Jak pozyskać nowych klientów do sklepu internetowego?


Według szacunków firmy Bisnode na koniec stycznia 2018 roku na polskim rynku działało ponad 29,1 tysiąca sklepów internetowych, a rynek sprzedaży w sieci wart jest 40 mld złotych. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat liczba sklepów internetowych zwiększyła się o 34 proc. Jak pozyskać klienta przy tak ogromnej konkurencji?

Pozyskiwanie klientów w internecie

Nowy sklep internetowy startuje w sieci jako całkowicie anonimowy. Nie ma w jego przypadku znaczenia lokalizacja, co odróżnia go od sklepu tradycyjnego. Początkowo prawie nikt o nim nie wie, a zadaniem jego właścicieli jest nie tylko zbudowanie świadomości marki, ale przede wszystkim skłonienie klienta do robienia zakupów. Na pewno czynnikiem zachęcającym do promowania sklepów internetowych jest rosnące zainteresowanie zakupami w sieci.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska” już 50 proc. polskich internautów kupuje
w internecie. Natomiast najnowsze dane Eurostatu sugerują, że 45 proc. Polaków robi zakupy w sieci, co daje wzrost o 2 punkty procentowe w stosunku do roku poprzedniego. Firma ta sugeruje, że rynek e-zakupów może być warty w 2018 roku w Polsce
aż 50 mld złotych.

Na pewno pozyskiwanie klientów przez internet ma ten ogromny plus, że każde z prowadzonych działań możemy łatwo mierzyć i analizować pod kątem opłacalności. Przyjrzyjmy się zatem jednemu z wielu zadań, jakie powinien podjąć sklep internetowy, aby zdobyć klientów.

Pierwszy krok – profesjonalny sklep internetowy!

Zanim zainwestujemy pierwsze środki w działania marketingowe, musimy stworzyć sklep internetowy, który wzbudzi zaufanie internautów. Klienci nie będą skłonni dokonać zakupów, jeśli sklep nie będzie wyglądał profesjonalnie. Musimy również dopilnować kilku kwestii:

  • Przejrzystość strony i profesjonalne wykonanie – strona musi zachęcać samym wyglądem, a produkty należy odpowiednio posegregować. To, czego szuka klient, powinno być łatwe do odnalezienia. Jeśli klient będzie miał problem ze sprawdzeniem podstawowych informacji, to zapewne opuści sklep.

 

  • Bezpieczeństwo – koniecznością jest korzystanie z szyfrowanego połączenia. Warto zainwestować w certyfikat SSL EV, dzięki czemu w przeglądarce internetowej obok naszego adresu wyświetli się nazwa firmy, dla której został on wydany, tak jak na poniższym przykładzie.

    Certyfikat SSL

     

  • Dane kontaktowe – muszą się znajdować w widocznym miejscu, a sam kontakt powinien być możliwy na różne sposoby. Modne rozwiązania to m.in. czat czy możliwość zgłoszenia chęci rozmowy z pracownikiem sklepu, który szybko skontaktuje się z klientem.

  • Informacje o produktach – każdy produkt powinien być dokładnie opisany. Umieszczenie samych ich nazw nie wzbudzi zaufania ze strony klienta.

  • Szybkość działania sklepu – w zależności od potrzeb i skali działalności sklep powinien mieć odpowiednio dopasowaną usługę serwerową. W tym przypadku sugerowane rozwiązania to serwer VPS lub serwer dedykowany. Wolno działająca witryna sklepu skutecznie zniechęci internautę do dalszego przeglądania strony.
  • Wyszukiwarka – jej istnienie jest oczywiście podstawą, musi ona jednak działać sprawnie. Klienci powinni z łatwością odnajdywać poszukiwane produkty.

