SPIS TREŚCI
Strona internetowa – cena, którą musisz zapłacić za postawienie strony
Według szacunków około 40–50 procent małych i średnich polskich firm posiada swoją stronę WWW. Biorąc pod uwagę, że najbliższe lata mają stać pod znakiem rosnących przychodów ze sprzedaży online, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest zakup strony WWW, i nie ma tutaj znaczenia skala czy rodzaj działalności. Coraz więcej osób, również seniorów, poszukiwania produktów i usług rozpoczyna w sieci. Dlatego tak ważne jest stworzenie przynajmniej prostej strony wizytówki, na której zainteresowani znajdą ofertę i dane kontaktowe. Ile to będzie kosztować? Z jakimi kwotami wiążę się realizacja bardziej zaawansowanego projektu niż prosta strona internetowa? Cena – od czego jeszcze zależy?
Strona internetowa – cena. Od czego zależy?
Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile będzie cię kosztować strona WWW. Jej zakup można porównać do nabycia samochodu. Możesz znaleźć auto, które wyniesie cię kilka tysięcy złotych, ale nie będzie to pojazd, który zapewni ci najnowocześniejsze rozwiązania. Będzie on mieć jedynie podstawowe wyposażenie. Z wyższym kosztem wiązać się będzie zakup nowego samochodu, w którym zastosowano popularne obecnie technologie. Masz wybór – możesz zdecydować się na najtańszą, podstawową, ale również najwyższą i jednocześnie najdroższą wersję wyposażenia. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku strony WWW. Podstawowa, prosta strona WWW może kosztować niewiele, ale realizacja niektórych projektów może się wiązać z wydatkiem setek tysięcy złotych i więcej.
Co wpływa na to, ile kosztuje strona internetowa?
- Strona statyczna czy z systemem CMS? W pierwszym przypadku edycja strony wymaga wprowadzania zmian w plikach i znajomości podstaw języka HTML. Statyczna strona stawia wiele ograniczeń pod względem rozwiązań, jakie możesz wdrożyć. Natomiast zarządzanie stroną z systemem CMS jest zdecydowanie łatwiejsze, ale wiele też zależy od tego, za pomocą jakiego systemu została ona zbudowana. Jeśli jest to np. WordPress, wykorzystywany na ponad 60 proc. stron WWW, gdzie zastosowano CMS-a, to jego obsługa nie będzie wymagać długotrwałej nauki. W przypadku, gdy wybierzesz stronę z CMS zamiast statystycznej, to przeciętnie będzie cię to kosztować ok. 50 proc. więcej. Kiedy warto zdecydować się na stronę z systemem CMS? Jeśli planujesz prowadzić bloga albo jakikolwiek inny serwis, który zamierzasz często aktualizować.
- Szablon czy indywidualny projekt graficzny? Jeśli wybierzesz szablon, to do stworzenia twojej strony zostanie wykorzystane gotowe rozwiązanie, które prawdopodobnie zostało już zastosowane na innych stronach, ale będzie ono dopasowane do twoich oczekiwań. W przypadku indywidualnego projektu, grafika będzie przygotowana specjalnie z myślą o twojej stronie. Zdecydowanie tańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z szablonu. Projekt indywidualny kosztować cię będzie dwukrotnie więcej.
- Darmowy CMS czy autorski? Jeśli strona będzie bazować na jednym z popularnych systemów CMS, takim jak wspomniany WordPress, ale również Drupal czy Joomla, to koszt będzie zdecydowanie niższy niż w przypadku konieczności stworzenia takiego systemu od zera przez firmę programistyczną. Jeśli zdecydujesz się na stworzenia CMS-a na zamówienie, to musisz się liczyć nawet z wielokrotnie wyższym kosztem.
- Wielkość serwisu – stworzenie sklepu internetowego, w którego bazie będzie się znajdować 100 tysięcy produktów będzie droższe niż w przypadku sklepu z kilkoma produktami.
- Indywidualne dopasowanie – każda realizacja, która wykracza poza standardowe funkcjonalności systemu CMS i wymaga tworzenia od zera, wiążę się z dodatkowymi kosztami. Najczęściej firma, która buduje strony WWW, przedstawia cennik wdrożenia poszczególnych rozwiązań.
- Treści i zdjęcia – jeśli cena strony ma uwzględniać również dodanie treści i zakup zdjęć wysokiej jakości, to z pewnością wpłynie to na wysokość opłaty.
- Koszty serwera – jeśli zakładasz wizytówkę firmową, to prawdopodobnie wystarczy, jeśli skorzystasz z serwera współdzielonego. W AZ.pl najtańszy pakiet, który powinien być w takim przypadku wystarczający, kosztuje w pierwszym roku mniej niż 10 zł. Jeśli jednak zakładasz sklep internetowy, to wówczas niezbędny będzie prawdopodobnie serwer VPS, a nawet serwer dedykowany. Usługa serwerowa może być dodatkowo płatnym elementem oferty i wymagać uiszczania opłat w ustalonych okresach rozliczeniowych.
