Oprogramowanie sklepu internetowego

Oprogramowanie sklepu internetowego – którą platformę wybrać?


Jednym z pierwszych kroków inwestora po decyzji o założeniu sklepu internetowego jest wybór skryptu, na którym będzie on działać. Odpowiednio dobrane oprogramowanie sklepu internetowego ma ogromne znaczenie m.in. ze względu na możliwości, jakie będziemy mieć, i problemy, z którymi ewentualnie będziemy się borykać w przyszłości. Jaka platforma sklepu internetowego będzie najlepsza i czym się powinniśmy sugerować, szukając tej idealnej?

Sklep i różne możliwości

Działanie sklepu internetowego może być oparte na trzech rozwiązaniach:

  • Sklep dedykowany – w tym przypadku sklep powstaje od podstaw. Jest budowany przez firmę programistyczną, która realizuje konkretny projekt. Zazwyczaj na takie rozwiązanie decydują się największe sklepy internetowe, które potrzebują dedykowanych rozwiązań, a darmowe platformy nie są dla nich wystarczające. Minusem tego rozwiązania są koszty. Trudno tutaj mówić o konkretnych sumach – te są zależne od skali przedsięwzięcia. Plusem sklepu dedykowanego jest oczywiście to, że wszystko mamy dopasowane do naszych oczekiwań.
  • Model SaaS – w przypadku tego modelu możemy korzystać z danego oprogramowania w modelu abonamentowym. Nasz sklep jest zainstalowany na serwerze zewnętrznego dostawcy usługi. Plusem takiego rozwiązania jest bardzo niski koszt rozpoczęcia działalności sklepu. Nie musimy troszczyć się o serwer, jak również instalować oprogramowania. Rozliczenie jest tutaj dokonywane w różnych trybach, np. miesięcznie, rocznie czy też nawet jednorazowo. W modelu Saas możliwości zależne są od tego, jaki pakiet wybierzemy. Dostawca usługi może go różnicować cenowo pod względem dostępnych funkcji, liczby produktów i innych parametrów. Oczywiście możemy tutaj skorzystać z własnej domeny, ewentualnie
    z subdomeny, którą udostępnia nam dostawca usługi. Minusem tego modelu są ograniczone możliwości ingerencji
    w oprogramowanie, natomiast plusem jest to, że za aktualizacje oprogramowania czy dopasowanie sklepu pod aktualne wymagania prawne odpowiada dostawca usługi. Zazwyczaj takie usługi możemy przetestować i dopiero w przypadku zadowolenia z ich działania opłacić je na wskazany okres.
  • Open Source – to oprogramowanie sklepu internetowego dostępne całkowicie za darmo. Chcąc założyć sklep, musimy najpierw korzystać z usługi serwerowej i na niej umieścić pliki. W tym przypadku oczywiście sami płacimy za serwer. Następnie pozostaje kwestia instalacji sklepu i jego dopasowania do naszych wymagań. Dużym plusem tego rozwiązania jest nieograniczona ingerencja w oprogramowanie sklepu – programista może przygotować dla nas dedykowane rozwiązania czy też wyeliminować błędy. Takie oprogramowanie sklepu internetowego jest dobrym rozwiązaniem na start, o ile mamy podstawową wiedzę z tego zakresu. Na tej podstawie możemy ocenić, który skrypt sklepu internetowego jest odpowiedni dla naszych potrzeb. Minusem tego rozwiązania jest to, że sami musimy zadbać o aktualizację oprogramowania, co również będzie się wiązać z wysokimi kosztami. Na oprogramowaniu open source bazują najpopularniejsze sklepy internetowe w Polsce.

Jakie oprogramowanie sklepu internetowego w polskich sklepach?

Zgodnie z informacjami, jakie można znaleźć w raporcie porównywarki Ceneo, aż 84 proc. polskich sklepów decyduje się na wybór gotowych rozwiązań. Pozostałe 16 proc. wybiera rozwiązania dedykowane. 78 proc. właścicieli tych sklepów, które najpierw wykorzystywały darmowy skrypt sklepu internetowego, stwierdziło, że zdecydowało się na dedykowane rozwiązanie ze względu na zbyt duże ograniczenia pod względem funkcjonalności. Na gotowych rozwiązaniach bazują zarówno największe sklepy internetowe w Polsce, jak również te mniejsze. W sumie do dyspozycji mają blisko 40 platform.

Darmowa platforma sklepu internetowego, ale jaka?

Bezpłatnych skryptów, które umożliwiają prowadzenie sklepu, jest wiele, zatem skupmy się na tych najpopularniejszych:

