Jak stworzyć dobrą stronę WWW – 7 wskazówek dla początkujących


Internet zmienia się błyskawicznie, a wraz z nim trendy i możliwości, związane z budowaniem stron internetowych. Jeszcze pod koniec ubiegłego stulecia uczniowie szkół kodowali swoje pierwsze witryny za pomocą słynnego programu „Pajączek”, co z dzisiejszej perspektywy wydawać się może ciężkim zajęciem. Na szczęście własna strona WW – zwłaszcza, gdy jest to pierwsze przedsięwzięcie tego typu w życiu – nie jest już czarną magią. 

Przy tworzeniu własnej strony internetowej bardzo ważna jest… obserwacja! Codziennie poruszasz się po różnych serwisach, a te ulubione powinny być dla Ciebie inspiracją. Nie oznacza to jednak, że  musisz od razu budować internetowe Imperium na miarę portalu plotkarskiego, finansowego lub z wiadomościami ze świata. Zacznij od podstaw, bo to pozwoli Ci zaoszczędzić czas.

Wybierz odpowiednie dla siebie narzędzie

Pisanie, kodowanie strony internetowej od podstaw dla osoby początkującej kompletnie mija się z celem. Zanim na dobre poznasz język HTML – miną miesiące. A przecież i tak większość witryn bazuje na języku PHP. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które działają w systemie WYSIWYG. Dziwna nazwa? Ale na szczęście to tylko skrót od angielskiego zwrotu „What You See Is What You Get” – czyli to co widzisz w trakcie edycji, ostatecznie pojawi się na stronie po publikacji. Może to być np. Kreator Stron (w którym łatwo i szybko przeciągasz i upuszczasz wybrane elementy na stronę, uzupełniasz tekst oraz zdjęcia), ale także najpopularniejszy na świecie WordPress i równie ciekawe aplikacje tj. Drupal czy Joomla.

Kreator stron w AZ.pl działa na zasadzie drag&drop - jest łatwy w obsłudze i od razu przystosowuje stronę do urządzeń mobilnych
Kreator stron w AZ.pl działa na zasadzie drag&drop – jest łatwy w obsłudze i od razu przystosowuje stronę do urządzeń mobilnych

Co ważne, lepiej sprawdzają się w tej sytuacji narzędzia, które umożliwiają jakąkolwiek ingerencję w wygląd strony, aniżeli tylko w podstawową treść. Dzięki temu masz pewność, że Twoja strona będzie na swój sposób unikalna i wyróżniająca się wśród konkurencji.

Zaplanuj swoją pracę

To wbrew pozorom łatwy etap, gdyż jest on uzależniony od wybranego narzędzia. Im prostsze narzędzie tym mniej rzeczy będzie zaprzątać Twoja głowę. Zastanów się, co chcesz zamieścić na stronie, jakie zdjęcia będą widoczne i przede wszystkim – kiedy chcesz taką stronę uruchomić oraz upublicznić. Nie musisz być szeryfem swojego czasu. Jeżeli to serwis hobbystyczny – kilka godzin bądź dni zwłoki nie powinno zaszkodzić. Jeżeli to jednak strona firmowa i planujesz np. kampanię reklamową, weryfikuj na bieżąco swoje plany, a ewentualne zmiany wprowadź w późniejszym terminie.

Wyróżnij się kolorem i treścią

Bez względu na to czy sprzedajesz części samochodowe, prowadzisz butik z ubraniami, a może jesteś po prostu agentem ubezpieczeniowym – zadbaj o ład estetyczny. Nie stosuj jaskrawych barw, które męczą wzrok i zniechęcają czytelnika do dalszego przeglądania serwisu. Uporządkuj publikowaną treść, bądź konkretny/a (nikt nie przeczyta ściany tekstu na temat nowej usługi). Jeżeli korzystasz z WordPressa – przetestuj możliwości opcji Personalizacji, w której zmienisz kolory kluczowych elementów witryny. Pokaż przykładowe wersje kolorystyczne bliskim i sprawdź, która spodoba im się najbardziej. Pamiętaj, iż to właśnie Twoim klientom, czytelnikom strona ma się podobać najbardziej!

Nie popełniaj błędów ortograficznych

Nikt nie lubi czytać artykułów, które są niechlujnie napisane lub zawierają błędy ortograficzne. Wpadki językowe są bardzo często wypominane, nawet częściej niż doceniana jest wartościowa treść (nawet jeden błąd może spowodować, że post zostanie odebrany negatywnie). Dlatego jeszcze raz warto przeczytać to, co chcemy zamieścić na stronie. Wygodnym rozwiązaniem jest tutaj wklejenie zawartości np. do Worda, ale uważaj na ewentualne działanie autokorekty, która może zmienić sens całych zdań.

Dodaj informacje kontaktowe

Prowadzisz firmę? Zadbaj koniecznie o dane kontaktowe np. w osobnej zakładce lub w stopce strony. Możesz również skorzystać z map Google i przedstawić użytkownikom sposób na dojechanie do Twojego biura. Niezbędnym  elementem jest formularz kontaktowy, które działa o wiele lepiej niż pozostawiony, zwykły adres email w formie tekstowej. Unikniesz dzięki temu spamu na skrzynce pocztowej (boty internetowe odczytują taki adres email i zapisują go do różnych list mailingowych).

Zadbaj o responsywność

Współczesny Internet staje się domeną urządzeń mobilnych tj. smartfony i tablety. Jeżeli strona internetowa nie będzie dostosowana do mniejszych ekranów, wówczas czytelnik będzie mieć powód, aby wyjść z niej na rzecz konkurencji. Na szczęście coraz więcej aplikacji do tworzenia WWW umożliwia automatyczne dostosowanie strony do tych celów. Praktycznie każdy, nowy motyw w WordPressie ma wsparcie dla technologii RWD. Identyczną funkcje posiada również Kraetor Stron w AZ.pl, gdzie użytkownik może sprawdzić w podglądzie wygląd na urządzeniu mobilnym. Strony responsywne są mocnym atutem dla firm m.in. z branży gastronomicznej (coraz więcej ludzi zamawia jedzenie przez smartfona).

Nie kopiuj treści z innych stron

Google nie lubi dublowanych treści, tak samo jak nie lubią tego autorzy oryginalnych stron. Oczywiście w przypadku nazw własnych produktów nie da się tego uniknąć, cytowanie w rozsądnej ilości jest również dopuszczalne. Aczkolwiek naczelną zasadą polityki Google przy pozycjonowaniu jest unikalność. Dobra strona WWW posiada treść na wysokim poziomie, sporządzoną przez autora samodzielnie. Jeżeli więc myślisz o blogowaniu w obrębie konkretnej branży lub hobby, wykonaj research, poszukaj inspiracji i przygotuj własny tekst lub opisy. Im więcej własnych treści tym lepiej dla Ciebie i Twojej strony!