Okres przedświąteczny to czas wzmożonej pracy nie tylko dla elfów, ale także dla większości polskich firm. Już od połowy listopada rozpoczyna się jeden z najbardziej pracowitych momentów w roku. Czy masz pewność, że Twój biznes jest gotowy na zwiększone zainteresowanie klientów oraz – niestety – cyberprzestępców? Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić, aby jak najlepiej przygotować się na nadchodzące wyzwania.
Listopadowe promocje, takie jak Black Friday i Cyber Monday, znacząco zwiększają ruch w sieci, co wymaga solidnego przygotowania firmy. Skup się na trzech kluczowych obszarach, które można jeszcze zabezpieczyć przed nadchodzącym boomem: bezpieczeństwie, dostępności oraz komunikacji z klientem.
SPIS TREŚCI
Bezpieczeństwo: Tym razem Kevin pojechał z rodzicami na święta
Okres przedświąteczny to czas żniw dla cyberprzestępców. W wirze pracy mamy mniej czasu na kontrolę bezpieczeństwa, bo skupiamy się na zarządzaniu firmą i obsłudze klientów. To właśnie wtedy nasza firma może stać się celem cyberataków. Przez jedną niechronioną lukę – czy to w zabezpieczeniach systemu, czy na przykład w nieodświeżonym certyfikacie SSL – przestępca (niczym przebrany za Mikołaja oszust) może dostać się do naszych zasobów, pozostawiając „prezenty” w postaci wirusów i tym samym narażając na szwank nasze dane firmowe. Aby nie zostawić luki w kominie, którą przeciśnie się oszust-Mikołaj, zrób szybką checklistę firmowych zabezpieczeń:
- Aktualizacja oprogramowania antywirusowego: sprawdź, czy program do monitorowania i wykrywania złośliwego oprogramowania jest zaktualizowany. Jeśli nie, zaktualizuj go jak najszybciej. Program antywirusowy chroni przed atakami z sieci, blokując je natychmiast po wykryciu zagrożenia. Skanuje internet i pobierane pliki w czasie rzeczywistym.
Sprawdź programy antywirusowe >>
- Bezpieczeństwo strony internetowej (SSL): upewnij się, że Twoja strona internetowa korzysta z aktualnych certyfikatów SSL, zapewniających szyfrowanie danych przesyłanych między użytkownikami a serwerem. Możesz to łatwo sprawdzić, wpisując adres swojej strony w przeglądarkę Google Chrome. Jeśli strona nie jest zabezpieczona, pojawi się komunikat.
Certyfikaty SSL >>
- Kontrola daty ważności certyfikatu SSL: zadbaj o to, aby certyfikat SSL nie wygasł w niespodziewanym momencie, np. tuż przed Świętami, gdy pracujesz pod presją czasu. W przeglądarce Google Chrome możesz szybko sprawdzić datę ważności, klikając ikonę obok adresu strony i rozwijając sekcję „Połączenie jest bezpieczne” → „Certyfikat jest ważny”.
Jeśli certyfikat wygasa przed świętami, zaktualizuj go u dostawcy usługi.
Widoczność w sieci: Śnieg i wichura zakłócają dostęp
Zabezpieczenie strony internetowej to dopiero początek przygotowań do okresu przedświątecznego. Użytkownicy sieci mają wysokie wymagania – witryna musi się błyskawicznie ładować i być w pełni funkcjonalna na urządzeniach mobilnych. Jeśli Twoja strona nie spełnia tych oczekiwań, ryzykujesz, że klienci zdecydują się sprawdzić ofertę konkurencji. Przetestuj więc najważniejsze parametry swojej witryny:
- Szybkie ładowanie strony: wzmożony ruch może spowolnić działanie witryny. Skorzystaj z darmowego narzędzia Google PageSpeed Insights, aby przeanalizować jej wydajność i otrzymać wskazówki dotyczące jej optymalizacji. Użytkownicy WordPressa mogą także rozważyć instalację darmowej wtyczki WP Super Cache, która przyspiesza ładowanie strony. Dodatkowo, sprawdź parametry swojego hostingu i, w razie potrzeby, rozważ przeniesienie strony na lepszy serwer, który zapewni stabilność i szybkość działania.
Przenieś hosting do AZ >>
- Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych: coraz więcej osób korzysta ze smartfonów do przeglądania internetu i dokonywania zakupów. Według raportu „E-commerce w Polsce w 2024 roku” opublikowanego przez Gemius, ponad 75% kupujących online używa urządzeń mobilnych. Sprawdź, czy Twoja strona jest przyjazna dla użytkowników mobilnych, korzystając z darmowego narzędzia Google Mobile-Friendly Test.
Komunikacja z klientem: Listy nie dotarły do Mikołaja i nie ma prezentów
W okresie przedświątecznym kluczowe jest zapewnienie płynnej i efektywnej komunikacji z klientami. Kilka prostych ulepszeń pomoże Twojej firmie poradzić sobie ze zwiększonym ruchem, unikając problemów z obsługą klienta:
- Optymalizacja czatów na żywo: bezpośredni kontakt z klientem pozwala szybko reagować na jego potrzeby i pytania. Zainstaluj na swojej stronie chat, który umożliwi natychmiastowy kontakt z klientem oraz szybkie rozwiązywanie jego problemów. Jeśli korzystasz z WordPressa, możesz łatwo zintegrować gotowe wtyczki, takie jak Tawk.To Live Chat czy 3CX Free Live Chat, Calls & WhatsApp.
- Obecność w mediach społecznościowych: upewnij się, że Twoje kanały społecznościowe są aktywne. Poinformuj swoich klientów o godzinach pracy w okresie świątecznym, co pomoże uniknąć nieporozumień i zwiększy przejrzystość komunikacji.
- Optymalizacja poczty firmowej: jeśli nadal wysyłasz e-maile do klientów z ogólnego adresu, takiego jak np. Gmail, rozważ skonfigurowanie poczty firmowej we własnej domenie (adresu z Twoją nazwą po znaku @). Możesz poprosić o pomoc swojego dostawcę usług hostingowych. Taki adres e-mail buduje profesjonalny wizerunek Twojej firmy i zmniejsza ryzyko, że wiadomości trafią do folderu spam, co jest szczególnie ważne podczas świątecznych kampanii e-mail marketingowych. Upewnij się także, że Twój system pocztowy ma włączone filtrowanie antyspamowe i ochronę przed phishingiem. To pomoże utrzymać komunikację z klientami wolną od cyberzagrożeń.Sprawdź pocztę firmową AZ>>