Rozmiary grafik w social media i na banerach GDN

Rozmiary grafik w social media i na banerach GDN


Ten tekst przeczytasz w 7 minut.

Rozmiary grafik, które umieszczasz na różnych portalach i witrynach, są czymś, co ulega ciągłej zmianie. Zazwyczaj jeśli rozmiar grafiki jest źle dostosowany, zdjęcie zostanie automatycznie wykadrowane przez daną aplikację. Może to skutkować np. ucięciem ceny produktu lub innego istotnego w zdjęciu elementu czy też utraceniem jego ostrości. Często informacji o aktualnych rozmiarach grafik w mediach społecznościowych i na banerach GDN trzeba szukać u samego źródła. Jest to kłopotliwe, zarówno dla grafików, jak i specjalistów od mediów społecznościowych, ale też osób prowadzących fanpage. Szczególnie gdy chcą one użyć jednej grafiki w kilku miejscach. W związku z tym w poniższym artykule zebrałam informacje na temat rozmiarów grafik w najpopularniejszych mediach społecznościowych oraz dla banerów GDN.

Rozmiary grafik i zdjęć w mediach społecznościowych

Większość postów publikowanych w social mediach składa się zarówno z tekstu, jak i multimediów. Wiadomo, że tekst powinien być atrakcyjny dla czytelnika, jednak większość z nich więcej uwagi poświęci użytym elementom graficznym. Ich rozmiary często ulegają zamianie. Dzieje się tak między innymi dlatego, że zmieniany jest układ stron i wyglądu aplikacji, na których są umieszczane oraz poprawie ulega ich ogólny wygląd. Wobec tego koniecznym jest częste sprawdzanie, czy przygotowane lub posiadane przez Ciebie grafiki są w odpowiednich rozmiarach. Najczęściej zmianom ulegają rozmiary grafik na Facebooku, w związku z tym konieczne jest częste sprawdzanie, jakich wymiarów powinno się użyć. Zdarza się, że Facebook sam publikuje optymalne rozmiary grafik, jednakże nierzadko nie są one odzwierciedleniem rzeczywistości.

Warto pamiętać, że rozmiary grafik na media społecznościowe nie są uniwersalne — zdjęcie w tle na Facebooku nie będzie wyglądało dobrze jako zdjęcie w poście na Instagramie (i odwrotnie). Przed umieszczeniem zdjęcia pamiętaj o jego kompresji oraz o zapisaniu grafiki w formacie PNG pod odpowiednią nazwą (np. logo_az.png). Koniecznie pamiętaj również o odpowiednim dpi (72), trybie kolorów (sRGB), wadze (przy zdjęciach maksymalnie 350 KB) oraz o nieprzekroczeniu 20% w ilości tekstu na publikowanej grafice. Wszystkie poniższe rozmiary podane są w pikselach.

Rozmiary grafik — Facebook

  • Zdjęcie profilowe: 800 × 800 px lub 900 × 900 px (ratio 1:1)
  • Zdjęcie w tle (cover photo, koniecznie do 100 KB)
    • profilu/fanpage’a: 820 × 312 px
    • wydarzenia: 1200 × 628 px lub 1920 × 1080 px
    • grupy: 1640 × 856 px (ratio 1,91:1)
    • wideo w tle: 820 × 462 px, 1250 × 463 px lub 1920 × 730 px (optymalny czas trwania: 20-90 sekund)
  • Post na tablicy:
    • pionowy: 960 × 640 px (ratio 3:2)
    • poziomy: 1200 × 628 px lub 1200 × 900 px
    • kwadratowy: 1200 × 1200 px
    • wideo (maksymalnie 4 GB, optymalny czas trwania: 20-90 sekund): 1280 × 720 px lub 1920 × 1080 px (ratio 16:9)
    • post z udostępnionym linkiem: 1200 × 628 px (format 1.91:1)
  • Reklamy w postach:
    • karuzelowa, również jako wideo: 1080 × 1080 px (maksymalnie 4 GB, optymalna ilość slajdów: od 2 do 10)
    • na tablicy i w Marketplace: 1200 × 628 px
  • Relacja (stories — koniecznie w pionie, ratio 16:9), również jako reklama w relacji: 1080 × 1920 px
    • wideorelacja: 900 × 1600 px
  • Okładka wydarzenia (ratio około 2:1, optymalna długość filmu: 30 sekund – 5 minut): 1200 × 628 px
  • Reklama w Messengerze (ratio 1:1): 1080 × 1080 px
  • Okładka notatki: 1200 × 445 px
  • Kolekcja/kanwa (canva, ratio 1:1): 1080 × 1080 px
  • Page likes (polubienia strony, ratio 1:1): 1080 × 1080 px

