Freelancer w pracy

Jak zostać freelancerem? 6 praktycznych wskazówek


Freelancing zysk na popularności głównie dzięki niezależności, jaką zapewnia. Etat na umowie o pracę w korporacji oznacza zdecydowanie mniej swobody, niż praca jako wolny strzelec. Poznaj 6 wskazówek, które pomogą Ci zostać własnym szefem.  

Podejdź do tego racjonalnie 

Zanim wręczysz szefowi wypowiedzenie i rzucisz się na głęboką wodę, zastanów się, czy rzeczywiście jesteś w stanie utrzymać się jako freelancer. Praca na własny rachunek ma wiele zalet, które kuszą i z pozoru wydają się być najlepszym, co może Cię spotkać na zawodowej drodze. Jednak wszystko ma swoje wady – może okazać się, że wcale nie jest to tak idealne rozwiązanie, jakim mogło się wydawać.  

Warto stworzyć listę plusów i minusów, jakie mogą się wiązać z taką pracą. W ten sposób czarno na białym zobaczysz, czy jest o co walczyć. Zrób biznesplan, w którym uwzględnisz wszystkie koszty i przychody. Dzięki temu dowiesz się, czy będzie to dla Ciebie opłacalne finansowo. Na tym etapie dobrze rozważyć też sposób rozliczania się i ewentualne koszty stałe. Pamiętaj, że przychody we freelancingu są płynne jednego miesiąca zlecenia będą sypać się bez końca, a innego może okazać się, że nie masz co robić.  

Zweryfikuj również, czy konkurencja nie jest zbyt duża żeby zacząć zdobywać dobre zlecenia, musisz się wyróżnić. Według danych przedstawionych przez Useme, w 2022 najczęściej wybierane przez freelancerów branże to copywriting (26,9%), grafika i projektowanie 3D (17,6%) oraz tworzenie stron i sklepów internetowych (10,2%). Mniejsza liczba wolnych strzelców trudzi się fotografią, animacją i wideo (9,7%), programowaniem i IT (8,2%) oraz tłumaczeniami (6,8%).  

 

Jak Cię widzą, tak Cię piszą 

Jeśli wiesz już, jakie usługi chcesz oferować, to nie pozostaje nic innego, jak dać się poznać potencjalnym zleceniodawcom. Nie zapominaj jednak, że budowanie marki w sieci musi być dokładnie przemyślane chaotyczne i przypadkowe działania mogą przynieść więcej szkody, niż pożytku. Dlatego jeżeli bierzesz freelancing na poważnie, zadbaj o profesjonalny wizerunek swojej działalności.  

Zacznij od identyfikacji wizualnej – to na jej podstawie oprą się (a przynajmniej powinny) wszystkie późniejsze działania. Co to konkretnie oznacza? Mówimy o sposobie prezentowania Twojej marki – jej nazwie, logo, typografii i kolorystyce. Po ich ustaleniu łatwiej będzie Ci zachować spójność komunikacji, dzięki czemu zachowasz profesjonalność i pokażesz potencjalnemu zleceniodawcy, że wiesz, co oznacza dobra jakość.  

W przypadku, gdy nie chcesz za wiele inwestować, nie musisz zlecać tego agencji reklamowej – identyfikacją wizualną możesz zająć się na własną rękę. Na starcie skup się na kolorach marki. Tutaj warto zapoznać się z psychologią kolorów każdy z nich budzi pewne, nawet podświadome, skojarzenia – wybierz takie, które będą reprezentować Twoje wartości. Po wyborze barw identyfikujących Twoją markę, stwórz logo. W sieci znajdziesz wiele darmowych kreatorów, które to umożliwiają. Chyba, że zajmujesz się grafiką – wówczas więcej nie musimy podpowiadać.  

 

Stwórz swoje portfolio 

By zleceniodawca wybrał Cię spośród innych, musisz się wyróżnić. Z pewnością przydatny będzie sposób, dzięki któremu od razu się Tobą zainteresuje… Pewne jest jedno – musisz być w sieci. Jak możesz zaprezentować swoje portfolio? Są dwie opcje: 

  • własna strona internetowa 

W posiadaniu własnej strony najlepsze jest to, że jest w zupełności Twoja i w pełni konfigurowalna. Możesz stworzyć ją samodzielnie wedle własnego uznania i aktualizować na bieżąco (to bardzo ważne portfolio musi być aktualne). Z minusów – nie jest to bezpłatne rozwiązanie, ale pierwszy rok zwykle jest znacznie tańszy od odnowień. Dzięki temu możesz zarejestrować usługi z myślą o okresie testowym i sprawdzić, czy prowadzenie własnej strony Ci odpowiada. Zerknij na nasz Pakiet Start w Sieci.  

