Ten tekst przeczytasz w 13 minut.
SPIS TREŚCI
Kilka słów o PrestaShop
PrestaShop jest platformą e-commerce typu open source, dzięki której możesz założyć swój własny sklep internetowy. Rozmaite szablony i moduły PrestaShop (zarówno płatne, jak i darmowe) czynią to rozwiązanie jednym z najpopularniejszych w Polsce. PrestaShop najlepiej wspiera małe i średnie e-sklepy. Pozwala zarówno na rozpoczęcie sprzedaży w sieci, jak i jej rozwinięcie, na przykład na rynki zagraniczne. Jak już wspominałam w poprzednim artykule, sztab programistów i UX designerów stale pracuje nad nowymi dodatkami, dzięki czemu „presta” jest ciągle ulepszana. Sprzedaż możesz zacząć już po dodaniu produktów do swojego sklepu oraz ustaleniu metod dostaw i płatności. Jednakże, jeśli chcesz, aby Twój e-sklep wyróżniał się na tle innych, rozważ urozmaicenie swojego sklepu. Jeżeli szukasz gotowych rozwiązań, z pomocą przychodzą dodatkowe moduły PrestaShop. Aby ułatwić Ci znalezienie odpowiednich, podzieliłam je na kilka kategorii. Każdy z przedstawionych modułów jest dostępny w polskiej wersji językowej.
Darmowe moduły PrestaShop
- Loyalty rewards points program — jak sama nazwa wskazuje, moduł umożliwia wprowadzenie programu punktów lojalnościowych. Jak większość z dodatków, charakteryzuje się niezwykłą prostotą w obsłudze. Dzięki temu modułowi to Ty decydujesz, czy promocje związane z punktami lojalnościowymi mogą się ze sobą łączyć. Moduł jest dostępny od wersji PrestaShop 1.7.
- Checkout built with PayPal — w dużym skrócie ten moduł pozwala na zarządzanie płatnościami. Możesz je m.in. w prosty i bezpieczny sposób akceptować. Aby korzystać z tego modułu, musisz połączyć swoje konto PrestaShop Checkout z kontem PayPal. Jeżeli nie posiadasz jednego z tych kont (lub obu), możesz je stworzyć podczas procesu integracji. Moduł poszerza opcje płatności między innymi o karty kredytowe (Visa, Mastercard oraz American Express) i płatności międzynarodowe takie jak PayPal. Wygląd okna płatności możesz w dowolny sposób dostosować według własnych potrzeb i upodobań. Z tego miejsca możesz również zarządzać reklamacjami. Dzięki temu modułowi zoptymalizujesz swój kanał zakupów oraz doświadczenia użytkownika. Moduły PrestaShop charakteryzują się niezwykłą prostotą — w tym przypadku dzięki przyjaznemu interfejsowi typu „all-in-one”.
- Language + currency geolocation — dzięki modułowi geolokalizacji możesz ustalić język i walutę, która będzie obowiązywała po wyborze danego kraju. Moduł pozwala na przypisanie języka i waluty do danego kraju oraz wyłączenie konkretnego języka lub waluty dla danej lokalizacji. Jest on dostępny od wersji PrestaShop 1.7.
- Mass update prices of products — darmowy moduł do masowej zmiany cen. Umożliwia szybkie zwiększenie lub zmniejszenie cen wszystkich produktów z Twojego sklepu naraz o pewną wartość procentową.
- SendinBlue (Email & Newsletter) — narzędzie wyśle do zalogowanego użytkownika przypomnienie o produkcie dodanym do koszyka. W momencie, gdy użytkownik doda produkt do koszyka i opuści stronę, moduł wyśle do niego wiadomość e-mail z informacją o produkcie, który zostawił, i przeniesie z powrotem do koszyka.
- Clean up database — pozwala na wyczyszczenie informacji z bazy „presty” przed uruchomieniem sklepu w celu zniwelowania błędnych danych statystycznych.
Moduły PrestaShop do zarządzania sklepem
- Send BCC of any email — dzięki temu modułowi możesz wysyłać tzw. BCC (ang. blind carbon copy), czyli „ukryte do wiadomości” każdego maila, który wysłał Twój sklep. Odpowiednia konfiguracja modułu pozwala na wybieranie wiadomości, które chcesz skopiować i wysłać jako UDW, nawet na kilka adresów. Dzięki temu możesz wybrać, które maile chcesz skopiować. Moduł jest dostępny od wersji 1.7.
