Rejestracja domeny

Rejestracja własnej domeny – jak to zrobić?


Chcesz zaistnieć w sieci, ale nie do końca wiesz, od czego powinieneś zacząć? Jeśli tak właśnie jest, ten artykuł został napisany z myślą o Tobie. Pierwsza rzecz, od której powinieneś zacząć to wybór i rejestracja domeny. Domena to nic innego, jak adres internetowy – po wpisaniu go w przeglądarkę wyświetli się Twój przyszły blog, port folio, sklep internetowy, czy po prostu strona www. Więcej informacji o samej domenie znajdziesz we wcześniejszym wpisie.

Zwróćmy w tym miejscu uwagę, że sama domena nie wystarczy, aby posiadać witrynę internetową. Potrzebny będzie jeszcze serwer, ale o tym przeczytasz więcej w innym artykule. W niniejszym tekście zajmijmy się pierwszym krokiem do zaistnienia w sieci – wybór i rejestracja adresu www.

Struktura domeny

Domena składa się z dwóch części: z nazwy właściwej (człon przed kropką) i końcówki (po kropce). Przykład: AZ . pl. Końcówki mogą być podwójne np.: .com.pl lub .warszawa.pl i są odgórnie zdefiniowane — nie wymyślimy swojej własnej, tylko musimy wybrać jedną, której rejestracja jest możliwa. Wybór jest na szczęście spory. Nazwę przed kropką definiujemy sami i jest to oryginalny, niedostępny dla nikogo innego, ciąg znaków. Jeśli nastąpi rejestracja danej nazwy, nikt inny na świecie, nie będzie mógł już tego zrobić. Jest to logiczne – gdyby powstały dwie różne strony internetowe, każda z tym samym adresem, to po wpisaniu takiego adresu, która ze stron miałaby się wyświetlić?

Jaką końcówkę wybrać

Na początek warto przemyśleć, która końcówka będzie dla nas najbardziej atrakcyjna. Jakim kryterium wyboru się kierować? Przede wszystkim obszarem, w jakim chcemy, aby funkcjonowała nasza witryna. Jeśli działamy lokalnie, przykładowo prowadzimy zakład fryzjerski i interesują nas klienci tylko z naszego miasta, dobrym pomysłem może być domena regionalna np. – .szczecin.pl. Jeśli myślimy o sprzedaży internetowej na Unię Europejską, lepszym pomysłem będzie końcówka .eu. Drugim kryterium, które może nam pomóc w wyborze, jest charakter naszej działalności. W AZ.pl oferujemy także tzw. domeny funkcjonalne: .sklep.pl, .art, .tech i wiele innych. Pamiętaj też, że nie musisz ograniczać się do jednej nazwy. Na Twoją stronę mogą kierować dwie i więcej domen – zawsze można zdefiniować jedną z nich jako główną, która zawsze wyświetli się w pasku adresu przeglądarki.

Jaką nazwę wybrać

Ciąg znaków przed kropką musisz już wymyślić sam. Może to być nazwa Twojej firmy lub imię i nazwisko. Ważne, żeby hasło było chwytliwe i łatwe do zapamiętania dla internautów. Jednocześnie musi być oczywiście dostępne do rejestracji. Sprawdzisz to łatwo na naszej stronie. Wystarczy wpisać i kliknąć przycisk „wyszukaj”. Jeśli wymyślony przez Ciebie ciąg znaków jest już zarejestrowany, nasz system zasugeruje, jakie inne końcówki po kropce w tej samej nazwie są dostępne. Warto wiedzieć, że dozwolonym znakiem w domenie jest myślnik. Daje to nieco więcej możliwości – może się zdarzyć, że np. nazwa: imienazwisko.pl będzie już przez kogoś zajęta, ale: imie-nazwisko.pl okaże się wolna. Wybór dobrego i dostępnego do rejestracji adresu dla naszej przyszłej witryny to kluczowa decyzja. Dlatego dobrze się zastanów i nie wahaj się sprawdzić na naszej stronie dostępności różnych wariantów.

Mam ciekawą nazwę – jak ją zarejestrować?

Załóżmy, że już wybrałeś swoją nazwę i jest ona dostępna. W AZ.pl maksymalnie uprościliśmy dla Ciebie dalsze kroki. W wyszukiwarce domen na naszej stronie obok informacji, że dana nazwa jest wolna, zobaczysz przycisk „dodaj do koszyka”. Kliknij przycisk i sprawdź zamówienie. Postępuj zgodnie z instrukcjami, które wyświetlą się na ekranie. W kolejnym kroku pojawi się pytanie: „pierwszy raz w AZ.pl?”. Jeśli masz już u nas jakieś usługi, wystarczy zalogować się na swoje konto. Jeśli domena jest pierwszą  rejestrowaną przez Ciebie u nas usługą, kliknij link „przejdź dalej”. Trzeba będzie podać swoje dane. Pamiętaj, że dane, które podasz, znajdą się później na fakturze, co jest istotne — zwłaszcza jeśli masz firmę. W tym kroku definiujesz też hasło i login do swojego panelu klienta. Login ma postać adresu e-mail. Podaj działający adres, żebyś w razie potrzeby mógł/mogła zresetować hasło.

Jeśli upewniłeś/aś się, że wszystkie dane są prawidłowe, przejdź dalej. Nastąpi weryfikacja kodem SMS, który zostanie przesłany na podany przez Ciebie numer telefonu. Na koniec pamiętaj, żeby opłacić zamówienie. Dopiero wtedy tak naprawdę domena będzie Twoja i zyskasz stuprocentową pewność, że nikt inny jej nie zarejestruje. I to już wszystko. Gratulacje! Właśnie stałeś/aś się właścicielem unikatowego adresu internetowego —  jedynego takiego na całym świecie!

Jeśli chciałbyś od razu przejść do rejestracji serwera, zapraszam do lektury kolejnego artykułu.