Wygląd logo jest bardzo istotnym aspektem dla każdej firmy. To dzięki temu często niewielkiemu znaczkowi potencjalni klienci mogą Cię zapamiętać. Jest to również pierwsza rzecz, którą zauważa potencjalny klient, zapoznając się z marką. Jak wybrać emblemat, dzięki któremu zostaniesz zapamiętany?
SPIS TREŚCI
Oryginalne logo
Zasada „Nie ważne jak, ważne, żeby mówili” nie zawsze się sprawdza, jeśli chodzi o rozpoznawalność marki. Owszem, możesz stworzyć kontrowersyjne logo. Pamiętaj jednak, że tworzenie takich symboli to spore wyzwanie. Ciężko jest określić granicę między dobrym smakiem i żartem a emblematem, który spowoduje falę krytyki. Warto więc zainteresować się, czy symbol, który chcemy wykorzystać, nie jest obraźliwy dla jakiejś grupy odbiorców oraz czy nie jest zbyt dwuznaczny, czy powodujący niechciane skojarzenia. Na pewno natrafiłaś/eś kiedyś na artykuł lub zbiór zdjęć ukazujących loga, w których internauci doszukali się obraźliwych treści. Nie chcesz, aby Twój emblemat widniało na jednej z nich, prawda? Pamiętaj — lepiej dwa razy sprawdzić symbolikę wzoru, którego chcesz użyć, niż łagodzić konsekwencje. Warto również sprawdzić, czy Twój projekt nie będzie źle odebrany przez żadną grupę społeczną.
Kształt
Do zaprojektowania logo możesz użyć jednego z trzech podstawowych kategorii kształtów: geometrycznego, pochodzącego z natury lub abstrakcyjnego. Twój emblemat może ogólnie przedstawiać obszar działalności Twojej marki, jednakże wcale nie musi. Pamiętaj o odpowiednim dobraniu kształtu do swojej działalności — kształty dobrze sprawdzą się na przykład w logach marek sportowych czy samochodowych.
Kształty geometryczne
Z kształtów geometrycznych mogą powstać proste, ale zapadające w pamięć loga. Mowa tu o wszelkich kołach (dobrze wyglądają z tekstem pisanym kursywą), prostokątach, kwadratach, trójkątach (dobre dla marek sportowych i motoryzacyjnych) itp. Tego typu loga są również łatwe w przerabianiu — w miarę rozwoju Twojego biznesu łatwo możesz dopasować kształt loga do zmieniających się trendów. Ważne jest jednak, żeby nie przesadzić — o ile zmiana cieni czy krawędzi może zwiększyć estetykę, o tyle zmiana loga np. z okrągłego na kwadratowe może spowodować, że klientom (również tym potencjalnym) Twoje logo przestanie kojarzyć się z Twoim biznesem. Przykładem emblematu stworzonego z kształtów geometrycznych jest logo Microsoft czy Nivea.
Kształty pochodzące z natury
Czyli wszystkie kształty przypominające góry, łzy, krople, owoce itp. Warto się zastanowić, czy symbol, który mamy zamiar wykorzystać, jest w jakikolwiek sposób związany z naszą marką. Przykładem mogą być takie firmy jak Apple, Dove czy Shell. Ich loga nie odzwierciedlają obszaru działalności firmy, jednak nawiązują do ich nazwy.
Kształty abstrakcyjne
Czyli na ogół są to kształty, które nie pasują do powyższych opisów. Przykładem może być logo firmy Heinz, które swoim kształtem nawiązuje do etykiet widniejących na ich produktach. Obecnie często wykorzystywane są loga wielowymiarowe — je również można zaliczyć do kształtów abstrakcyjnych.
Tekst w logo
Kolejną ważną kwestią przy projektowaniu logo jest jego czytelność i nie chodzi tu wyłącznie o tekst w logo. Oczywiście, istotne jest, aby napis w logo można było odczytać bez problemu. Jednakże należy również pamiętać, aby logo przedstawiało dokładnie to, co ma przedstawiać — przykładowo, jeżeli w logo Apple jabłko nie byłoby nadgryzione, z daleka mogłoby wyglądać jak wiśnia. Dobre logo powinno też zawierać pewien „smaczek”, dzięki któremu zostanie zapamiętane. Przykładowo, w emblemacie firmy kurierskiej FedEx znajduje się strzałka, nawiązująca do obszaru działalności firmy. Natomiast w logo Carrefour można odnaleźć literę „c”.
Jaki rodzaj tekstu dobrać?
