Myślisz, że Twoja firma jest bezpieczna w sieci? Rozwiązania online, które na co dzień ułatwiają Ci prowadzenie biznesu, wymagają szczególnej ochrony. Jedna luka w zabezpieczeniach wystarczy, aby narazić Cię na straty finansowe i wizerunkowe. Poznaj narzędzia i praktyki, dzięki którym zadbasz o bezpieczeństwo cyfrowe swojej firmy.
SPIS TREŚCI
Jakie zagrożenia czyhają na firmę w sieci?
Twój biznes jest podłączony do sieci, co ułatwia pracę i pozwala docierać do nowych klientów, ale również niesie ze sobą liczne zagrożenia. Każde urządzenie z dostępem do internetu, które wykorzystujesz podczas prowadzenia firmy – wysyłając e-maile, zapisując ofertę na dysku, wystawiając faktury online czy wchodząc na stronę serwisu informacyjnego, banku lub urzędu skarbowego – jest narażone na atak ze strony cyberprzestępców. Oszuści mogą:
- blokować dostęp do danych lub systemów firmy, żądając okupu za ich odblokowanie (ataki ransomware);
- próbować wyłudzić poufne informacje, takie jak dane logowania do konta, numery kart kredytowych czy dane osobowe, zazwyczaj za pośrednictwem fałszywych e-maili lub stron internetowych (ataki phishingowe);
- obciążać serwery firmy ogromną ilością ruchu, co może spowodować ich przeciążenie i wyłączenie usług online, wpływając bezpośrednio na dostępność witryn, np. sklepów internetowych i aplikacji (ataki DDoS);
- zainfekować urządzenia firmowe złośliwym oprogramowaniem (malware), które może niszczyć dane, kraść informacje lub szpiegować działania użytkowników.
Każde z tych zagrożeń może narazić Cię na poważne straty finansowe oraz kary związane z niewłaściwym zarządzaniem danymi osobowymi klientów, które regulowane są przez przepisy takie jak RODO.
Co robić, aby zadbać o bezpieczeństwo swojego biznesu? Zabezpiecz kanały dostępu do sieci, z których może przyjść atak, czyli wyszukiwarkę internetową i pocztę e-mail oraz zwiększ ochronę danych na dyskach. Sprawdź, jak to zrobić.
Czy ta strona jest bezpieczna? Jak dbać o ochronę podczas korzystania z sieci
Cyberprzestępcy chcą Cię przyciągnąć na swoją stronę – dosłownie. Nawet jeśli dana witryna wygląda zwyczajnie, może niepostrzeżenie zainfekować Twoje systemy firmowe. Aż 35% ofiar cyberprzestępców wskazują strony www jako źródło oszustw (raport „2023 Cyber Safety Insights: Online Holiday Shopping, Listopad 2023). Dlatego korzystając z sieci na urządzeniach firmowych (a także prywatnych), zwróć szczególną uwagę na to, czy wyświetlany link jest bezpieczny. Jak sprawdzić, czy strona jest bezpieczna?
- Upewnij się, że strona korzysta z certyfikatu SSL (oznaczonego np. symbolem kłódki przed adresem www). Jego brak powinien być dla Ciebie dużą czerwoną flagą. Certyfikat SSL zapewnia szyfrowanie połączenia między użytkownikiem a stroną, co zmniejsza ryzyko przechwycenia danych.
- Zainstaluj program antywirusowy. Program antywirusowy to kluczowy element strategii ochrony Twojej firmy – monitoruje ruch sieciowy w czasie rzeczywistym i skanuje pobierane pliki. Jeśli wykryje złośliwy kod lub podejrzaną aktywność, natychmiast zablokuje dostęp do zagrożenia. Część programów antywirusowych posiada rozszerzenia dla przeglądarek, chroniące przed złośliwymi reklamami i skryptami, które mogą próbować zainfekować komputer.
- Aktualizuj przeglądarki internetowe i korzystaj z rozszerzeń (wtyczek), które automatycznie zabezpieczają przed podejrzanymi linkami. Regularne aktualizowanie przeglądarek pomaga chronić użytkowników przed znanymi lukami zabezpieczeń, które mogłyby zostać wykorzystane przez twórców zainfekowanych stron. Korzystaj też z dodatkowych narzędzi dostępnych w popularnych przeglądarkach – wtyczek, które blokują złośliwe linki.
- Korzystaj z VPN. Rozważ dodatkową ochronę w postaci wirtualnej sieci prywatnej (VPN), gdy pracujesz zdalnie i korzystasz z nieznanych sieci Wi-Fi lub zapewniasz swoim pracownikom zdalny dostęp do systemów i danych firmy. Znajdź program antywirusowy, który zapewnia ochronę VPN.