  • Magento – platforma ma zarówno wersję płatną, jak i darmową. Minusem tego skryptu są wysokie wymagania serwerowe. Płatna wersja Enterprise kosztuje kilkadziesiąt tysięcy euro rocznie. Na bazie tego rozwiązania powstają nawet największe sklepy internetowe w Polsce. Magento zapewnia rozbudowaną funkcjonalność, możliwość korzystania z wielu dodatkowych modułów oraz dostęp do wielu specjalistów, którzy mogą dopasować oprogramowanie sklepu internetowego pod nasze potrzeby. Za kolejny jego plus należy uznać łatwość optymalizacji pod SEO. Do minusów wypada zaliczyć mało intuicyjny panel zarządzania sklepem i duże koszty ewentualnych modyfikacji.
  • Prestashop – dużym plusem tego skryptu jest intuicyjność i łatwość rozbudowy. Wiele dodatkowych możliwości możemy zapewnić sobie, korzystając z licznych modułów, które są dostępne w sieci. Kolejny plus to wsparcie – liczba specjalistów, którzy zajmują się wdrożeniami tego sklepu, jest ogromna. Najczęściej to oprogramowanie sklepu internetowego wybierane jest przez mniejszych i średnich przedsiębiorców. Poza wieloma modułami mamy do wyboru również liczne darmowe szablony. Minusem Prestashop jest to, że wymaga znacznej optymalizacji pod SEO, ponadto działa bardzo wolno w przypadku dużej liczby produktów w sklepie.
  • Quick.Cart – ten skrypt nie jest rozwiązaniem pod największe sklepy internetowe, sprawdzi się lepiej w przypadku niewielkich podmiotów. Platforma jest polska, charakteryzuje się prostą obsługą i jest dosyć wydajna. Za minus na pewno należy uznać zdecydowanie mniejszą liczbę darmowych dodatków niż u konkurencji. W tym przypadku optymalizacja pod SEO wymaga wiedzy programistycznej – sama edycja danych dostępnych przez panel zarządzania to będzie zbyt mało.
    To rozwiązanie nie ma dużych wymagań serwerowych i zapewnia wsparcie w języku polskim.

Oprogramowanie sklepu internetowego w modelu SaaS

Jak wspomnieliśmy, w modelu SaaS mamy do czynienia z rozliczeniem miesięcznym, rocznym, a czasami jednorazowym. Poniżej przedstawiamy kilka platform, które warto brać pod uwagę:
Sklep Smart i sklep Pro – dwa pakiety oprogramowania sklepu internetowego, które zapewniamy w Az.pl na bardzo atrakcyjnych warunkach. W pierwszym przypadku opłata za pierwszy rok korzystania z usługi wynosi 89 zł, a w drugim – 139 zł. Pakiety różnią się maksymalną liczbą produktów, kategorii, języków, walut, liczbą kont e-mail czy dostępną powierzchnią serwerową. Sklep można testować całkowicie za darmo przez 14 dni. Zapewniamy m.in. integrację z Allegro czy porównywarkami cenowymi.

  • Shoper – kolejne popularne oprogramowanie sklepu internetowego. Sklep ten dostępny jest w 4 pakietach – najtańszy „złoty” za 79 zł netto miesięcznie (w chwili pisania tego artykułu 25 zł netto miesięcznie w promocji, a najdroższy „Premium” 299 zł netto miesięcznie). Pakiety różnią się maksymalną liczbą produktów, dostępnym transferem
    i dodatkowymi modułami.
  • RedCart – sklep ten dostępny jest w trzech pakietach cenowych. Standardowe ceny 95 zł netto za pakiet Silver, 155 zł
    za Gold, 195 zł za pakiet Platinium. W momencie pisania tego artykułu promocyjne ceny wynosiły odpowiednio: 90, 147, 185 zł netto. Sklep możemy testować przez 30 dni za darmo. W najtańszym pakiecie możemy umieścić w sklepie do 1000 produktów. Minusem jest na pewno to, że wyłącznie najdroższy pakiet zapewnia certyfikat SSL w cenie. W każdym pakiecie sklep ten zapewnia pełną integrację z serwisami aukcyjnymi.
  • Sky-Shop – sklep ten nie jest może bardzo popularny, ale wciąż ma swoich zwolenników. To oprogramowanie sklepu internetowego oferowane jest w 4 pakietach. Od 69 do 299 zł netto miesięcznie. Najtańszy pakiet można kupić aktualnie
    w promocji – za 12 zł miesięcznie, ale pozwala on na umieszczenie jedynie 100 produktów. Dopiero w pakiecie za 179 zł netto miesięcznie można skorzystać z kilku języków i walut. W tańszych pakietach nie otrzymamy również certyfikatu SSL. Żeby skorzystać z promocyjnej ceny, trzeba zapłacić za cały rok korzystania z usługi z góry.

Oprogramowanie sklepu internetowego – jakie rozwiązanie?

Wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu powinien być zależny od wielu czynników. Znaczenie mają budżet, jaki chcemy przeznaczyć na start, i wielkość sklepu, który chcemy prowadzić. Nie każdy skrypt będzie nadawał się do obsługi dużego sklepu. W przypadku modelu SaaS i znacznej liczby produktów niektóre skrypty wiązać się będą z wysokimi kosztami. Pamiętajmy jednak, aby nie patrzeć tylko na cenę – kluczowe znaczenie mają zapewniane parametry, jak również ogólne możliwości poszczególnych platform. W przypadku sklepów SaaS koniecznie skorzystajmy z okresu testowego!

  1. https://redseo.pl/blog/jakie-oprogramowanie-sklepu-internetowego-wybrac-saas-czy-sklep-dedykowany/
  2. https://freshmail.pl/blog/najlepsze-oprogramowania-sklepu-internetowego/
  3. https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/e-commerce/top-10-najpopularniejszych-platform-e-commerce-w-polsce-252173
  4. https://www.grupa-tense.pl/blog/platformy-do-sprzedazy-w-internecie/