  • profil w social mediach 

Za sprawą social mediów możesz być na bieżąco z obserwującymi – pokazywać im proces tworzenia i umożliwić im czynny udział w Twoich projektach. Niekoniecznie jednak powinno to być jedyne medium do komunikacji dla Twojej marki w internecie. Więcej pisaliśmy na ten temat w artykule Budowanie marki w sieci, czyli dlaczego profil w mediach społecznościowych to za mało (az.pl). 

 

Wybierz przyciągającą nazwę 

Wybór nazwy jest bardzo ważny, niezależnie od tego, w jaki sposób planujesz prezentować swoje usługi. Jeśli postanowisz stworzyć własną stronę, musisz najpierw wybrać domenę, czyli adres wyświetlający się w pasku przeglądarki. W tym przypadku jedynym ograniczeniem jest Twoja kreatywność i ewentualnie dostępność domeny. W dużym skrócie, adres internetowy składa się z dwóch elementów nazwy i końcówki. Nazwa domeny zawiera zwykle imię i nazwisko lub nazwę działalności. Pamiętaj, że adres musi być chwytliwy i dać się łatwo zapamiętać, nie przesadzaj więc z jego długością. W tym przypadku less is more. 

Jeśli chodzi natomiast o końcówki domen, są ich setki – możesz postawić np. na tradycyjne .pl, .eu czy .com lub niestandardowe .marketing, .design czy .media. W przypadku freelancerów te drugie, zwane nowymi domenami globalnymi, są szczególnie dobrym wyborem, bo nie dość, że na starcie wyróżnią Cię spośród konkurencji, to jeszcze mogą służyć jako podkreślenie Twojej niezależności i kreatywności. 

W przypadku, gdy postanowisz prowadzić działania przy pomocy social mediów, zasada dotycząca długości nazwy działa odwrotnie. Zbyt krótka może mówić za mało, przez co zainteresowani mogą do Ciebie nie dotrzeć. Zastanów się, czy poza nazwą Twojej działalności możesz zawrzeć słowa kluczowe związane z branżą, w której działasz. Ułatwi to znalezienie Twojego profilu – jeśli zajmujesz się tworzeniem grafiki czy ilustracji, do imienia i nazwiska lub nazwy dodaj np. ‘usługi graficzne’. Tym samym zwiększysz szansę na to, że osoba poszukująca usług, które oferujesz, trafi na Ciebie w wyszukiwarce portalu.  

 

Planowanie treści 

Bez względu na to, czy działasz w mediach społecznościowych, czy prowadzisz własną stronę, nie publikuj niczego ‘po omacku’, bez wcześniejszego planu.  

W social mediach ważna jest systematyczność wystrzegaj się długiej nieaktywności i publikowania pięciu postów na raz, kiedy przypomni Ci się, że przydałoby się coś wrzucić. Nie zadziała to dobrze ani na algorytm, ani na odbiór Twoich działań przez użytkowników. Potencjalny zleceniodawca może uznać, że Twoja organizacja pracy wygląda podobnie i zniechęcić się do powierzenia Ci zlecenia.  

Strona internetowa natomiast, by wyglądała profesjonalnie, powinna zawierać interesujące i aktualne treści. Warto zamieszczać co jakiś czas nowe wpisy, by dać sygnał zainteresowanym, że wciąż działasz. Może Ci to również pomóc w pozycjonowaniu witryny w wynikach wyszukiwania, a jeśli jesteś copywriterem, może to w pewnym stopniu pełnić dodatkowo funkcję portfolio. 

 

Pamiętaj o work-life balance 

Freelancing to praca o zupełnie innym charakterze, niż zatrudnienie na etacie. Wymaga wiele dyscypliny i zaangażowania, jednak najtrudniejsze bywa znalezienie w tym wszystkim zdrowej równowagi. Pracując na własny rachunek, łatwo jest się zatracić, bo przecież jeśli w danej chwili nie pracujesz, to nie zarabiasz. Pamiętaj jednak, że praca non stop to najprostsza droga do wypalenia zawodowego – takim sposobem szybko będziesz mieć dosyć. Obowiązkowość nie równa się poświęcaniu pracy każdej wolnej minuty możesz być w pełni zaangażowany w swoją pracę, a przy tym mieć czas dla siebie.