Black Friday

Black Friday & Cyber Monday już wkrótce!


Wielkimi krokami zbliża się data, na którą czekają wszyscy łowcy promocji — Black Friday (ang. „Czarny Piątek”). Wiele firm prześciga się w pomysłach na zorganizowanie jak najbardziej atrakcyjnej dla klientów oferty — ich promocje sięgają do kilkudziesięciu procent, a nierzadko trwają więcej niż jeden dzień. Czarny Piątek zazwyczaj wypada w ostatni weekend listopada. Jest to tradycja, która dotarła do nas z zachodu. Przyjęło się, że jest to dzień rozpoczynający sezon na świąteczne zakupy. Obecnie wiele osób stara się takie zakupy wykonywać wcześniej, jednakże po prostu bardziej opłaca się robić to w Black Friday. W tym roku Czarny Piątek wypada 29 listopada.

Na czym polega fenomen Black Friday?

Zaraz po Czarnym Piątku wypada Cyber Monday — tzw. Cyberponiedziałek lub Cyfrowy Poniedziałek. Jest to dzień, w którym promocje obejmują głównie sklepy internetowe. Z reguły Black Friday wypada w czwarty piątek listopada, czyli dzień po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. W zasadzie nie jest to oficjalne święto, jednakże w USA stało się już tradycją, że w ten dzień konsumentów ogarnia największe zainteresowanie zakupami. Wiele osób w Stanach Zjednoczonych ma wolne zarówno w czwartek (Święto Dziękczynienia), jak i w piątek (Black Friday), co znacznie korzystnie wpływa na liczbę osób kupujących w tym czasie.

Od 2005 roku największy ruch w sklepach odnotowuje się właśnie w ten dzień. Uważa się, że określenie „Black Friday” zostało użyte po raz pierwszy w 1961 roku w Filadelfii. Istnieje kilka teorii odnośnie pochodzenia tego wyrażenia. Według jednej z nich wywodzi się ono od wysokiego natężenia ruchu, które nastąpiło w dzień po Święcie Dziękczynienia. Inna mówi, że wywodzi się ono od fraz „be in the red” oraz „be in the black”. Przed Czarnym piątkiem, sprzedawcy byli „in the red”, czyli na minusie, natomiast po Black Friday są oni „in the black”, co, jak można się domyślić, oznacza, że są już na plusie.

Właściciele sklepów w USA prześcigają się z godzinami otwierania swoich sklepów. Przez wiele lat otwierały się one w piątek o 6 rano. Od początku lat 2000, była to już 5, a nawet 4 rano. Apogeum miało miejsce w 2011, kiedy to część sklepów otworzyła się już o północy. W 2012 część supermarketów otworzyła swoje sklepy z przecenami już w czwartek o godzinie 20. W 2014 natomiast właściciele poszli o krok dalej — otwierali swoje sklepy o 18, a nawet o 17.

Dlaczego ostatni weekend listopada?

Odpowiedzią na to pytanie również jest wpływ zachodu. Wielu Europejczyków (i nie tylko) od pewnego czasu robi zakupy prezentowe jak najwcześniej, aby uniknąć przedświątecznej gorączki zakupów. W USA jednak w listopadzie obchodzi się Święto Dziękczynienia, co opóźnia ten proces. Tam przedświąteczne zakupy robi się dopiero po tym święcie. Również dla nas jest to dobry moment, aby pomyśleć o prezentach pod choinkę (i nie tylko). Może ktoś z Twoich bliskich myśli o biznesie internetowym? Albo chce założyć bloga?

Możesz też sprawić prezent samemu sobie 😉 Przed świętami znacznie wzrasta sprzedaż produktów przez Internet. Być może jest to dobry moment na sprzedaż Twoich produktów? Wystarczy Ci do tego sklep internetowy. Sprawdź, co oferujemy na AZ.pl.

Czarny Piątek w AZ.pl

W AZ.pl świętowanie zaczynamy już w czwartek. Promocje trwają aż do Cyberponiedziałku, czyli do 2 grudnia. Przygotowaliśmy dla Was ciekawe promocje, między innymi certyfikat SSL za złotówkę. Śledź naszą stronę, Facebooka oraz Instagrama, aby dowiedzieć się, co jeszcze dla Was przygotowaliśmy.

Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_(shopping)