Idealną sytuacją dla logo, które składa się wyłączenie z tekstu, jest moment, w którym można rozpoznać markę, widząc tylko jedną literę z całego logo. Dlatego wiele osób doradza projektowanie tekstu jako pismo odręczne — znacznie zwiększa to oryginalność logo. Pamiętaj — nie przesadzaj z ilością tekstu. Jeżeli posiadasz stronę internetową (a w obecnych czasach jest to raczej niezbędne) Twoje logo będzie wyświetlać się w tym miejscu:
W związku z tym pamiętaj, że być może konieczne będzie zmniejszenie go do wymaganego rozmiaru, a tekst nie zostanie pokazany w tym miejscu. Jednakże nie zapominaj, że być może pojawi się konieczność umieszczenia Twojego logo na przykład na dużym banerze reklamowym — w związku z tym logo musi być uniwersalne. Dobrą praktyką będzie też używanie maksymalnie dwóch krojów pisma. Nie łącz miękkich ze sobą czcionek, (takich, jak Helvetica) z bardziej ostrymi.
Kolor logo
Od razu zaznaczam, że w tym akapicie nie będę skupiała się mocno na psychologii kolorów. Opisze raczej, jak ich używać, z czym się kojarzą i jakich kolorów unikać. Kolory oddziaływają na nasze emocje. Jednym z ważniejszych aspektów jest dopasowanie koloru do odbiorców. Badania pokazują, że ponad połowa osób, które wzięły w nim udział, uważa, że kolor logo jest ważniejszy niż jego kształt czy tekst, który przedstawia. W reklamach skierowanych do mężczyzn rzadko pojawiają się kolory pastelowe, a różowy raczej w ogóle się nie pojawia. Natomiast w logach marek zabawek (i ogólnie produktów dla dzieci) dominują kolory jaskrawe. Najlepiej dla Twojego logo będzie, ogólnie rzecz biorąc, jeśli użyjesz jednego koloru — niebieskiego. Jeżeli chcesz się mocno wyróżnić na tle innych, użyj koloru czerwonego.
Pamiętaj też, aby logo Twojej marki nie kłóciło się, a najlepiej nawiązywało do kolorów związanych z Twoją marką. Przykładowo, jeżeli na Twojej stronie internetowej dominuje kolor pomarańczowy, postaraj się, aby logo również było w tym kolorze (i na odwrót). Kolor deprymuje również, jak klient będzie postrzegał naszą firmę. Jeżeli użyjemy koloru niebieskiego lub zielonego, wywołamy w klientach spokój. Natomiast takie kolory, jak czerwony czy pomarańczowy oddziałują na ludzi jako kolory żywe i energiczne. Nie bój się eksperymentować — jeżeli firmy z Twojego obszaru działań zazwyczaj używają kolorów spokojnych i stonowanych, może powinieneś/powinnaś zastanowić się, czy nie warto pójść w drugą stronę i zaryzykować z czerwienią?
Jeżeli natomiast ryzykowanie z logo nie jest dla Ciebie, pamiętaj, żeby nie korzystać z więcej niż trzech kolorów. W takim przypadku nie sprawdzą się również kolory zbyt jaskrawe czy wszelakie szarości i granaty. Każdy z kolorów posiada swoje unikalne znaczenie, o którym należy pamiętać.
Znaczenie kolorów
- brązowy — bogactwo, ciepło, drewno;
- biały — czystość, neutralność, niewinność;
- czerwony — dynamika, działanie, energia;
- czarny — bezpieczeństwo, dyscyplina, elegancja;
- fioletowy — duchowość, luksus, sprawiedliwość;
- granatowy — doświadczenie, duma, majestat;
- niebieski — czystość, elegancja, jasność;
- pomarańczowy — aktywność, ciepło, dynamika;
- różowy —, opieka, troska;
- srebrny — kalkulacja, gwarancja, odpowiedzialność;
- szary — cisza, kompromis, ostrożność;
- zielony — bezpieczeństwo, dobrobyt, ekologia;
- złoty — bogactwo, duma, jakość;
- żółty — ciepło, intelekt, lato.
Księga Znaku
W projektowaniu logo znacznie może pomóc dokument o nazwę Księga Znaku. Określa on nie tylko wszystkie przedstawione przeze mnie powyżej aspekty, czyli wygląd i kolor logotypu, jego kształt, ale również sposób jego wykorzystania w określonych sytuacjach czy wskazówki dotyczące jego aktualizowania, przydatne dla osób, które wcześniej nie miały do czynienia z danym logo. Musi również podawać minimalny rozmiar, w jakim dane logo musi być przedstawione oraz jego proporcje. Jeżeli logo może występować w różnych odmianach (na przykład różnych orientacjach), również należy to zawrzeć w Księdze Znaku. Należy też opisać, na jakim tle logo może występować, a na jakim nie powinno.