  • Brak błędów na stronie – błędy 404, niewyświetlające się zdjęcia, brakujące opisy czy linki prowadzące donikąd
    nie są sposobem na zdobycie klientów. Klient powinien trafić do sklepu dopiero wtedy, kiedy będzie on przetestowany
    i dokładnie sprawdzony.
  • Atrakcyjne warunki – jeśli cena danego produktu w naszym sklepie będzie wyższa niż u konkurenta, który cieszy się od lat uznaniem klientów, to trudno będzie skusić potencjalnego kupującego do zakupu. Oczywiście cena jest tylko jednym
    z wielu czynników – atrakcyjne dla klienta mogą być darmowa dostawa, dodatkowe rabaty, gratisy i inne.

Jak pozyskiwać klientów?

Działania prowadzone w sieci, których celem jest pozyskiwanie nowych klientów, w zdecydowanej większości są mierzalne. To, na jakie marketingowe zabiegi firma będzie mogła sobie pozwolić, uzależnione jest głównie od budżetu. Poniżej prezentujemy dostępne możliwości, które realizowane w odpowiedni sposób, powinny zapewnić zainteresowanie.

  • Działania SEO, czyli Search Engine Optimization.

SEO to działania, które służą zdobywaniu jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Najczęściej koncentrują się one na optymalizacji pod wyszukiwarkę Google, z której w Polsce korzysta przeszło 90 proc. internautów
(w lipcu 2018 miała według wg gs.statcounter.com 93,34 proc. udziału w rynku).

Kluczowe w przypadku tych działań jest to, że nie przynoszą one efektów natychmiast. Możemy na nie czekać nawet miesiącami, jednak odpowiednia marketingowa strategia może przynieść ogromne korzyści. Wyniki prac z tego zakresu możemy mierzyć na kilka sposobów.

Po pierwsze warto zainstalować Google Analytics, czyli system do analizy odwiedzin strony, umożliwiający m.in. mierzenie konwersji. Dzięki temu będziemy mogli analizować, jak ruch organiczny wpływa na sprzedaż. Ogólnie widoczność strony
w wyszukiwarce możemy sprawdzać z pomocą narzędzi takich jak np. Senuto czy SemStorm. Jako Az.pl zajmujmy się m.in. pozycjonowaniem w Google. Szczegóły oferty znajdziecie tutaj –
https://az.pl/reklama-internetowa/.

  • Google ADS, czyli reklama w modelu PPC

GoogleADS wchodzi w skład działań SEM (Search Engine Marketing), ale w tym przypadku zasady działania są zupełnie inne. Po założeniu konta mamy możliwość wpłacenia środków, stworzenia reklam, określenia słów kluczowych, pod którymi chcemy być widoczni w wynikach sponsorowanych. Wyniki te wyświetlają się nad wynikami organicznymi i pod nimi, tak jak widać poniżej:

 

Reklama w Google

 Żeby jednak reklama naszej firmy była widoczna, musimy ustalić odpowiednio wysoką kwotę za klik. System podpowie nam, jaka to musi być suma, ale możemy to również ustawić ręcznie. Oczywiście Google ADS wymaga poświęcenia czasu na ciągłe optymalizowanie kampanii, co pozwala zmaksymalizować jej wyniki. W ramach programu możliwe jest też pozyskiwanie nowych klientów ze stron należących do programu Google Adsense. Dzięki temu reklama sklepu może trafić na wiele popularnych stron.

  • Google Maps – czyli mapy Google.

Kolejnym sposobem na pozyskiwanie klientów z wyszukiwarki jest zdobywanie ruchu z map Google. Wyszukiwarka pewną część wyników wyświetla użytkownikom w zależności od lokalizacji, czyli pokaże firmy, które mogą stanowić odpowiedź
na nasze zapytanie, a znajdują się blisko nas. W tym przypadku dana marka musi zostać najpierw dodana do Google Moja Firma, gdzie należy uzupełnić wizytówkę, dodać zdjęcia i ją odpowiednio zoptymalizować. Bardzo duże znaczenie dla wysokiej pozycji mają tutaj opinie o firmie, które klienci pozostawią na firmowej wizytówce.

  • Porównywarki cen.

