Jak poprawić działanie bazy MySQL dla WordPressa?


WordPress jak każdy system CMS potrzebuje odpowiedniej opieki. Pozostawienie go samemu sobie, bez aktualizacji oraz regularnej optymalizacji spowoduje, że strona internetowa nie będzie działać tak szybko jak chcemy. Jedną z rzeczy, na które warto zwrócić uwagę jest rozmiar bazy MySQL używanej przez daną instalację WP. Na przestrzeni miesięcy może ona być większa nawet o kilkaset MB dla przeciętnie używanego bloga.

Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, zapisywane są w niej wszystkie dane strony tj. komentarze, wpisy, tagi, użytkownicy, ścieżki do plików. Można nawet stwierdzić, że baza MySQL to całe archiwum bloga, każdy nowy artykuł i pliki multimedialne powodują jej przyrost. Jest to naturalne i nie sposób tego uniknąć. Kluczem do efektywnego korzystania z bazy jest jednak kontrola nad tym, co zapisuje się w jej tabelach. Na tym polu WordPress „lubi” dodawać informacje, które są często pomijane przy weryfikacji zawartości strony internetowej.

Sposób na optymalizację bazy MySQL? Skorzystaj z wtyczki WP-Optimize!

To zdecydowanie najszybsze i najłatwiejsze rozwiązanie. Instalacja wtyczki i jej użycie powoduje, że z bazy danych WordPressa usuwane są zbędne dane. Pamiętaj jednak, że trzeba z tej wtyczki korzystać z rozwagą – być może w szkicach lub koszu znajdują się artykuły, do których chciałbyś w przyszłości wrócić i je opublikować. W tym przypadku lepiej sprawdzić, czy usunięte zostaną rzeczywiście takie wpisy, co do których nie mamy wątpliwości.

Oprócz tego WP-Optimize umożliwia usunięcie spamowych komentarzy pod artykułami. To bardzo przydatna opcja, gdy nasz blog padł ofiarą np. ataku botów zamieszczających reklamy lub linki. W większości przypadków takie komentarze są kwalifikowane jako potencjalnie niebezpieczne i umieszczane w zakładce „Spam” w Kokpicie WordPressa. Jednak i one „zajmują” jakąś przestrzeń w bazie MySQL.

Rewizje artykułów w WordPressie – ograniczać, czy nie?

Rewizje są bardzo przydatne w sytuacji, gdy nasze artykuły są długie i zależy nam na zachowaniu kopii zapasowej na wypadek konieczności powrotu do poprzedniej wersji treści. Każda taka rewizja jest jednak traktowana jako osobny wpis i tak też zapisywana w bazie danych. A warto wspomnieć, że WordPress dokonuje w wielu przypadkach autozapisu co kilka minut – w ten sposób możemy „wzbogacić” bazę o wiele nadprogramowych danych.

Co zrobić, aby ograniczyć liczbę zapisywanych kopii?

W pliku wp.config.php dodaj następującą linię (lub edytują już istniejącą):

define( ‚WP_POST_REVISIONS’, X );

gdzie X to maksymalna liczba zapisywanych rewizji artykułu. Uwaga – jeżeli uwzględnisz w tym parametrze -1 – WordPress będzie przechowywać dowolną liczbę wersji. W przypadku, gdy wartość wynosi 0, rewizje w ogóle nie będą przechowywane.