trendy w Internecie

Jakie trendy w Internecie zdominują 2020 rok?


Już ponad miesiąc temu wkroczyliśmy w nowy, 2020 rok. Wraz z nim zmieniły się trendy w Internecie, na które powinno się zwrócić uwagę podczas planowania swoich działań. Oprócz niektórych nurtów z roku 2019, jakie zostaną z nami jeszcze w tym roku, pojawiło się kilka nowych pozycji, które trzeba rozważyć przy projektowaniu stron internetowych czy pozyskiwaniu nowych klientów. Na co użytkownicy internetu będą zwracać uwagę w tym roku? Jakie trendy w Internecie zdominują 2020 rok? Zacznijmy od projektowania…

  1. wyrazistych stron Internetowych…

    W roku 2020 stawiamy na jaskrawe i odważne kolory. Odchodzi się od kolorów pastelowych, które są raczej nudne. Dzięki wyróżnieniu niektórych aspektów na stronie użytkownik skupi się na nich, zamiast błądzić wzrokiem po stronie. Dodatkowo zaryzykowanie z takimi kolorami może spowodować, że zostaniemy dzięki nim zapamiętani. Zmienia się też trend na wygląd czcionki — od teraz więcej uwagi mają przyciągać tzw. czcionki szeryfowe, czyli np. Minion, Museo Slab czy Theano Didot. Czcionki szeryfowe charakteryzują się, jak sama nazwa wskazuje, szeryfami — czyli liniami poprzecznymi czy ukośnymi. Stosowanie takich czcionek zwiększa czytelność tekstu, między innymi dzięki zapobieganiu zlewania się liter. Warto zastąpić duże, statyczne zdjęcia krótkimi hasłami kojarzącymi się z Twoją marką. Również niestandardowy kursor może pozytywnie wpłynąć na odbiór Twojej strony. Jest to jednak ryzykowany zabieg, jeżeli wziąć pod uwagę  UX oraz SEO.

    Osobiście, zachęcam jednak do eksperymentowania — zawsze możesz przecież wrócić do stanu poprzedniego, jeżeli pomysł się nie sprawdzi. Być może jednak okaże się on wyznacznikiem nowych trendów w Internecie. Co ciekawe, w projektowaniu rozwija się również trend nawiązujący do nurtu architektury o nazwie brutalizm. Stawia on na kontrastową kolorystykę i mocne krawędzie oraz przestrzeń na stronie. Idealnym przykładem strony stworzonej z tą myślą jest strona marki odzieżowej Balenciaga.

  2. …przy zachowaniu minimalizmu.

    Zrób porządek ze swoją stroną: usuń z niej niepotrzebne elementy! Pokażesz w ten sposób ekskluzywność i luksusowość swojej witryny. Im mnie treści i niepotrzebnych elementów, tym użytkownik może bardziej się skupić na tym, co istotne. Aby ułatwić klientom poruszanie się po Twojej witrynie, pamiętaj o byciu konsekwentnym w ustalaniu w kolorystyki na swojej stronie. Przykładowo, jeżeli Twoja strona dzieli się na więcej niż dwie sekcje, zastosuj jeden kolor jako tło do parzystych oraz drugi dla nieparzystych sekcji. Zadbaj również o intuicyjny interfejs, aby nawigacja na Twojej stronie była prosta. Również przy minimalizmie można zauważyć wpływ brutalizmu — uproszczony interfejs bardzo dobrze wpisuje się w charakterystykę tego nurtu.

    Jeżeli nie jesteś fanem/fanką jaskrawych kolorów, zastanów się nad ciemnymi kolorami na swojej stronie. Najpopularniejsze aplikacje (np. Messenger) posiadają od pewnego czasu możliwość zmiany na dark mode (ang. tryb ciemny). Zastanów się, czy Twoja strona mogłaby zmieniać tryb w ten sposób. Dzięki rozwojowi technologicznemu czarny kolor jest lepiej widoczny na urządzeniach. Nie wygląda już na wyblakły i jest prawidłowo wyświetlany na urządzeniach.

    Szybkie ładowanie strony również ma wpływ na jej odbiór. Badania pokazują, że jeżeli strona ładuje się dłużej niż 2 sekundy, ryzyko porzucenia jej przez internautę znacznie się zwiększa. Aż 40% osób porzuci taką stronę, a 80% nigdy na nią nie wróci. Dlatego korzystne jest ograniczenie popupów oraz innych elementów, które mogą spowolnić działanie strony (np. wtyczki). Szybko ładująca się strona zmniejsza współczynnik odrzuceń oraz pomaga w pozycjonowaniu strony. Aby zapewnić sobie jeszcze większą prędkość ładowania, rozważ minifikację swoich plików HTML, JS oraz stylów CSS.