Z porównywarek cen korzysta nawet 60 proc. internautów. Rozliczenie z porównywarką odbywa się na zasadach płatności
za każde przekierowanie. Właściciel sklepu musi zadbać o prezentację swojej oferty, ale również starać się optymalizować sprzedaż. Sposobem na
pozyskiwanie klientów na inne produkty, niż zamierzali oni zamówić, jest umieszczenie modułu produktów powiązanych lub produktów, które wybrali inni kupujący. Oczywiście skuteczność promocji przez porównywarki również można przetestować i prowadzić działania zmierzające do jak najlepszego wyniku.

  • Serwisy społecznościowe, czyli pozyskiwanie klientów z Facebooka i innych portali.

Największym zainteresowaniem wśród serwisów społecznościowych w Polsce cieszą się Facebook i Instagram, ale zdecydowanie największą liczbę użytkowników ma popularny FB. Według danych z maja 2018 roku Facebook ma w Polsce 16 mln aktywnych użytkowników, co sprawia, że jest to doskonały sposób na pozyskiwanie klientów. Możliwości są ogromne.

Firma może prowadzić swój fanpage, który stanowi dodatkowy sposób komunikacji z klientami. Kolejnym rozwiązaniem jest prowadzenie grupy tematycznej. Tego typu miejsca dyskusji cieszą się rekordową popularnością i można powiedzieć, że już skutecznie zastąpiły one fora. Kolejne rozwiązanie to Facebook ADS, czyli sposób na pozyskiwanie klienta w modelu rozliczeń
za kliknięcie lub za 1000 odsłon.

  • E-mail marketing, czyli jak pozyskać klienta z pomocą poczty elektronicznej.

E-mail marketing w dalszym ciągu pozostaje skutecznym sposobem na pozyskiwanie klientów. W tym przypadku na pewno należy wymienić newsletter, dzięki któremu zyskujemy dodatkowy sposób komunikacji z naszymi klientami, np. możemy ich informować o nowych ofertach. Jeśli jednak interesuje nas to, jak pozyskać nowych klientów, to musimy postawić przede wszystkim na odpowiednio dopasowaną komunikację i optymalny dobór bazy klientów.

Jak pozyskiwać klientów – temat rzeka!

Pozyskiwanie klientów sklepu internetowego to tak naprawdę ciągła praca nad optymalizacją sklepu i kolejnych działań marketingowych. Warto pamiętać również o:

  • Content marketingu – czyli pozyskiwaniu klientów z publikacji w internecie. Dostarczając merytoryczne treści, możemy zdobyć wielu klientów!
  • Konkursach – są sposobem na budowanie społeczności i rozpoznawalności marki. Informacja o konkursie może się pojawić na wielu stronach internetowych. Dodatkowo może to nam pomóc w zwiększeniu fanów na fanpage’u.
  • Twitterze, Instagramie, Youtubie – być może w naszym przypadku doskonale sprawdzą się inne serwisy społecznościowe, a nie tylko Facebook.

Proponujemy również skorzystanie z oferty rankingCoach, czyli https://az.pl/rankingcoach/. To prosta aplikacja, która podpowiada, jak zoptymalizować stronę i zdobyć więcej klientów.

Dobrze działający sklep internetowy? To da się zrobić!

Stworzenie nowego sklepu internetowego może być ciekawym pomysłem na biznes, jednak musimy się uzbroić w cierpliwość
i poświęcić czas na znalezienie skutecznych metod czy agencji marketingowych, które będą w stanie wygenerować sprzedaż oferowanych przez sklep produktów.

 


http://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/bisnode-po-uplywie-10-lat-od-zarejestrowania-80-proc-sklepow-internetowych-znika-z-rynku,69566.html

https://pomorska.pl/zakupy-internetowe-23-proc-polskich-internautow-kupuje-w-zagranicznych-esklepach/ar/13305315

https://www.artefakt.pl/blog/seo/wyszukiwarka-google-nadal-bezkonkurencyjna-2018

http://nf.pl/przedsiebiorca/60-proc-eklientow-korzysta-z-porownywarek-cen-jak-to-wykorzystac,,51280,219

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Facebook-od-10-lat-w-Polsce-Z-platformy-korzysta-dzis-przeszlo-16-mln-polskich-uzytkownikow-7589177.html