Zastanawiasz się nad posiadaniem własnej domeny, ale nie wiesz, czy to dobry krok? Własny adres to podstawa, jeśli chcesz wyróżnić się w świecie internetu i zbudować markę. Dowiedz się, dlaczego warto szybko zrealizować ten plan, jakie korzyści niesie za sobą rejestracja własnego adresu oraz na co zwrócić uwagę, aby wybrać idealną domenę dla swojej firmy.
SPIS TREŚCI
Jak wybrać domenę dla swojej firmy? Najlepiej jak najszybciej
Jak podaje NASK w najnowszym raporcie „Rynek nazw domeny” za drugi kwartał 2024 roku, każdego dnia w Polsce pojawia się ponad 2000 nowych adresów z końcówką .pl . Świadczy to o rosnącej świadomości Polaków na temat znaczenia, niewątpliwie w tych czasach kluczowej, obecności online. W rejestrze w sumie mamy już 2.6 mln domen .pl, a ich popularność cały czas rośnie.
Tak dynamiczny rozwój naszej rodzimej domeny ma jednak swoje konsekwencje. Jak nietrudno się domyślić, interesujących adresów do rejestracji pozostaje coraz mniej. I to właśnie dlatego na pytanie “Jak wybrać domenę dla swojej firmy?” odpowiedź brzmi: „jak najszybciej”. Im szybciej zarejestrujesz swój adres, tym mniejsze ryzyko, że ktoś Cię wyprzedzi. Pomyśl o nazwie, która idealnie pasuje do Twojej działalności i oddaje jej charakter. Zasada jest jedna – najlepszy adres to ten chwytliwy, w końcu chcesz dać się zapamiętać.
Wpadł Ci do głowy ciekawy pomysł? Sprawdź jego dostępność w wyszukiwarce domen.
O tym pamiętaj, gdy wybierasz domenę dla swojej firmy
Oczywiście, najważniejsze, by domena, którą wybierzesz kojarzyła się z Twoją działalnością. Może ona liczyć od 1 do 63 znaków, nie wliczając to końcówki. Pamiętaj natomiast, że im dłuższy adres, tym trudniej będzie go zapamiętać. Zadbaj o to, by był krótki i łatwy zarówno do wymówienia, jak i przeliterowania. Miej na uwadze, że najprawdopodobniej będziesz swój adres później dyktować, więc warto, by nie było to problematyczne.
Polskie znaki w nazwach domen. Tak czy nie?
Nazwa domeny .pl może zawierać polskie znaki diakrytyczne, jednak nie jest to często wybierane rozwiązanie. Zaledwie 1% wszystkich zarejestrowanych adresów .pl zawiera polskie znaki diakrytyczne, takie jak ą, ć, czy ł. Choć użycie ich może sprawić, że Twój adres będzie bardziej oryginalny, warto zastanowić się, czy nie sprawi to problemu choćby obcokrajowcom, którzy mogą mieć trudności z poprawnym wpisywaniem. Jeśli zastanawiasz się nad rejestracją adresu z polskimi znakami, rozważ zarejestrowanie dwóch wariantów, w tym także wersję bez nich. Wystarczy wówczas, że przekierujesz jeden z adresów na ten drugi, docelowy. To pozwoli Ci uniknąć sytuacji, w której użytkownik popełni błąd podczas wpisywania adresu i będzie mieć problem ze znalezieniem Cię. Jest to także skuteczna forma zabezpieczenia domeny przed podszyciami.
Co zrobić, gdy wymarzona nazwa jest już zajęta?
Czasem genialny pomysł na nazwę domeny może okazać się już zajęty przez kogoś innego. Nie oznacza to jednak, że wszystko stracone. Możesz spróbować skorzystać z opcji przechwytywania domeny. To sposób, który, zgodnie ze wspomnianym wcześniej raportem NASK, w drugim kwartale 2024 roku umożliwił przechwycenie aż 740 adresów. Zajrzyj na Giełdę Domen premium.pl i dowiedz się, czy istnieje możliwość przejęcia zajętej domeny, która Cię interesuje.
Na to warto zwrócić uwagę, gdy wybierasz domenę
Po pierwsze: poza literami, w swoim adresie możesz zawrzeć także myślnik. To szczególnie przydatne, gdy domena składa się np. z dwóch słów – możesz je wówczas rozdzielić właśnie przy pomocy myślnika. Dzięki temu będzie bardziej czytelna.
Po drugie: jeśli zdecydujesz się na zabezpieczenie kilku wariantów swojej domeny (np. z różnymi końcówkami lub ze wspomnianymi wyżej polskimi znakami diakrytycznymi), możesz przekierować je na swoją domenę główną. To sprawi, że niezależnie od tego, który z adresów wpisze w przeglądarce użytkownik, w rezultacie i tak trafi tam, gdzie powinien.
Po trzecie: rejestrując domenę zyskujesz możliwość tworzenia jej subdomen, czyli przedrostka przed główną nazwą (np. blog.az.pl czy pomoc.az.pl – to subdomeny dla az.pl). Jeśli poza główną stroną WWW chcesz rozszerzyć działania na choćby sklep internetowy czy bloga, nie musisz dokupować dodatkowej domeny. Wystarczy, że stworzysz subdomenę dla tej istniejącej.
Po czwarte: pamiętaj, że raz zarejestrowana domena nie należy do Ciebie dożywotnio, konieczne jest jej odnawianie. Warto zadbać o to, by jej ważność nie upłynęła – w przeciwnym razie adres przestanie działać, a następnie wróci do puli nazw wolnych. Jeśli zarejestrujesz domenę w AZ.pl, będziemy przypominać Ci kilkukrotnie o zbliżającej się dacie wygaśnięcia domeny.