  3. Hiper-personalizacja

    Już od zeszłego roku mówi się o kładzeniu nacisku na dobór dość wąskiego grona odbiorców. W tym roku będziemy bazować na wszystkim, co możliwe: danych demograficznych, preferencjach zakupowych, przyzwyczajeniach klientów itp. Z pomocą przy personalizacji przychodzą inne trendy w Internecie, takie, jak na przykład, rozwijający się już od dłuższego czasu, AI (ang. Artificial Intelligence sztuczna inteligencja). Pozwoli ona na bliższe poznanie potrzeb klientów oraz analizę ich preferencji. Eksperci prognozują, że aż 85% interakcji z klientami będzie odbywać się bez zaangażowania człowieka. AI pozwoli na rekomendacje klientowi dokładnie tych produktów, które będą dla niego przydatne, zamiast produktów czy usług z całego zakresu. Dzięki sztucznej inteligencji możesz monitorować zachowania użytkowników, poznać ich profil behawioralny czy zakupowy.

  4. Eko-świadomość

    Coraz więcej osób jest świadomych tego, jak zanieczyszczenia wpływają na nasze środowisko. Dzięki temu im bardziej marka wspiera ekologię, prawa pracownicze i fairtrade, tym bardziej jest ona w stanie zjednać sobie potencjalnych klientów. Duże znaczenie będzie mieć również pokazywanie (na przykład w mediach społecznościowych) jakie kroki marka podejmuje w celu dbania o środowisko. Nie od dziś wiadomo, jak ważne dla pozycji marki są media społecznościowe. To właśnie tam użytkownicy spędzają czas zarówno w celach biznesowych, jak i dla rozrywki. Warto wykorzystać te kanały własnie do pokazania, w jaki sposób Twoja firma dba o środowisko. Możesz to zrobić poprzez różne zdjęcia czy krótkie filmy. Pamiętaj jednak, że internauci są czujni — od razu zauważą, kiedy robisz coś „na pokaz”, a kiedy faktycznie chcesz podzielić się dobrymi nawykami.

  5. Motion design

    Z języka angielskiego, „motion” — ruch, oraz design — „projektowanie” — ruchoma grafika, która ma za zadanie sprawiać wrażanie, że dany obrazek się porusza. W 2020 będzie liczyć się wygoda użytkowników. Po wejściu na daną witrynę chcieliby w prosty i szybki sposób uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego zamiast statycznych i dużych zdjęć, sprawdzą się w tym roku gify, krótkie animacje oraz przepełnione treścią filmy wideo nie dłuższe, niż cztery minuty. Odchodzi się również od długich tekstów — bardziej sprawdzą się krótkie hasła, kojarzące się z Twoją marką. Motion design ma również zastosowanie przy projektowaniu logo. Dzięki odejściu od papierowej korespondencji i zastąpieniu jej komunikacją mailową możemy sobie pozwolić teraz na stworzenie animacji z naszym logo.

  6. Big Data

    Termin ten z języka angielskiego oznacza „dane masowe” i odnosi się do zbiorów danych, które są trudne do przeanalizowania, ale mogą dostarczyć nam dużo potrzebnej wiedzy. Analiza tych danych pozwoli nam na podniesienie jakości w kontaktach z klientem, jak również stworzy nowe możliwości dla Twojej marki. Już w zeszłym roku odnotowano, że 16% inwestycji w branży e-commerce dotyczyło właśnie tego obszaru. Również w zeszłym roku 6% tych inwestycji miało bardzo wysoki wskaźnik ROI (ang. return of investment), czyli zwrotu z inwestycji. Eksperci prognozują, że te trendy w Internecie będą przeżywały swój rozwój nawet przez 5 najbliższych lat. Gałąź big data wskazało aż 18% osób zapytanych o perspektywy największego rozwoju na przyszłe lata, dlatego warto o nim pamiętać również przy daleko idących planach.

  7. Deep learning

    Deep learning jest częścią uczenia maszynowego, połączonego bezpośrednio z AI. Można wykorzystać ten trend przy hiper-personalizacji, aby wyprzedzać potrzeby klienta, monitorować wszystkie etapy zakupu, efektywność naszych działań, oraz podsuwać mu trafne i adekwatne do jego nawyków propozycje produkty. Dzięki deep learning możemy badać, chociażby, przedział cenowy, w którym kupuje klient, i wykorzystać tę wiedzę w proponowaniu mu kolejnych produktów czy usług. Innym przykładem może być monitorowanie zainteresowań klienta i podsuwanie mu propozycji związanych z danym obszarem. Deep learning to także rozpoznawanie głosu czy jego naturalne przetwarzanie. Wychodząc naprzeciw wygodzie internautów, testowane są obecnie strony testowane głosem. Jest to spowodowane zmęczeniem użytkowników ciągłym patrzeniem się w ekran. Zastanów się, czy być może Twoja strona nie  może być sterowana głosem.