- Czas na realizację – jeśli zależy ci na szybszej realizacji projektu niż zaproponuje wykonawca, to wówczas musisz się liczyć z wyższą ceną.
Czasami cennik stron internetowych uwzględnia wynagrodzenie godzinowe dla specjalisty, który zajmuje się wykonaniem projektu. W zależności od tego, jak skomplikowane jest zadanie, w cenniku zostanie określona ilość godzin pracy niezbędna do jego wykonania.
Strona internetowa – cena – jak bardzo może być wysoka?
Rzadko zdarza się, żeby firmy odpowiadające za poszczególne projekty publikowały informację o tym, ile kosztowała realizacja danego zlecenia. Łatwo możemy to jednak sprawdzić w przypadku stron WWW, które otrzymały dofinansowanie z funduszy unijnych, z Programu Operacyjnego 8.1. Miało to miejsce w 2008 roku, a mimo to, koszty, z jakimi wiązała się wtedy realizacja profesjonalnego serwisu WWW, nadal robią wrażenie:
- Freshmail.pl – narzędzie do e-mail marketingu – 503 tys. dofinansowania.
- Axence.net – aplikacja umożliwiająca monitoring sieci – 680 tys. dofinansowania.
- Fineus.pl – e-kontroling finansowy dla sektora MSP – 542 tys. dofinansowania.
- Mobilems.pl – transfer informacji rozrywkowo-kulturowych na telefon – 468 tys. dofinansowania.
- MobileFormats.com – system planowania i zarządzania reklamą mobilną – 641 tys. dofinansowania.
- Urlopodadoz.pl – strona z ofertami wyjazdów turystycznych – 263 tys. dofinansowania.
Jak zatem widzisz, realizacja zaawansowanych projektów wymaga znacznych środków. Prawdopodobnie obecnie realizacja tych samych stron kosztowałaby zdecydowanie więcej. Pamiętaj, że było to dofinansowanie, czyli całkowity koszt tych usług był wyższy.
Strona internetowa – cena – czy może być niższa?
Czy powyższe sumy oznaczają, że stworzenie strony WWW zawsze musi się wiązać z bardzo wysokimi kosztami? Niekoniecznie. Proponujemy kilka możliwości, dzięki którym łatwo i bez dużych wydatków możesz założyć własną stronę internetową, sklep online czy inny serwis. W AZ.pl możesz skorzystać z:
- Kreatora stron WWW – wybierasz jeden z pakietów, w zależności od tego, z ilu podstron ma się składać twój serwis. W pakiecie PRO nie masz pod tym względem żadnych limitów. Wybierasz jeden z 36 szablonów, które możesz edytować. W pakietach Komfort i Pro masz możliwość dodania własnego kodu HTML/CSS. W ten sposób założysz bloga, stronę firmową czy portfolio. Możesz zmieniać szablon, wprowadzać nowe treści, dodawać muzykę, video, a nawet skonfigurować sekcję z komentarzami. Na stronie możesz również dodać moduł social media i pozwolić użytkownikom udostępniać treści. W tym przypadku nie interesuje cię kwestia hostingu, gdyż otrzymujesz go w cenie. Pierwszy rok korzystania z takiej strony to koszt nawet niższy niż 100 zł. Sprawdź, ile obecnie kosztuje nasz kreator stron WWW.
- Sklepu internetowego – koszt założenia sklepu WWW również nie musi być bardzo wysoki. Możesz m.in. skorzystać z naszego serwera VPS i zainstalować na nim sklep internetowy, który dostępny jest na zasadzie open source, ale mamy dla ciebie jeszcze łatwiejsze rozwiązanie, czyli sklep Smart i sklep PRO. W pakiecie podstawowym (Smart) możesz oferować do 2 tysięcy produktów, a w PRO do 50 tysięcy. W pierwszej opcji sklep obsługuje jedną walutę i jeden język, a w drugiej nie ma pod tym względem limitów. Gratis otrzymasz niezbędny w przypadku sklepu WWW certyfikat SSL, tj. zapewnisz użytkownikom bezpieczne połączenie ze stroną. Uzyskujesz również integrację z Allegro oraz Facebookiem i mobilną wersję sklepu. Możesz wybrać jeden z dostępnych szablonów. Aby pomóc ci w podjęciu decyzji, dajemy ci możliwość testowania sklepu przez 14 dni. Usługa w pierwszym roku korzystania kosztuje około 200 zł. Aktualne ceny naszych sklepów sprawdzisz tutaj.
Jeśli rozwiązania te nie spełniają twoich oczekiwań, możemy przygotować indywidualny projekt, zgodny z otrzymaną specyfikacją. W przypadku zainteresowania taką usługą skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta pod numerem telefonu +48 570 510 570, Messengera lub formularz kontaktowy.