Rozmiary grafik — Instagram

  • Zdjęcie profilowe (ratio 1:1): 110 × 110 px
  • Relacja (stories, również jako wideo, koniecznie w pionie, ratio 9:16): 900 × 1600 px lub 1080 × 1920 px
  • Post (również jako reklama):
    • pionowy: 1800 × 1350 px
    • kwadratowy: 1080 × 1080 px
    • poziomy: 1080 × 608 px
    • wideo:
      • kwadratowe: 600 × 600 px
      • poziome: 600 × 315 px
      • pionowe: 600 × 750 px
      • karuzela: 600 × 700 px
  • Film w IGTV (maksymalny rozmiar: 3,6 GB, maksymalna długość: 60 minut): 1080 × 1920 px lub 1920 × 1080 px
  • Reklama:
    • karuzelowa (również jako wideo): 1080 × 1080 px

Rozmiary grafik — Twitter

  • Zdjęcie profilowe: 400 × 400 px
  • Zdjęcie w tle: 1500 × 500 px
  • Reklama w poście: 800 × 428 px
  • Zdjęcie w poście: 1024 × 512 px
  • Film w poście (maksymalnie 140 sekund, również jako reklama):
    • kwadratowe: 720 × 720 px
    • poziome: 1280 × 720 px
    • pionowy: 720 × 1280 px
  • Ankieta: 1200 × 628 px
    • wideoankieta: 1290 × 720 px

Rozmiary grafik — LinkedIn

  • Zdjęcie profilowe: 400 × 400 px
  • Logo firmy: minimum 300 × 300 px
  • Zdjęcie w tle (cover photo):
    • profilu firmowego: 1536 × 768 px
    • profilu prywatnego (baner biznesowy): 1584 × 396 px
  • Zdjęcie w poście z artykułem: 744 × 400 px
  • Zdjęcie w poście:
    • pionowym: 1000 × 1250 px
    • poziomym: 1200 × 628 px
    • kwadratowym: 1080 × 1080 px
  • Reklama:
    • w formie wideo: 1080 × 1920 px
    • karuzelowa: 1080 × 1080 px
    • post: 1200 × 627 px
    • grafika w InMail: 300 × 250 px
    • tekstowa (ratio 1:1): 50 × 50 px
    • dynamiczna (ratio 1:1): 100 × 100 px
    • spotlight: 300 × 250 px

Rozmiary grafik — inne platformy

  • Pinterest
    • Karuzela: 1000 × 1500 px
    • Promowane: 1000 × 1500 px
    • Wideo: 1000 × 1500 px
  • TikTok
    • Reklama w aktualnościach: 720 × 1280 px

Jeśli umieszczasz w social mediach format wideo, pamiętaj, aby nie był on dłuższy, niż 240 minut. Koniecznie zapamiętaj również, że zdjęcia profilowe obecnie wyświetlają się jako koła, dopiero po kliknięciu lub dotknięciu ekranu otwierają się jako kwadrat. Jest to istotne, gdyż możesz nieumyślnie uciąć ważny napis lub część grafiki.

