiło się ponad tysiąc nowych restauracji. Wychodząc naprzeciw potrzebom restauracji, portal zrezygnował z prowizji pobieranej przy zamówieniach z odbiorem. Jeżeli restauracja znalazła się w ciężkiej sytuacji, może również wnioskować o odroczenie płatności pozostałych prowizji do momentu poprawy sytuacji.

Pyszne.pl

Kolejnym krokiem w stronę pomocy restauracjom jest akcja #DalejOtwarte. Jej zadaniem jest szerzenie świadomości o ciężkiej sytuacji restauracji i zachęcanie do zamawiania jedzenia na wynos lub z dowozem. Akcja promuje każdą możliwą opcję zamawiania jedzenia: online, telefonicznie oraz za pomocą voucherów, które można wykorzystać w późniejszym czasie. Inicjatorzy zachęcają również do szerzenia pozytywnych opinii o lokalach w mediach społecznościowych oraz polecaniu swoich faworytów bliskim. Pyszne.pl wykorzystuje również swoje kanały społecznościowe do szerzenia informacji o czynnych restauracjach poprzez wrzucanie zdjęć i filmów wykonanych przez pracowników danego lokalu.

Co więcej, portal wprowadził możliwość dostawy bezkontaktowej dla zamówień opłaconych online. Taki tryb dostarczania posiłków ma zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo dla wszystkich — od kucharzy, przez dostawców, do klientów. Kurierzy zostawiają wówczas zamówione jedzenie pod drzwiami przy wskazanym adresie. Firma dystrybuuje również środki do dezynfekcji rąk dla kurierów.

Glovo

Glovo jest kolejną aplikacją, która umożliwia robienie zakupów z domu w sposób bezkontaktowy. Podobnie jak w przypadku serwisu Pyszne.pl, kurier może zostawić zamówienie pod drzwiami wskazanego adresu. Dodatkowo zrezygnowano z konieczności zostawiania podpisu potwierdzającego doręczenie u dostawcy. Wydano również zalecenia dezynfekcji toreb przed przekazaniem ich kurierowi oraz nietrzymania toreb za uchwyty. Warto pamiętać, że Glovo to nie tylko dostawy ze sklepów czy lokali gastronomicznych. Oferuje ono również usługi kurierskie czy po prostu przewóz dowolnych rzeczy (np. dokumentów czy kluczy).

Zamawianie artykułów spożywczych a pandemia koronawirusa

Jeszcze przed obostrzeniami, jakie zgotowała nam pandemia koronawirusa, klienci sklepów spożywczych wykazali zwiększone zainteresowanie dostarczaniem zakupów do domu czy odbiorem zamówienia bez konieczności wchodzenia do sklepu. Wówczas znacznie wydłużył się czas oczekiwania na realizację zamówienia. Wiele sklepów postanowiło zmienić swoją dotychczasową politykę dostaw produktów:

  • Auchan na terenie aglomeracji warszawskiej przygotowuje gotowe paczki z żywnością (również dla zwierząt!), które można odebrać w wyznaczonym miejscu, bez konieczności wchodzenia do sklepu. Koszt takiej paczki wynosi od 65 zł do 140 zł.
  • Carrefour w kilkudziesięciu sklepach na terenie całej Polski wprowadził możliwość odbioru zakupów z punktu obsługi klienta. Co więcej, klienci mogą zamawiać produkty również drogą telefoniczna lub milową. Firma oferuje również, podobnie jak w przypadku Auchan, dostarczanie gotowych paczek kurierskich pod wskazany adres. Możesz wybrać jeden z rodzajów paczki — każda z nich (oprócz paczki dla seniorów za 9,99 zł) kosztuje 139,99 zł. W wybranych miastach można je również odebrać w sklepach.
  • Tesco poszerzyło opcje dostawy o możliwość dostarczenie zamówienia taksówkami z korporacji Free Now i 99rent. Co więcej, zamówienia można teraz składać również droga mailową.
  • Kaufland jako pierwszy w Polsce zaproponował klientom zamawianie paczki żywnościowej. W przeciwieństwie do konkurencji market oferuje tylko jeden rodzaj paczki w cenie 115,98 zł.
  • Sieć marketów Biedronka nawiązała współpracę z aplikacją Glovo. Zamówienia można składać z 200 marketów znajdujących się w 16 miastach w Polsce. W bazie znajdziemy około 1000 produktów, których ceny nie różnią się od tych sklepowych. Cena dostawy wynosi 9,99 zł, a zamówienie powinno dotrzeć do celu w mniej niż godzinę, w zależności od pory dnia i lokalizacji. Część sklepów tej sieci, podobnie jak markety Lidl, wydłużyła swoje godziny otwarcia, a często jest otwarta nawet całą dobę.