- GDPR — regulacje ochrony danych RODO — umożliwia wdrożenie niezbędnych funkcjonalności związanych z GDPR oraz RODO w szybki i prosty sposób. Menedżer prywatności wspiera Twój sklep w przestrzeganiu najważniejszych wytycznych zawartych w rozporządzeniu o ochronie danych osobowych. Klient zostanie między innymi poinformowany, że jego dane są gromadzone. Działa na wersjach PrestaShop wyższych niż 1.5.
- Narzędzie do aktualizacji i migracji — dzięki temu modułowi za pomocą zaledwie kilku kliknięć zmigrujesz i zaktualizujesz swój e-sklep. Wystarczy pobrać moduł, przejść przez intuicyjny panel migracyjny (w razie problemów skorzystać z dostępnej instrukcji) i gotowe — wszyscy klienci, moduły, dane itp. zostaną zmigrowane. Oprócz migracji moduł pozwala na aktualizację PrestaShop z wersji 1.4, 1.5 i 1.6 do najnowszej wersji 1.7. Dzięki temu modułowi zaoszczędzisz czas i nie narazisz się na niepotrzebne koszty migracji, ponieważ proces przebiega w szybki i intuicyjny sposób.
- Email attachments — pozwala na dodanie dowolnego załącznika do wiadomości e-mail, które e-sklep wysyła automatycznie do użytkowników Twojego sklepu. Ilość załączników nie jest ograniczona i mogą mieć różne formaty (przykładowo pliki PDF). Moduł jest dostępny od wersji 1.6.
- Kasowanie wgranych plików do zamówień — moduł kasuje pliki, które klienci wgrywają podczas składania zamówienia. Pliki są kasowane w momencie, gdy zamówienie osiągnie wcześniej zdefiniowany status zarówno z serwera, jak i baz danych. Odpowiedni dla osób, które zarządzają takimi danymi klienta, jak skany dokumentów czy inne dane wrażliwe. Dostępny od wersji „presty” 1.5.
- Integracja PrestaShop z Wfirma — moduł integruje wspomniane platformy za pomocą API v2. Jest dostępny od wersji 1.5.
Moduły PrestaShop z zakresu promocji, reklamy i marketingu
- Oferty promocyjne: Black Friday, święta — moduł pozwala na szybkie przygotowanie specjalnych, czasowych ofert promocyjnych na specjalne dni i święta, np. Walentynki czy Halloween. Pozwala stworzenie ograniczonej czasowo kampanii promocyjnej, która polega między innymi na stworzeniu strony z limitowanymi produktami. Jest kompatybilny z wersjami PrestaShop 1.6 i wyższymi.
- Promocje i zniżki —moduł pozwalający na oferowanie klientom zniżek i promocji dostosowanych zarówno do ich, jak też Twoich potrzeb. Dostępny dla wersji od 1.5 do 1.7.7.
- All-in-one rewards: loyalty, referral, affilliation — pozwala Twoim klientom na otrzymywanie nagród przy jednoczesnym poprawianiu SEO i budowaniu reputacji e-sklepu. Dzięki niemu stworzysz programy lojalnościowe i zbudujesz poczucie przynależności klientów. Moduł możesz połączyć z serwisem Facebook i innymi mediami społecznościowymi. Dzięki ciekawym rozwiązaniom stworzysz grono lojalnych i pozyskasz nowych klientów. Dostępny od wersji 1.2.5 do 1.7.6.7.
- Send to a friend — moduł dodający do strony formularz pozwalający na wysyłkę przez użytkownika sklepu bezpośredniego linku do konkretnego produktu. Co ciekawe, ta funkcjonalność była standardem w „preście” 1.6 — dzięki temu narzędziu łatwo możesz powrócić do tej usuniętej opcji.
- SEO Expert — narzędzie zwiększające ruch na stronie poprzez poprawienie widoczności Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. Moduł zapewnia automatyczne wypełnianie meta tagów w celu zoptymalizowania strony pod kątem pozycji w wyszukiwarce. Dodatkowo automatycznie wypełniane są również tagi stosowane w mediach społecznościowych.
- Sitemap XML pro — pozwala na dodanie do sklepu mapy strony. Za pomocą kilku kliknięć stworzysz mapę strony gotową do użycia w narzędziu Google Webmaster Tools. Dzięki temu zawartość sklepu zostanie lepiej i szybciej zaindeksowana w wyszukiwarce Google.
- Przekierowania 301/302/303 — moduł eliminuje błąd 404 („Nie znaleziono strony”), dzięki czemu utrzymasz pozycję swojego sklepu w wyszukiwarce Google i nastąpi przekierowanie klienta na poprawną stronę sklepu.