Nowoczesna prostota
Od kilku lat panuje trend upraszczania emblematów. Wiąże się to z faktem, że prostsze loga są o wiele łatwiejsze do zapamiętania, jak również zachowają swoją jakość przy kompresji czy druku. Logo powinno być tak skonstruowane, aby można je było bez problemu, w miarę możliwości danej osoby, naszkicować na kartce. Nie może więc być zbyt skomplikowane lub posiadać za dużo szczegółów. Jeżeli myślisz nad zmianą swojego logo, zastanów się, po co. Zmiana ma sens jedynie w momencie, gdy chcesz zerwać z danym „wyglądem marki” lub chcesz logo wyłącznie „odświeżyć”.
W pierwszym przypadku całkowita zmiana logo może być dobrym pomysłem, jednak w drugim niekoniecznie musi się sprawdzić. Jeżeli zależy Ci na dalszym kojarzeniu marki z logiem, pamiętaj, aby nie dokonywać drastycznych zmian. Uważaj też na wszechobecne trendy. Jeszcze kilka lat temu duża ilość logotypów składała się z dwóch krzyżujących się strzałek. Dziś takie loga kojarzone są jedynie z hipsterską młodzieżą, która chciała ślepo podążać za panującą modą, zamiast wymyślić coś oryginalnego. Co więcej, takie logotypy nie są w żadnym stopniu ponadczasowe. Już teraz wydają się nam raczej śmieszne, a za parę/paręnaście lat mało kto będzie wiedział, że taki trend istniał. W związku z tym te logotypy będą wypadały na tle innych jeszcze gorzej.
Logotypy w różnych branżach
Pamiętaj również, aby odpowiedzieć na potrzeby klientów. Nie bój się ryzykować. Gdyby Google szło za trendami dotyczącymi logotypów z branży IT, nie byłoby na pewno kolorowe. Jednak dzięki swojej oryginalności zostali oni ciepło przyjęci. Warto też pamiętać o każdym easter egg-u związanym z logo na stronie przeglądarki, które Google funduje swoim użytkownikom na specjalne okazje. To również wpływa na znacznie lepszy odbiór firmy. Przyjrzyjmy się również logotypom ekskluzywnych marek odzieżowych. Emblematy firm Gucci czy Louis Vuitton nie mogą zawierać żadnych niepotrzebnych ozdobników, czy przyjaznych maskotek — muszą być szykowne i eleganckie, tak jak marki, które reprezentują.
Ważna jest również analiza konkurencji. Pamiętaj, że Twoje logo powinno wyróżniać się na tle innych, w szczególności tych z tego samego obszaru. Warto sprawdzić, jak emblematy konkurencyjnych marek są odbierane przez innych. Wyróżnij się kolorem czy kształtem logo. Być może Twoi rywale mają za dużo tekstu?
Prawa autorskie a logo
Na pewno nie chcesz, aby ktoś bezprawnie wykorzystał Twoje logo bez Twojej zgody. W związku z tym należy je odpowiednio zabezpieczyć. Najlepiej zrobić to w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej lub Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Istnieje możliwość zarejestrowania Twojego emblematu jako znak towarowy słowny, graficzny lub graficzno-słowny (w zależności od tego, co znajduje się na Twoim logo). Możesz sam(a) zgłosić znak do odpowiedniego urzędu, jednakże czasem warto zasięgnąć porady lub pomocy osoby posiadającej doświadczenie w danym obszarze. Warto również zapoznać się z treścią Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jeżeli nie zastrzeżesz znaku, te ustawy bronią przed jego wykorzystaniem przez niepowołane osoby. Jeżeli zawierasz umowę z osobą trzecią o wykonanie logo, nie zapomnij o skonstruowaniu umowy w taki sposób, abyś to Ty miał majątkowe prawa autorskie. Prawo może też działać na Twoją niekorzyść, więc pod żadnym pozorem nie kopiuj gotowych wzorów!
Pomysły często przychodzą do nas niespodziewane. Dobrą praktyką jest posiadanie miejsca, gdzie zbierzesz swoje pomysły, np. wszystkie znają się w jednym folderze, a nawet pliku, a dla fanów „starszych” rozwiązań dobrym pomysłem może być whiteboard lub zwykły notes.
Na koniec dodam jedynie, że logo jest tylko częścią budowania brandingu Twojej marki. Pamiętaj, że musi on współgrać z wieloma innymi czynnikami. Musi być odpowiednie do historii Twojej firmy i dostosowane do branży, w której działasz. Koniecznie pamiętaj również, aby komponowało się z Twoim brandbookiem, wyglądem strony internetowej czy kolorystyką reklam, które umieszczasz. Jeżeli nie czujesz, aby Tworzenie emblematów było Twoją domeną, w AZ.pl możemy zrobić to za Ciebie! Sprawdź nasze usługi w zakresie reklamy internetowej, a oprócz zaprojektowania logo zyskasz wiele innych korzyści, między innymi polepszenie Twojej pozycji w wyszukiwarce Google czy prowadzenie fanpage’u na Facebooku!