Na koniec warto wspomnieć o niedogodnościach, jakie powodują zdjęcia w tle. Niestety, ich rozdzielczość jest taka sama zarówno w przypadku urządzeń mobilnych, jak i komputerów. Z tego powodu zdjęcie będzie wyglądać inaczej na obu typach urządzeń. Dlatego pamiętaj, aby najważniejsze informacje umieszczać zawsze mniej więcej na środku grafiki. Dzięki temu unikniesz jej niedogodnego przycięcia, niezależnie od urządzenia.

Wyróżnione wymiary są jedynie propozycjami optymalnych rozmiarów grafik — dla każdego z Was może sprawdzić się inny rozmiar, dlatego zachęcam do eksperymentowania z ich wymiarami i odnalezienia najlepszego rozwiązania dla grafik w Twoich mediach społecznościowych.

Rozmiary grafik i zdjęć banerów GDN (Google Display Network)

Google Ads to nie tylko reklama tekstowa — to również grafiki, które wyświetlają się w danej reklamie. Podczas tworzenia reklamy należy zadbać o obie części, aby reklama była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika. Grafiki i zdjęcia w jednej z największych sieci reklamowych od Google również posiadają pewne limity rozmiarów, do których należy się stosować. Dzięki temu Twoja reklama nie tylko wyświetli się w sposób poprawny, ale też przyciągnie uwagę użytkownika. Jeśli zastanawiasz się, czy warto inwestować w Google Display Network, być może przekona Cię fakt, że dzięki niej Twoja reklamy będą wyświetlać się w ponad 2 milionach stron, aplikacji i filmów. Dzięki tak ogromnej ilości obsługiwanych stron dotrzesz do 90% użytkowników Internetu zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Taka ilość osób zapewnia nie tylko rozpoznawalność marki, ale również nowe osoby odwiedzające Twoją witrynę lub chcące zakupić Twój produkt.

Każda grafika stworzona na potrzeby kampanii w Google Ads powinna być zgodna z obowiązującym regulaminem od Google. Powinna ona również zostać zaprojektowana w taki sposób, aby przyciągnąć jak najwięcej wartościowych osób na Twoją stronę. Przy ich tworzeniu warto pamiętać o uniwersalnych zasadach symetrii i wyśrodkowania, które zapewnią optymalny wygląd reklamy. Na grafice można umieścić między innymi logo, cenę produktu, informacje o promocji lub obniżce czy hasło reklamowe — jeśli wymaga tego reklama. Grafiki powinny mieć format JPG, JPEG, GIF, PNG SWF lub ZIP (maksymalnie 40 plików HTML, CSS, JS, GIF, PNG, JPG, JPEG i SVG w paczce) i ważyć maksymalnie 150 KB.

Rodzaje reklam Google Ads

Jedną z opcji oferowanych przez Google jest przesłanie pewnych zasobów reklamowych, takich, jak nagłówki, logo (nie tylko standardowe logo, można je umieścić np. na gotowym produkcie), obrazy czy opisy w celu stworzenia optymalnego rozwiązania. Są to tzw. elastyczne reklamy displayowe. Ich niewątpliwą zaletą jest dopasowywanie się do dowolnych miejsc na stronie. Dlatego warto stosować to rozwiązanie również jako dodatek do niestandardowych reklam displayowych.

Inną możliwością jest samodzielne stworzenie (lub przez grafika) reklam w postaci plików graficznych lub w formacie HTML5. Nazywa się je przesyłanymi reklamami graficznymi. Tworzenie reklam w HTML5 możliwe jest jedynie dla niektórych kont Google Ads. Muszą one być starsze niż 90 dni, łączne wydatki na koncie powinny przekraczać 9 000 dolarów amerykańskich i w przeszłości przestrzegać zasad zawartych w regulaminie. Jeśli mimo spełnienia wymagań nie masz dostępu do tego typu reklam, możesz złożyć wniosek o dostęp do nich pod tym adresem.

