własny sklep internetowy

Własny sklep internetowy – czy to się opłaca? Od czego zacząć?


Sektor e-commerce rozwija się w imponującym tempie. Jego wartość w 2018 roku szacowana jest na 40–50 mld złotych. Sprzedaż w internecie systematycznie zyskuje na wartości i udziale w całym handlu. Między innymi z tego względu własny sklep internetowy jest teraz dobrym pomysłem na biznes. Sprawdźmy, co Polacy najchętniej kupują w sieci i od czego należy zacząć tworzenie własnego sklepu online.

 

Zakupy Polaków w sieci – co zamawiamy?

Z pewnością lata temu znikoma część z nas spodziewała się, że tak wielu ludzi zacznie robić w sieci nawet zakupy spożywcze. W praktyce był to kolejny krok w stronę tego, abyśmy mogli dokonywać zakupów niemal w całości online. Tak zaczęły powstawać supermarkety internetowe – znanych marek i nie tylko. Statystyki pokazują, że co piąty Polak, który robi zakupy online, kupuje w ten sposób również produkty spożywcze. Sprawdźmy, jakie towary nas najbardziej interesują, a tym samym – co opłaca się sprzedawać w sklepie internetowym? Informacje te pochodzą z raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”. Odpowiedź twierdząca oznaczała, że dana osoba dokonała zakupu wskazanego przedmiotu czy usługi w internecie w ciągu ostatnich 12 miesięcy:

  • akcesoria, odzież, dodatki – 64 proc.,
  • książki, płyty, filmy – 54 proc.,
  • bilety do kina/teatru – 51 proc.,
  • obuwie – 44 proc.,
  • kosmetyki/perfumy – 41 proc.,
  • sprzęt RTV/AGD – 37 proc.,
  • podróże – 37 proc.,
  • odzież sportowa – 36 proc.,
  • telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM – 32 proc.,
  • sprzęt komputerowy – 29 proc.,
  • artykuły dziecięce /zabawki – 29 proc.,
  • multimedia – 29 proc.,
  • samochody i części samochodowe – 28 proc.,
  • gry komputerowe – 26 proc.,
  • meble i wystrój wnętrz – 25 proc.,
  • produkty farmaceutyczne – 24 proc.,
  • oprogramowanie komputerowe – 21 proc.,
  • biżuteria – 21 proc.,
  • produkty spożywcze – 19 proc.,
  • ubezpieczenia – 17 proc.,
  • materiały budowlane i wykończeniowe – 16 proc.,
  • artykuły dla kolekcjonerów – 11 proc.

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Na powyższej liście produktów i usług zamawianych przez internet widzimy mnóstwo przeróżnych pozycji. Czy to oznacza, że najlepiej otworzyć własny sklep, który będzie oferować coś związanego z tymi branżami? Nie do końca. Przede wszystkim własny sklep internetowy powinien być dobrym pomysłem na biznes, co oznacza, że najmniej ryzykowne będzie zaangażowanie się w branżę, która:

  • może realnie generować sprzedaż przez internet,
  • jest nam bliska, mamy z nią pewne doświadczenie i jakiekolwiek podstawy do tego, żeby zacząć w niej działać.

Bardzo częstą praktyką jest otwieranie sklepów internetowych przez marki, które od lat działają na tradycyjnym rynku. W ten sposób powstają supermarkety internetowe, takie jak choćby Tesco, Empik i inne, gdzie mamy do dyspozycji tysiące produktów.

Własny sklep internetowy to pewny biznes? Nie do końca…

Analizę sytuacji finansowej polskich sklepów internetowych przeprowadziła firma analityczna Bisnode Polska. W ramach badania przeanalizowano sytuację ponad tysiąca krajowych e-sklepów. Wcale nie wszystkie są w idealnej sytuacji. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na fakt, że w wyniku rosnącej konkurencji znaczna część z nich jest zamykana. Przykładowo, ze sklepów, które otwarto w 2010 roku, do 2018 roku przetrwało 30,9 proc. Ponad połowa sklepów jest zamykana w ciągu 5 lat, a kilka procent z nich znika przed upływem roku. Szacunki pokazują, że aktualnie na polskim rynku działa 29,1 tysiąca sklepów online. Osoby zainteresowane założeniem własnego sklepu internetowego z pewnością będą zainteresowane, jak wygląda kondycja finansowa polskich sklepów. Właściciele polskich firm e-commerce oceniają ją następująco:

  • 23,43 proc. – silna kondycja finansowa,
  • 20,15 proc. – dobra,
  • 29,56 proc. – słaba,
  • 30,46 proc. – zła.

