trendy ecommerce 2018

4 trendy, które zdominują 2018 rok w branży ecommerce


Do zakończenia 2017 roku został niecały miesiąc, a za polskimi firmami bardzo owocny czas. Te poczyniły bardzo dużo inwestycji, aby przenieść swoją pracę w cyfrowy świat i wykorzystać nowoczesne narzędzia do optymalizacji wielu procesów. W branży ecommerce spełniły się niemal wszystkie proroctwa, związane z przeskokiem w mobilność. A jak będzie wyglądać 2018 rok?

To będzie prawdopodobnie najważniejszy rok dla rynku mobilnego w tej dekadzie

Kto osiągnie sukces w swojej branży? Na pewno ten, który zainwestuje jak najwięcej środków w rynek urządzeń mobilnych. Według raportu serwisu Statista w 2017 roku liczba smartfonów i tabletów osiągnęła łącznie ponad 4.7 mld sztuk. Przewiduje się, że tendencja wzrostowa zostanie zachowana i nic nie zapowiada, aby cokolwiek mogło ją zahamować. Ludzie korzystają z nowoczesnych telefonów coraz częściej i nie boją się „wejść w związek” z technologią. Tym bardziej, że producenci systemów operacyjnych z dużą ochotą dostosowują swoje narzędzia m.in. do możliwości seniorów lub osób z wadami wzroku. W ten sposób liczba użytkowników mobilnych na rynku wzrośnie o kilka procent, co jest już widoczne w statystykach sklepów internetowych – klienci takich serwisów szukają informacji o produktach coraz częściej właśnie na smartfonie, a zakupy wykonują przy użyciu laptopa.

Nie ulega więc wątpliwości, że firmy, które nie posiadają stron WWW wersji mobilnej – powinny to zrobić jak najszybciej i przede wszystkim postawić na sprawdzone rozwiązania. Jak wynika z badań SocPub – dla 57% użytkowników Internetu słabo wykonana strona mobilna zniechęca do kontaktu z daną marką równie skutecznie, co brak mobilnej strony. Jest to o tyle ważne, iż użytkownicy sieci stają się coraz bardziej wymagający i chcą przeglądać strony szybkie, łatwe w nawigacji oraz schludne.

Sklepy internetowe? Będzie ich jeszcze więcej!

Obecnie w Polsce działa około 23 tysiące sklepów internetowych. Przewiduje się, że do 2020 roku będzie ich już 30 tysięcy. Rozwój branży ecommerce trwa więc w najlepsze, a polscy przedsiębiorcy widzą  wiele zalet w przenoszeniu swoich usług do sieci. Przede wszystkim platformy sklepowe stają się coraz łatwiejsze do obsługi i przystępne dla użytkowników, a przy tym oferują dla administratorów wiele możliwości. Własny sklep internetowy to gotowość do prowadzenia aktywnej sprzedaży (zwykła oferta na stronie WWW budzi wiele pytań z perspektywy klienta), większa niezależność (sprzedawca nie musi wyliczać osobnych prowizji od sprzedaży każdego produktu np. dla zewnętrznych serwisów aukcyjnych), nowoczesność (platformy sklepowe oferują już w 100% wsparcie dla urządzeń mobilnych).

Format video zyska na znaczeniu

Użytkownicy spędzają coraz więcej czasu na przeglądaniu filmów na smartfonie. Ma to swoje potwierdzenie w statystykach, gdyż wg Sundara Pichai z Google, codziennie na Youtube oglądamy setki milionów godzin różnych materiałów – vlogów, reklam, zwiastunów, teledysków itp. Tak duża atrakcyjność formatu video powoduje również, że społeczność internetowa ewoluuje. Już dzisiaj wiele sklepów internetowych oferuje oprócz opisów również filmy ukazujące dany produkt w akcji. Potencjalni klienci coraz chętniej oglądają również tzw. unboxingi (czyli filmy, w których użytkownik rozpakowuje towar i opisuje jego wygląd).

Filmy są już praktycznie domeną każdego serwisu społecznościowego, na dodatek część z nich oferuje transmisje na żywo – jest to na pewno jeden z elementów, który będzie w najbliższej przyszłości mocno eksploatowany.

Praca w dowolnym miejscu, na każdym urządzeniu

Hasło „praca w biurze” przestaje kojarzyć się z przesiadywaniem przed komputerem w ciasnym pomieszczeniu. Dzisiaj praca biurowa to elastyczność i możliwość wykonywania zadań bez względu na miejsce, w którym się znajdujemy. Wystarczy smartfon, odpowiednie aplikacje i dostęp do Internetu. Takie rozwiązania jak Office 365 zdefiniowały na nowo pojęcie pracy zespołowej, czy pracy nad dokumentami. Dzięki chmurze możemy przeglądać i edytować arkusze kalkulacyjne bez konieczności fizycznego posiadania ich na dysku twardym. Dokumenty finansowe udostępnimy w bezpieczny sposób wybranym użytkownikom, a dla lepszej komunikacji pracowników zainstalujemy komunikatory.

Zmieniło się również podejście do klasycznej poczty elektronicznej. To już nie tylko skrzynka do odbierania i wysyłania wiadomości. To również wygodne narzędzie do organizacji swojej pracy. Dodatkowe funkcje tj. kalendarz, czy lista zadań oraz możliwość przeprowadzania zdalnych prezentacji i udostępniania plików powodują, że oszczędzamy dodatkowy czas i lepiej radzimy sobie z większą liczbą zadań.