  8. Data-driven

    Z języka angielskiego, określenie „data-driven oznacza w tym kontekście, że postępy w pracy są możliwe dzięki posiadaniu odpowiednich danych, a nie intuicji czy osobistych doświadczeń. Chodzi tu między innymi o zwrócenie uwagi, jak zachowuje się Twoja konkurencja. Możesz sprawdzić między innymi, jakich używają oni słów kluczowych, jaką stosują długość treści publikowanych na stronie oraz jakich znaczników alt używa konkurencja. Pamiętaj jednak o swojej oryginalności — nie kopiuj treści jeden do jednego od innych. Marketing opierający się na tym podejściu polega na tym, że trendy w Internecie pozyskiwane są poprzez dogłębną analizę między innymi statystyk. To pojęcie jednak odnosi się nie tylko do marketingu. W 2020 będziemy korzystać z programowania, testowania czy uczenia bazującego właśnie na technice data-driven.

  9. Responsywne strony Internetowe

    Tego typu trendy w Internecie znacznie rozkwitały już w 2018 roku. Już od 2017 więcej osób korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych niż komputerów stacjonarnych czy laptopów. Na chwilę obecną jest to aż 5.135 miliarda osób! W Polsce ponad połowa, bo aż 59% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, natomiast na świecie jest to 52%. Do 2020 r. tablety będą wykorzystywane przez 35% wszystkich użytkowników Internetu. Co więcej, niektórzy swoją pierwszą styczność z Internetem mają właśnie poprzez telefon. Od 2015 roku responsywne strony Internetowe są wyżej plasowane w wyszukiwarce Google. O RWD (ang. responsive web design) powinny również pomyśleć osoby, które chcą zmniejszyć swój współczynnik odrzuceń. Jak widać, obecnie odchodzi się już od przeglądania Internetu za pomocą urządzeń stacjonarnych. Dlatego coraz więcej osób projektujących strony najpierw tworzy projekt witryny na strony mobilne, zamiast dostosowywać istniejący projekt strony na urządzenia mobilne.

  10. Videocontent

    Internauci coraz rzadziej chcą czytać długie, wyczerpujące poradniki. Zamiast tego, wolą odtworzyć film, w którym zostanie przekazane wszystko, co najważniejsze. W dzisiejszych czasach znaczna część osób wykorzystuje w swojej pracy komputery. Powoduje to zmęczenie ciągłym patrzeniem się w ekran. Wobec tego pomyśl o stworzeniu filmu, który będzie opisywał dane zagadnienie. Znacznie odciąży to użytkowników. Może to być film w stylu poradnika, jak również klasyczne opisanie zagadnienia. Jeżeli jednak nie chcesz wstawiać wideo na swoją stronę Internetową, zastanów się, czy lepsze nie będzie wykorzystanie zdjęć lub zrzutów ekranów. Pamiętaj jednak, żeby filmy były raczej krótkie — najlepiej sprawdzą się te, które trwają od 2 do 4 minut. Użytkownicy również chętniej udostępniają treści wideo i zdjęcia niż zwykły tekst, co pomaga poszerzyć zasięgi marki.

Mam nadzieję, że udało mi się w sprawny sposób przedstawić, z czym będziemy się mierzyć podczas podążania za trendami w usługach w bieżącym roku. Pamiętaj jednak, że są to bardziej sugestie aniżeli kroki, które koniecznie musisz podjąć. Nie bój się ryzykować i stawiać na własne rozwiązania podczas tworzenia stron Internetowych. Jeżeli chcesz założyć własną stronę Internetową lub odświeżyć jej wygląd, ale nie masz na to czasu — skontaktuj się z zespołem AZ.pl! Oferujemy kompleksową pomoc w tworzeniu stron Internetowych, jak również możemy zrobić stronę dostosowaną do Twoich potrzeb za Ciebie! Zostaw nam wiadomość, a my odezwiemy się do Ciebie.

Źródła: https://pl.vpnmentor.com/blog/internet-trends-stats-facts-u-s-worldwide/, https://mansfeld.pl/webdesign/trendy-web-design-2020, https://creativeheads.pl/trendy-w-projektowaniu-stron-internetowych-2020, https://ekomersiak.pl/trendy-e-commerce-w-2020-roku-jaka-bedzie-przyszlosc-e-handlu/