Moduły PrestaShop rozwijające funkcjonalności sklepu
- Delivery countdown — moduł odliczania czasu do wysyłki zamówień. Pozwala na pokazywanie klientowi czasu, który pozostał mu na zrobienie zakupów w sklepie, jeśli chce, aby jego towar wysłano danego dnia. Dzięki temu narzędziu możesz ustalić godzinę, do której zegar będzie odliczał czas. Narzędzie może działać bez przerwy lub w wybrane dni tygodnia. Jest kompatybilny z wersją PrestaShop 1.6 lub wyższą.
- Generator PDF na stronie produktu — moduł jest dostępny od wersji PrestaShop 1.5 i bazuje na wbudowanych bibliotekach „presty”. Dzięki niemu w łatwy i szybki sposób zmodyfikujesz szablon w plikach TPL. Moduł dostosowano do różnych języków oraz walut. Korzystanie z niego gwarantuje bezpieczeństwo poprzez odpowiednie zabezpieczenia tokenami. Moduł jest stale aktualizowany.
- Porównywanie produktów — jak sama nazwa wskazuje, moduł pozwala klientowi na używanie porównywarki produktów. Jest responsywny i dostępny dla szablonów classic i jego pochodnych (dedykowanych dla wersji 1.7). Za jego pomocą ustawisz między innymi limit produktów do porównania czy dodasz przycisk porównania na karcie lub liście produktu.
- Lock attachments — moduł blokowania możliwości pobierania załączników dodanych do produktów użytkownikom niezalogowanym, która domyślnie jest dostępna. Dostępny dla wersji 1.6 i wyższych.
- WhatsApp — Czatuj z klientami i WhatsApp dla biznesu — moduł umożliwia interakcję i umacnianie oraz udoskonalanie relacji z klientami w czasie rzeczywistym za pomocą czatu w popularnej aplikacji WhatsApp.
- Popup zaawansowany — narzędzie do zarządzania wyskakującymi okienkami. Pozwala na dodanie wielu zróżnicowanych okienek. Dostosuj typ popupów i wybierz strony, na których mają się wyświetlać. Popupy proponowane przez moduł są estetyczne i gwarantują, że klient ich nie ominie. Jest ono dostępne od wersji PrestaShop 1.5.
- Przyjazne linki bez ID i kodu języka — moduł usuwa numer ID ze wszystkich stron w sklepie. Tworzy również przekierowania ze starych adresów i usuwa kod ISO ze wszystkich linków.
Moduły PrestaShop zmieniające wygląd sklepu lub ułatwiające nawigację
- Amazzing filter — narzędzie wspomagające filtrowanie w twoim sklepie. Działa natychmiastowo nawet w sklepach oferujących ponad 20 000 produktów bez błędu przekroczenia limitu czasowego (tzw. timeout error). Moduł domyślnie oferuje filtrowanie po wszystkich istniejących kategoriach. Edytowanie filtrów odbywa się metodą „przeciągnij i upuść”, co znacznie ułatwia korzystanie z modułu. Od Ciebie zależy, w jakiej kolejności ustawione będą kategorie. Jeżeli chcesz, aby w konkretnej kategorii możliwe było specyficzne filtrowanie, możesz to zrobić, tworząc nowy szablon filtrowania dla konkretnej kategorii. Moduł jest dostępny od wersji 1.6.0.4 do 1.7.7.
- Lazy load produktów — moduł wspomagający dynamiczne ładowanie zdjęć, które zmniejsza czas ładowania sklepu. Jest kompatybilny z wersjami PrestaShop 1.5 i wyższymi.
- Pasek informacyjny z licznikiem — wyświetla pasek, który informuje, ile czasu pozostało do wybranego wydarzenia (np. końca promocji na produkty z wybranej kategorii). Dostępny od wersji 1.6.
- European Union cookie law block — pozwala na stworzenie komunikatu o Polityce Prywatności i ciasteczkach, których używa strona Twojego e-sklepu. Według wymogów prawnych każdy, kto pierwszy raz odwiedza daną stronę, musi je zaakceptować.
- Product Label — moduł pozwala na edytowanie strony Twojego sklepu poprzez zwiększenie widoczności produktów i ich uatrakcyjnienie poprzez estetyczne wyświetlanie etykiet na ich zdjęciach. Moduł najbardziej sprawdzi się, jeżeli chcesz zachęcić klientów do skorzystania z promocji i zniżek poprzez łatwą identyfikację produktów, które wchodzą w skład towarów i usług promocyjnych, nowych produktów oraz bestsellerów. Moduł jest dostępny od wersji 1.6.0.4 do 1.7.6.7.