Nie daj się złapać w pułapki komunikacyjne. Sprawdź, czy link jest bezpieczny
Według raportu SMSAPI 2024 „Bezpieczeństwo cyfrowe Polaków” wiadomości e-mail i SMS to najpopularniejsze kanały biznesowe komunikacji mobilnej. Firmy, urzędy i instytucje wysyłają za ich pomocą ważne informacje oraz prowadzą działania marketingowe. Stały się więc ulubionym celem oszustów. Aż 75,4% Polaków wskazuje SMS jako kanał komunikacyjny, w którym najczęściej otrzymują podejrzane treści, a prawie połowa (49%) podaje e-mail. Podszywanie się pod znane instytucje i firmy jest dziś tak wiarygodnie zaprojektowane, że łatwo o pomyłkę. Nie jest więc dziwne, że klikamy automatycznie w treści, zanim zdążymy zadać sobie pytanie: „Czy ten link jest bezpieczny”? Jak chronić kanały komunikacji biznesowej?
- Korzystaj z bezpiecznej poczty firmowej w swojej domenie. Wybierz system poczty e-mail od sprawdzonych dostawców usług IT, który zapewnia zaawansowaną ochronę przed phishingiem i filtry antyspamowe. Te funkcje pomagają w identyfikacji i blokowaniu podejrzanych wiadomości, zanim dotrą do skrzynek odbiorczych użytkowników.
- Wprowadź politykę silnych haseł. Według danych GUS w 2024 roku aż 84% przedsiębiorstw zabezpiecza się przez identyfikacje i uwierzytelnianie silnym hasłem. Prowadzenie polityki silnych haseł wymusza na pracownikach zmianę haseł co określony czas i nie pozwala na używanie tych samych haseł dla różnych kont.
- Wprowadź uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA). To dodatkowe zabezpieczenie, wymagające od użytkowników potwierdzenia tożsamości nie tylko poprzez hasło, ale także za pomocą drugiego czynnika, takiego jak kod SMS czy aplikacja uwierzytelniająca. Takie uwierzytelnienie możesz włączyć, korzystając np. z poczty firmowej Google.
Chroń dane z głową, ale nie w chmurach, a bezpiecznej chmurze
Gdy masz już program antywirusowy, zabezpiecza on dane zapisane na dyskach urządzeń firmowych. O bezpieczeństwo danych zgromadzonych w aplikacjach i programach (np. fakturowo-księgowych) oraz hostingu pocztowym zadba odpowiedni dostawca wybranych rozwiązań. A co z danymi, które samodzielnie gromadzisz lub udostępniasz pracownikom i klientom? One też muszą być zabezpieczone przed atakami i przechowywane zgodnie z regulacjami RODO. Jak dodatkowo zabezpieczyć dane firmowe?
- Przechowuj dane w bezpiecznym miejscu. Podobnie jak w przypadku programów i poczty e-mail, najlepiej korzystać z narzędzi od sprawdzonych dostawców, które mają wbudowane funkcje zapewniające bezpieczny przepływ danych, jak np. pakiety biurowe Google. Wybrane pakiety biurowe mogą też archiwizować dane po określonym czasie.
- Zadbaj o bezpieczeństwo własnej strony internetowej. Musisz zadbać o dane użytkowników, którzy odwiedzają Twoją witrynę lub sklep internetowy. W tym celu pamiętaj o aktualizacji certyfikatu SSL własnej domeny oraz oprogramowania strony – utrzymuj najnowszą wersję silnika, wtyczek i modułów, aby zminimalizować podatność na znane luki.
- Zarządzanie kopiami zapasowymi i odzyskiwaniem danych. Regularne kopie zapasowe danych oraz strategie odzyskiwania pozwolą Ci odtworzyć dane w przypadku ich utraty lub uszkodzenia. Korzystaj z pakietu biurowego i programu pocztowego z funkcją tworzenia kopii zapasowych.
- Zadbaj o edukację pracowników. Regularne szkolenia z zakresu praktyk bezpieczeństwa i rozpoznawania zagrożeń pomagają w budowaniu świadomości, co umożliwia unikanie ataków.
Stosując się do podanych zasad, zwiększysz ochronę swojej firmy w sieci i zmniejszysz ryzyko zagrożeń oraz ich potencjalnych skutków. Ważne jest, aby wszystkie wybrane przez Ciebie narzędzia zabezpieczeń działały harmonijnie oraz były regularnie aktualizowane w odpowiedzi na nowe zagrożenia.