Regulamin w sklepie internetowym – 5 rzeczy, o których powinien wiedzieć przedsiębiorca


Na jakie elementy sklepu internetowego zwracają uwagę klienci? Według raportu Gemius dla E-Commerce Polska z 2016 roku wynika, że poza oczywistymi czynnikami tj. opinie o sklepie i cena produktów, co trzeci użytkownik wymaga czytelnej informacji o swoich prawach np. do zwrotu towaru i reklamacji, a co dziesiąty internauta weryfikuje warunki zakupów, ujęte w regulaminie. Procent klientów coraz bardziej świadomych swoich praw (jako konsument lub firma) rośnie z każdym miesiącem. O jakich rzeczach związanych z regulaminem powinien wiedzieć przedsiębiorca, który dopiero zaczyna przygodę w Internecie?

Prawo wymusza na przedsiębiorcy posiadanie regulaminu

Zgodnie z prawem i wymogami nakreślonymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów każdy e-sklep musi posiadać regulamin, który jest udostępniamy nieodpłatnie przed wykonaniem zakupów. Mówi o tym wyraźnie art. 12 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta oraz art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2013.1422 j.t.). Dlatego przed uruchomieniem sprzedaży upewnij się, że sklep internetowy posiada na stronie głównej odnośnik do regulaminu lub wyświetla jego treść (bądź część treści lub link do pełnego dokumentu). Każdy klient przed realizacją zakupu i zamówieniem produktu musi zostać formalnie poinformowany o swoich prawach i zasadach zakupów.

Kopiowanie regulaminów z aukcji internetowych jest błędem

W Polsce wciąż wśród wielu początkujących przedsiębiorców istnieje przekonanie, że regulamin sklepu to jedynie zlepek znaków, które niewiele mówią – dlatego można je skopiować np. z prowadzonych w zewnętrznym serwisie aukcji. Nic bardziej mylnego. Regulamin mówi jasno o prawach jakie posiada klient w ramach przeprowadzanych zakupów, jak również to, jakie obowiązki posiada sklep internetowy. Innymi słowy – dokument ten chroni obie strony transakcji. Warto wspomnieć, że regulamin aukcji internetowych i regulamin e-sklepu to dwie zupełnie inne rzeczy i nie powinno się stosować zapisów prawnych z aukcji na platformie sprzedażowej. Związane jest to nie tylko z faktem, że aukcja przeprowadzana jest w innej formie niż tradycyjny zakup z dodaniem produktu do koszyka. Aukcje są realizowane w ramach konkretnego serwisu i jest on jedną ze stron samego procesu sprzedaży. Skopiowany regulamin może również zawierać literówki oraz klauzule niedozwolone.

Warto wspomnieć, że regulamin aukcji internetowych i regulamin e-sklepu to dwie zupełnie inne rzeczy i nie powinno się stosować zapisów prawnych z aukcji na platformie sprzedażowej.

Klauzule niedozwolone – dlaczego istnieją i jak ich uniknąć?

Klauzule niedozwolone pojawiają się w regulaminach sklepów ze względu na nieznajomość prawa handlowego, a także ze względu na kopiowanie źle napisanych regulaminów przez nieświadomych użytkowników, którzy dopiero startują ze sprzedażą w Internecie. Pierwsza kwestia wynika z faktu, iż przedsiębiorcy chcą (celowo lub nieświadomie) uniknąć pewnej odpowiedzialności myśląc, że są jedynie podmiotem sprzedającym a nie obsługującym. Jedną z takich klauzul niedozwolonych jest przykład z 2013 roku, który dotyczył zapisu „Obecność towaru na stronach Sklepu Internetowego nie oznacza dostępności towarowej i możliwości realizacji zamówienia”. Decyzją UOKiKu zapis ten został uznany za abuzywny i wprowadzający klientów w błąd.

Pełną listę klauzul niedozwolonych opublikował UOKiK na stronie internetowej pod adresem https://decyzje.uokik.gov.pl/nd_wz_um.nsf .

Aby uniknąć klauzul niedozwolonych w swoim regulaminie zleć jego wykonanie profesjonalistom, którzy mają odpowiednie doświadczenie. AZ.pl współpracuje w tym zakresie z czołową, polską firmą Rzetelna Grupa, w ramach której oferowane są usługi sporządzania i audytu regulaminu dla sklepu internetowego. Dla klientów AZ.pl, którzy zarejestrowali Sklep Smart lub Sklep PRO przewidziano specjalną zniżkę.

Aby uniknąć klauzul niedozwolonych w swoim regulaminie zleć jego wykonanie profesjonalistom, którzy mają odpowiednie doświadczenie.

Regulamin sporządzony raz nie zawsze będzie aktualny

Polskie prawo się zmienia, dlatego przedsiębiorca musi zadbać o aktualizację swojego regulaminu. Jego brak będzie skutkował nie tylko złamaniem prawa i konsekwencjami w postaci kary. Spowoduje on również odpływ klientów ze sklepu internetowego. Jeżeli nie masz pewności, czy Twój sklep posiada prawidłowo sporządzony regulamin, pomyśl o audycie wykonanym przez specjalistów. AZ.pl rekomenduje w tym zakresie usługi Rzetelny Regulamin, dzięki czemu audyt zostanie wykonany zgodnie z wysokimi standardami i obejmie również weryfikację całego procesu zakupowego. W przypadku sklepu zakupionego w AZ.pl klienci mogą liczyć na pełne wsparcie i aktualizację regulaminów nawet przez 12 miesięcy.

Dlaczego warto skorzystać z usługi regulaminu dla e-sklepu w AZ.pl?

W AZ.pl cenimy przede wszystkim współpracę z zaufanymi partnerami, a takim jest Rzetelny Regulamin. Doświadczenie oraz wsparcie merytoryczne firmy jest na najwyższym poziomie, a tysiące sporządzonych audytów i regulaminów dla polskich firm działających w sieci jest dowodem na profesjonalizm oraz skuteczność działania. Dlatego już teraz zachęcamy do rejestracji sklepów z naszej oferty i skorzystania ze specjalnej zniżki dla klientów AZ.pl, które oferuje Rzetelny Regulamin.

Usługa Rzetelny Regulamin w AZ.pl jest dodatkiem do sklepów i zawiera:

  • Dedykowany regulamin Sklepu Internetowego,
  • Certyfikat Rzetelny Regulamin,
  • Aktualizacje prawne przez 12 miesięcy,
  • Odpowiedzialność za regulamin i aktualizacje,
  • Sprawdzenie procesu zakupowego oraz sprawdzenie maili sprzedażowych,
  • Wsparcie prawne przy reklamacjach i zwrotach przez 12 miesięcy,
  • Objaśnienia i zalecenia do regulaminu,
  • Poradnik dotyczący zmian na stronie sklepu,
  • Wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy,
  • Wzór pisma odstąpienia od umowy oraz pisma reklamacyjnego,
  • Treści do zakładki „Reklamacja towaru” oraz „Odstąpienie od umowy”.

Wybierz jeden z pakietów e-sklepu w AZ.pl już teraz.