Dostawa bezkontaktowa

Po wybuchu pandemii wiele sklepów zdecydowało się, podobnie jak kurierzy z branży gastronomicznej, na bezkontaktowe dostarczanie zamówień. Również wielu pośredników w dostawach postanowiło wspomóc restauracje. Wolt proponuje restauracjom rozliczenia nawet 2 razy w tygodniu, natomiast Uber Eats zaoferował codzienne wypłaty.

Rozwój gamedevu

Pandemia koronawirusa okazała się świetnym czasem dla rozwoju gamedevu. Wysokimi wynikami sprzedaży może poszczycić się między innymi polska spółka Carbon Studio, której cykl gier VR trafił już do ponad 100 000 odbiorców. Studio zwiększyło również budżet na produkcję The Wizards: Dark Times. Studio developerskie zapewnia, że sprzedaż ich gier systematycznie wzrasta od początku pandemii. Co więcej, wrosła również sprzedaż gogli do gier VR-owych. Prawdopodobnie jest to spowodowane tym, że konsumenci szukali alternatyw dla kontaktu między sobą, w związku z czym coraz więcej osób kupowało sprzęt do VRu. Co ciekawe, Carbon Studios odnotowało znaczy wzrost sprzedaży gier w regionie azjatyckim. Znaczny wzrost sprzedaży odnotował również wydawca gier PlayWay.

Z ciekawą inicjatywą wyszło również Movie Games. Spółka pracuje obecnie nad grą osadzoną w wirtualnej rzeczywistości, w której wcielimy się w lekarza, który pomaga pacjentom podczas pandemii. Akcja będzie działa się w szpitalu, a dokładniej na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Oprócz pomocy pacjentom gracz będzie mógł również zarządzać danym szpitalem. Gra ma być rodzajem podziękowania dla medyków walczących z pandemią — 10% zysku ze sprzedaży ma zostać przekazane właśnie w tym celu. Premiera gry jest zaplanowana na początek przyszłego roku.

Nie tylko sektor VRu odnotował wzrost sprzedaży. Bardzo dobre wyniki osiąga również sektor mobilny. Według badań European Games Developer Federation przeprowadzonych na 239 studiach w Europie, prawie połowa zadeklarowała, że będą w stanie przetrwać więcej, niż rok na rynku. EGDF  rozpoczęło również akcję #Devs4Devs, która zrzesza twórców gier — zarówno osoby, które chcą wesprzeć rozwój gamedevu, jak i tych, którzy tej pomocy potrzebują. Po więcej informacji zachęcam do odwiedzenia strony fundacji.

Pandemia koronawirusa — wsparcie w ciężkim okresie

Z kolejną inicjatywą wyszło również Unity Technologies. Twórcy popularnego silnika gier komputerowych w marcu zaoferowali zainteresowanym osobom darmowe kursy ze względu na pandemię. Deweloper zaproponował trzy miesiące darmowego dostępu premium do platformy Unity Learn, udostępniając materiały do nauki dla innych deweloperów, którzy ze względu na pandemię koronawirusa przeżywają w tej chwili przestój w pracy. Osoby, które zapiszą się do programu, otrzymają trzymiesięczny dostęp do platformy Unity Learn Premium, która zawiera darmowe kursy, projekty i poradniki, których zadaniem jest wprowadzenie zainteresowanych osób w świat gamedevu. Oferowane kursy można znaleźć na stronie Unity Learn.

Również polscy wydawcy gier komputerowych zapewniają wsparcie w walce z koronawirusem. QubicGames przekaże część swoich przychodów ze sprzedaży gier z II kwartału 2020 na rozmaite fundacje i organizacje walczące z pandemią COVID-19 oraz polskie szpitale. Oprócz wsparcia finansowego wydawca przekazał polskiej ochronie zdrowia 22 000 maseczek ochronnych. 

 

Źródła: https://www.pb.pl, https://forsal.pl, https://zdrowie.wprost.pl, https://businessinsider.com.pl, https://polskigamedev.pl/, https://polskigamedev.pl/, https://strictminds.pl/