Jak zachęcić do działania użytkowników na mobilnej stronie WWW?


Tworzysz pierwszą stronę WWW? Pomyśl od razu o użytkownikach mobilnych! To oni w przyszłości będą Twoimi klientami i jeśli nie pokażesz im przyjaznego w obsłudze serwisu WWW – narazisz swój biznes na starty. Projektowanie dobrej i efektywnej strony WWW nie musi być również trudne, a dokonując kilku prostych zmian zwiększysz komfort przeglądania witryny.

UX – tylko dwie litery, a wielki potencjał

W ciągu ostatnich kilkunastu lat rozwoju stron WWW na znaczeniu zyskało „doświadczenie użytkownika”. Zwrot ten określa łatwość w nawigacji przez stronę WWW oraz wykonywanie poszczególnych czynności, które przynoszą obu zainteresowanym (użytkownikowi oraz właścicielowi) korzyści. Pojęcie to zostało zamknięte właśnie w dwóch literach UX (User eXperience) i w kontekście biznesowym stało się kluczowym aspektem stron internetowych. Dlaczego?

Po pierwsze – jako właściciel firmy chciałbyś, aby Twoja strona WWW była odwiedzana częściej i polecana innym osobom.

Po drugie – większa liczba odwiedzin gwarantuje większe zyski.

Po trzecie – z perspektywy użytkownika przeglądanie strony WWW powinno sprawiać przyjemność, a tylko to umożliwi realizację punktu 1 i 2.

Czym wyróżnia się strona WWW z dobrym UX? Jest przede wszystkim czytelna, estetyczna i posiada zrozumiałe komunikaty oraz wezwania do działania. Jak się okazuje, bardzo dużo stron w polskim Internecie zmaga się z tym ostatnim aspektem – podczas, gdy język komunikacji oraz atrakcyjność oferty nie budzi zastrzeżeń tak właściciele firm zastanawiają się dlaczego ze strony WWW „uciekają” właściciele smartfonów. Biorąc pod uwagę, iż wg raportu We Are Social z 2016 roku aż 46% Internautów w Polsce to osoby z urządzeniami mobilnymi – możemy tutaj śmiało pisać o stratach rzędu kilkuset milionów złotych rocznie w segmencie ecommerce.

Nowa, mobilna strona WWW AZ.pl - szybki dostęp do usług.
Nowa, mobilna strona WWW AZ.pl – szybki dostęp do usług.

Czym wyróżnia się responsywna strona WWW?

Resposnywna strona WWW to strona, która automatycznie dostosowuje się do ekranu, z którego korzysta użytkownik. Docelowo komfort użytkowania powinien być jak najlepszy zarówno na komputerze osobistym jak i smartfonie, ale projektanci serwisów stoją tutaj przed wyzwaniem dostosowania ilości wyświetlanej treści – tak, aby nie rozpraszać uwagi użytkownika i kierować go w kluczowe miejsca witryny. Dlatego też wygląd stron WWW na smartfonie w znaczny sposób różni się od wersji „desktopowej”. To, co najczęściej wyróżnia wersję strony na smartfony to:

  • zgrupowane w ramach ‚hamburger menu’ (3 kreski rozwijane po dotknięciu palcem) podstrony serwisu,
  • mniejsza liczba grafik (np. brak sliderów/suwaków w sklepach internetowych) oraz dodatków (tj. wysuwane boxy z informacjami o fanpage na Facebooku)
  • lepiej widoczne przyciski z wezwaniem do działania.

Jeszcze kilka lat temu budowanie stron WWW polegało na zamieszczaniu jak największej ilości treści i wprowadzaniu długich opisów, które miały podkreślać profesjonalizm firmy oraz bogactwo jej oferty. Dzisiaj trend ten uległ zmianie o 180 stopni – treść jest ważna, ale musi być konkretna. Kluczowe jest jednak to, aby w ciągu 8 sekund zachęcić klienta do działania. Czemu 8 sekund? Według wielu badań i opinii ekspertów tyle czasu wystarczy użytkownikowi na ocenę czy strona WWW, którą przegląda jest dla niego atrakcyjna i przyjazna w obsłudze. Po tym czasie następuje najczęściej czas na podjęcie decyzji.

Reasumując, myśląc o budowaniu strony WWW zwracajmy szczególną uwagę na ilość tekstu i grafik zarówno w wersji standardowej jak i mobilnej serwisu. Nie warto zmuszać do czytania 10 linijek tekstu o historii firmy, w dobie powszechnego internetu mobilnego użytkownik bardzo szybko zniechęci się do przeglądania strony.

Wezwanie do działania na stronie WWW jako drogowskaz?

Początkujący przedsiębiorca potrzebuje strony WWW jak najszybciej. Musi to być serwis internetowy, który działa stabilnie, niezawodnie, a przy tym umożliwia pozyskanie klientów. Korzystając ze sprawdzonych rozwiązań tj. motywów do WordPressa jesteśmy w stanie szybko pojawić się w sieci ze swoją ofertą (instalacja WordPressa nie trwa więcej niż kilkadziesiąt sekund). Ale szybkość nie zawsze popłaca – jeżeli strona nie posiada wyraźnych wezwań do działania, będzie w łatwy sposób porzucana.

Czym jest wezwanie do działania? Najprościej ujmując, są to wszelkiego rodzaju sztuczki, które zachęcają użytkownika do wykonania pożądanej przez nas czynności. Im szybciej go o to poprosimy, tym chętniej przejrzy treść witryny. Dlatego też niezmiernie ważne jest (zwłaszcza dla posiadaczy smartfonów), aby takie wezwanie do działania znajdowało się możliwie wysoko np. na głównej grafice serwisu.

W przypadku korzystania z Kreatora stron WWW w AZ.pl umieszczenie takiego przycisku jest bardzo intuicyjne i łatwe, gdyż wykonujemy je metodą przeciągania i upuszczania elementu w danym miejscu strony. Wystarczy tylko dodać nazwę oraz adres, do którego prowadzi przycisk.

Przykładowe wezwanie do działania, które jest umieszczone na samej górze i widoczne dla posiadaczy smartfonów.

Identyczna sytuacja dotyczy wszelkiego rodzaju formularzy – posiadacze smartfonów nie lubią, gdy są one przesadnie skomplikowane i wieloetapowe (np. wymagają rozwijania opcji związanych z kategoriami, tematami itp.). Kontakt do firmy powinien być jak najszybszy i wygodny dla użytkownika.

Przykładowy formularz dodany przez Kreatora stron WWW w AZ.pl.

Sprawne rozmieszczenie przycisków z odnośnikami do różnych fragmentów witryny zwiększa komfort przeglądania strony, a także daje użytkownikowi odczuć, iż klikając w przycisk nie będzie marnował czasu na szukanie konkretnych informacji. Jeżeli szukasz odpowiedniego narzędzia, w którym stworzysz w łatwy sposób stronę internetową oraz dodasz na niej odpowiednie wezwania – skorzystaj z intuicyjnego Kreatora WWW w AZ.pl.