- Import/export a theme — narzędzie do eksportowania oraz instalacji szablonów i modułów w Twoim sklepie internetowym.
- Koszt dostawy na stronie produktu — wyświetla koszt wysyłki oraz jej sugerowany czas na stronie produktu.
- Boxy HTML lista przewijana — moduł umożliwiający wstawianie i zarządzanie banerami statycznymi, tekstem na stronie głównej oraz w stopce. Co ważne, moduł jest w pełni responsywny. Dostępny od wersji 1.6.
Integracje z serwisami społecznościowymi
- Opineo — wiarygodne opinie — ten skrypt przekierowuje dane klientów do systemu Opineo.pl. Działanie skryptu polega na wysłaniu do klienta po określonym czasie e-maila zachęcającego do wypełnienia ankiety. Skrypt pobiera takie dane, jak adres e-mail klienta, identyfikator zamówienia (opcjonalnie — w celu przypisania go do wystawionej przez klienta opinii) oraz maksymalnie 4 produkty, które zakupił klient wraz z ich marką oraz modelem. Skrypt jest stale aktualizowany. Jest kompatybilny jedynie z najnowszymi wersjami „presty” (od 1.7).
- Official Pixel Facebook — dzięki oficjalnemu modułowi Facebook Pixel możesz znaleźć nowych potencjalnych klientów i łatwo analizować aktywność, ruch i wydajność Twojego sklepu. Modułu możesz również użyć w celu sprawdzenia wyników Twoich kampanii reklamowych na Facebooku. Narzędzie pozwala na docieranie do odpowiedniej grupy odbiorców — reklamy będą wyświetlane osobom, które może zainteresować Twój produkt. Dzięki integracji z Facebook Business Manager możesz eksportować katalog z danymi na temat każdego produktu. Twoi klienci zyskają spersonalizowaną pod ich kątem zawartość i polepszone wrażenia z korzystania z Twojego sklepu. Kompatybilny z wersjami „presty” od 1.7.1 do 1.7.6.7.
- Ceneo — zaufane opinie — moduł integrujący Twój sklep z serwisem Ceneo. Działa podobnie jak integracja z serwisem Opineo — po ustalonym wcześniej czasie klient otrzymuje wiadomość zachęcającą do wystawienia opinii na temat Twojego sklepu w serwisie Ceneo. Skrypt w tym przypadku pobiera takie informacje, jak ID sklepu w systemie Ceneo, numer zamówienia w sklepie oraz adres, na który ma zostać wysłana wiadomość. Działa na wersjach PrestaShop wyższych niż 1.7 i jest stale aktualizowany.
- Social links — dzięki temu modułowi dołączysz do swojego sklepu linki przekierowujące do takich serwisów społecznościowych jak Facebook, Twitter, YouTube czy Google+. Pozwala również na dodanie przycisku przekierowującego na kanał RSS. Od Ciebie zależy, czy umieścisz linki w nagłówku, stopce, lewej lub prawej kolumnie. Dostępny od wersji 1.4.
- Facebook comments — moduł typu comment box plugin integrujący komentarze dotyczące produktu na Facebooku.
Jak dodawać moduły?
Moduły możesz instalować z poziomu panelu administracyjnego Twojego sklepu. Jeżeli chcesz zainstalować dodatkowy moduł, w lewym menu wybierz „Moduły”, a następnie „Wybrane”. Aby wybrać dany moduł, kliknij „Wybór” przy interesującym Cię rozszerzeniu. Jeżeli przy miniaturze modułu widnieje napis „Install”, oznacza to, że moduł jest darmowy. Jeżeli natomiast pojawia się napis „Odkryj”, moduł jest płatny, a po jego naciśnięciu nastąpi przeniesienie do oficjalnego sklepu PrestaShop.
W celu zainstalowania modułu z pliku przejdź w panelu do zakładki „Ulepszenia”, i wybierz kolejno „Moduły”, „Wybrane”, „Wybór” oraz „Załaduj moduł”. Następnie przeciągnij archiwum modułu (plik o rozszerzeniu .zip) na dedykowany obszar lub kliknij „Wybierz plik”, aby wskazać plik na dysku. Jeżeli wybrana wtyczka wymaga konfiguracji, po jej automatycznej instalacji pojawi się napis „Konfiguruj”.
Innym sposobem na zainstalowanie wtyczki jest wykorzystanie klienta FTP. Aby to zrobić, rozpakuj plik .zip modułu i przenieś folder z jego nazwą do katalogu „modules”.
Stan dostępności wszystkich modułów na 31.07.2020.