Zatem blisko 44 proc. firm ocenia swoją kondycję dobrze i bardzo dobrze. Biorąc pod uwagę dynamiczny wzrost poziomu wydatków Polaków w internecie, jak również rosnące zaufanie do takich zakupów, należy stwierdzić, że własny sklep internetowy może się okazać dobrym biznesem.

Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy?

Powodów, dla których warto otworzyć własny sklep internetowy, jest wiele. Poniżej tylko kilka argumentów, które zdecydowanie przemawiają za takim biznesem:

  • Wykorzystanie potencjału sprzedaży online – coraz więcej Polaków kupuje w sieci, a rynek e-commerce może być według przewidywań warty w 2020 roku aż 70 mld złotych. Pewna część tych środków może trafić do Twojej kieszeni.
  • Rekordowo tanie wejście na rynek – duża konkurencja na rynku umożliwia uruchomienie własnego sklepu internetowego niewielkim kosztem. Oczywiście wiele zależy od wielkości sklepu, jego oprogramowania i wielu innych czynników, ale samo wejście na rynek nie wiąże się z ogromnym wydatkiem.
  • Nie musisz mieć wiedzy programistycznej – własny sklep możesz założyć bardzo łatwo, np. w modelu SaaS, czyli płacąc abonament firmie, która udostępnia możliwość korzystania z gotowego sklepu zainstalowanego dla nas na danym serwerze.
  • Możesz łatwo dotrzeć do milionów klientów – w Polsce blisko 30 mln osób korzysta z internetu, a ponad połowa dokonuje już w nim zakupów. W kolejnych latach możemy się spodziewać tego, że wartość sprzedaży online będzie rosła, podobnie jak procent osób, które będą w ten sposób dokonywać zakupów.
  • Dodatkowy kanał sprzedaży – w przypadku prowadzenia sklepu stacjonarnego sklep internetowy może być znakomitym dodatkowym kanałem sprzedaży produktów. Nie musi to nawet wymagać zatrudnienia dodatkowych pracowników – przynajmniej na początkowym etapie działalności.

Własny sklep internetowy – jak zacząć?

Jak wspomnieliśmy, wejście na rynek e-commerce jest aktualnie na tyle łatwe, że tak naprawdę działalność można rozpocząć bez posiadania znacznej sumy oszczędności. Żeby zacząć, musimy jednak podjąć kilka ważnych decyzji.

  • Co sprzedawać w sklepie internetowym? Zanim zabierzemy się za założenie sklepu musimy mieć produkt, który będziemy chcieli zaoferować. Co więcej, musimy mieć możliwość zaoferowania go w na tyle przystępnej cenie, aby dla potencjalnego klienta była to interesująca oferta. Pamiętajmy, że większość sklepów internetowych startuje jako całkowicie anonimowe marki, które muszą dopiero przekonać do siebie nabywców.
  • SaaS, open source czy sklep dedykowany – jeśli już wiemy, jaki sklep internetowy chcemy założyć, to musimy wybrać rodzaj jego oprogramowania. W przypadku niedoświadczonych użytkowników najlepszym rozwiązaniem będzie model SaaS, gdzie przedsiębiorca ma wszystko podane na tacy, a musi jedynie płacić abonament – miesięczny, kwartalny czy np. roczny.
  • Serwer – nie dotyczy modelu SaaS, w którym jest on zapewniony w ramach usługi. Jednak w przypadku open source i sklepu dedykowanego konieczne jest znalezienie dobrego serwera, który zapewni szybkie i stabilne działanie sklepu.
  • Promocja sklepu – to oczywiście temat rzeka. Jak wspomnieliśmy, początkowo o sklepie wiemy tylko my. Od tej pory musimy prowadzić działania, które pozwolą zdobywać zainteresowanie marką, a przede wszystkim budować bazę klientów. W przypadku sklepu internetowego przedsiębiorca musi uzbroić się w cierpliwość – przekonanie klientów do robienia zakupów będzie wymagało czasu. Aby ten czas zminimalizować, należy pamiętać o podstawowych elementach sklepu internetowego. Dobrze widoczne dane kontaktowe, certyfikat SSL, możliwość kontaktu na różne sposoby, profesjonalny wygląd to takie podstawowe kroki w celu zyskania zaufania ze strony klientów.

Otwieramy własny sklep internetowy

Jak pokazaliśmy, otwarcie własnego sklepu internetowego jest aktualnie doskonałym pomysłem na biznes. Musimy nie tyle wiedzieć, co warto sprzedawać w internecie, ile raczej znaleźć branżę, którą znamy, i produkt, który będziemy potrafili w atrakcyjny sposób zaoferować klientom. Dobrze wypromowany i zarządzany sklep internetowy może generować bardzo wysokie zyski, a wszystko jest zależne od podejmowanych przez nas decyzji.