Istnieje 35 rozmiarów dla grafik i zdjęć znajdujących się na banerach GDN:

Grafiki pionowe:

  • baner: 120 × 240 px
  • wieżowiec: 120 × 600 px
  • szeroki wieżowiec: 160 × 600 px
  • prostokąt: 240 × 400 px
  • potrójny, szeroki ekran: 250 × 360 px
  • reklama na połowie strony (duży wieżowiec, skyscraper): 300 × 600 px
  • portret: 300 × 1050 px

Grafiki kwadratowe:

  • przycisk: 125 × 125 px
  • mały kwadrat: 200 × 200 px (dla obu typów urządzeń)
  • kwadrat: 250 × 250 px (dla obu typów urządzeń)

Grafiki poziome:

  • mały prostokąt: 180 × 150 px
  • pół baneru: 234 ×60 px
  • baner: 300 × 50 px  (dla urządzeń mobilnych)
  • baner śródtekstowy (średni prostokąt) 300 × 250 px (dla obu typów urządzeń)
  • długi baner: 320 × 50 (dla urządzeń mobilnych)
  • duży baner: 320 × 100 (dla urządzeń mobilnych)
  • duży prostokąt: 336 × 280 px
  • baner: 468 × 60 px (dla urządzeń mobilnych)
  • netboard: 580 × 400 px
  • długi baner: 728 × 90 (dla urządzeń mobilnych)
  • billboard: 750 × 100 px
  • podwójny billboard 750 × 200 px
  • potrójny billboard: 750 × 300 px
  • górny baner: 930 × 180 px
  • duży, długi baner: 970 × 90 px
  • billboard: 970 × 250 px
  • panorama: 980 × 120 px

Reklamy w Gmailu

Wyświetlane po przejściu do zakładki „Społeczności” lub „Oferty”:

  • logo:
    • minimalny rozmiar: 144 × 144 px (ratio 1:1)
    • optymalny rozmiar: 1200 × 1200 px
  • obrazy marketingowe (maksymalna waga: 1 MB):
    • poziome: minimum 600 × 314 px, optymalnie: 1200 × 628 px (ratio 1,91:1)
    • kwadratowe: minimum 300 × 300 px, optymalnie: 1200 × 1200 px
    • obraz w nagłówku (niewymagany): minimum 600 × 200 px, optymalne: 1200 × 400 px
  • reklama graficzna: minimum 300 × 300 px, maksimum 300 × 1000 px

Reklamy lightbox

Maksymalna waga: 200 KB:

  • logo: minimum 50 × 50 px,
  • obraz: optymalnie ratio 16:9, maksymalnie 1024 × 1050 px

Każdy z wymienionych formatów (oprócz pionowego prostokąta) nadaje się do reklam animowanych. Pogrubione zostały te, w przypadku których CTR (współczynnik klikalności — click trough rate) jest największe i są najczęściej wyświetlanymi reklamami na witrynach.

Zmiany w rozmiarach grafik

Rozmiary grafik w mediach społecznościowych stosunkowo często ulegają zmianie. Dlatego należy na bieżąco sprawdzać, czy rozmiary Twoich grafik są adekwatne do stanu rzeczywistego. Jeśli widzisz, że jakość Twoich materiałów uległa pogorszeniu, może być to spowodowane właśnie zmianami w rekomendowanych rozmiarach grafik. Jeśli chodzi o banery GDN, rozmiary grafik są raczej stałe i nie ulegają zmianom. Mimo to warto je również regularnie aktualizować zgodnie z panującymi trendami. Dla każdego z Was może sprawdzić się inny rodzaj kampanii reklamowej. Dlatego zachęcam do eksperymentowania z kolorami, czcionkami i rozmiarami grafik oraz dzieleniem się własnymi spostrzeżeniami.